הצעות חקיקה בעניין מידע כספי נפרד (דוח סולו)

במרץ 2014 פרסמה רשות ניירות ערך מסמך מרכז לתיקוני חקיקה להערות הציבור, אשר כלל תיקונים רבים שמטרתם שיפור איכות הגילוי בדוחות התקופתיים ובדוחות הרבעוניים (למידע נוסף על הצעת החקיקה בניוזלטר לסיכום רבעון ראשון 2014 - לחץ כאן).

הצעת החקיקה האמורה כללה, בין היתר, מתווה חדש להצגת מידע כספי נפרד. בהתאם למתווה שהוצע, המידע הכספי הנפרד ייכלל במסגרת פרק חדש בדוח התקופתי – פרק המימון והנזילות – ולא ילווה בחוות דעת של רואה החשבון המבקר. כמו כן, הוצע כי המידע הכספי ייערך בהתאם לתקן חשבונאות בינלאומי 27 (IAS) דוחות כספיים נפרדים, למעט בהיבטים מסוימים, וכי לא יידרש "דוח סולו" מלא, אלא רק מידע כספי נפרד אודות המצב הכספי ותזרימי המזומנים וגילויים נוספים.

עוד יצוין כי באוגוסט 2014 פורסם תיקון ל-IAS 27 שיטת השווי המאזני בדוחות כספיים נפרדים אשר מאפשר לטפל חשבונאית בהשקעות בחברות בנות, בעסקאות משותפות ובחברות כלולות בדוחות כספיים נפרדים גם לפי שיטת השווי המאזני (למידע נוסף על התיקון ל-IAS 27 בניוזלטר לסיכום רבעון שלישי 2014 - לחץ כאן).

ביום 26 בפברואר 2015 פורסמה הצעת חקיקה מעודכנת להערות הציבור בעניין מידע כספי נפרד, במסגרתה נכללו מספר שינויים למודל שהוצע, וזאת לאור הערות הציבור שהתקבלו ולאחר שנלקח בחשבון התיקון ל-IAS 27 שפורסם. השינויים העיקריים בהצעת החקיקה המעודכנת ביחס להצעת החקיקה ממרץ 2014 הינם:

  • המידע הכספי הנפרד ייערך בהתאם ל-IAS 27 ללא התאמות, למעט האפשרות לעריכתו על בסיס "סולו מורחב", כלומר בשילוב חברות מטה;
  • הוספת הדרישה לתת גם דוח על רווח או הפסד ורווח כולל אחר.

מעבר לפרסום המתווה המוצע, פונה סגל הרשות לקבלת התייחסות הציבור לסוגיות הבאות:

  • האם לאפשר מדידת השקעות בחברות מוחזקות בהתאם לכל שלוש החלופות האפשריות לפי IAS 27 (לפי עלות, לפי תקן חשבונאות בינלאומי 39 (IAS) מכשירים פיננסיים: הכרה ומדידה או לפי שיטת השווי המאזני)?
  • האם לכלול את המידע הכספי הנפרד כחלק מפרק המימון והנזילות, או לחילופין לפרסמו במסגרת הביאורים לדוחות הכספיים, על מנת שיהיה מבוקר/סקור על ידי רואה החשבון המבקר?
  • האם לאפשר עריכת המדע הכספי הנפרד על בסיס "סולו מורחב"?
  • האם יש מקום להבחנה בין חברות שרק מניותיהן נסחרות בבורסה לבין חברות שהציעו לציבור (רק או בנוסף למניות) אגרות חוב באשר להחלת חובת הדיווח על מידע כספי נפרד?
  • האם תדירות הדיווח צריכה להיות מידי רבעון, בדומה למצב כיום, או שמא יש לאמץ משטר דיווח אחר (בין אם דיווח שנתי בלבד או חצי שנתי) והאם על תדירות זו להיות קשורה להיקף חובת הדיווח (סעיף 4 לעיל)?

להצעת החקיקה המעודכנת, לחץ כאן.

הערות על הצעת החקיקה תתקבלנה עד ליום 30 באפריל 2015. 

הירשם לניוזלטר של BDO זיו האפט

Please fill out the following form to access the download.