השינויים בארנונה שישפרו את סיכויי העסקים

האם בשנת 2016 שטח הדירה שלכם לצורכי ארנונה יהיה זהה לשטח הדירה של החברים שגרים בעיר אחרת?

השר סילבן שלום החליט לבחון את שיטת המדידה החלה על דירות המגורים ברחבי הארץ.

המטרה להגיע לשיטת מדידה אחידה שלא תכלול את השטחים הציבוריים שרשויות רבות כיום מחייבות עליהם. חיובם של שטחים אלה הוא זה שהביא למחאת הארנונה של תושבים רבים ברחבי הארץ. 

למעט מספר קטן של רשויות, המחייבות את הנכסים בהתאם לשיטת מדידה של נטו - נטו כמו תל אביב, רמת גן וירושלים, מרבית הרשויות בארץ מחייבות בהתאם לשיטות אחרות (נטו, ברוטו וברוטו - ברוטו) , כאשר שיטת מדידה לפי נטו - נטו כוללת אך ורק את שטחי הרצפה בדירת המגורים ושיטת מדידה ברוטו - ברוטו כוללת מדידה חיצונית של הדירה, כולל מרפסות ובתוספת חלק יחסי של השטחים המשותפים לרבות לובי קומתי, לובי מרכזי של הבניין, חדרי עגלות, מסדרונות של מחסנים, חדרי אשפה, חניות ועוד.

בין שתי הקצוות של סולם שיטות המדידה ניתן למצוא שיטות רבות כמו למשל מדידת הדירה לפי שיטת נטו- נטו, בתוספת מרפסת מקורה ושאינה מקורה, מדידה לפי נטו- נטו בתוספת חלק יחסי בשטחים המשותפים לרבות חניות, מדידת הדירה לפי שיטת ברוטו כולל חניות אך ללא מרפסות שאינן מקורות ועוד.   

לא בטוח ששיטת מדידה אחידה תוזיל את חיובי הארנונה לתושבים (גם ברשויות בהם יבוטלו החיובים עבור השטחים המשותפים) שכן מדובר במקור ההכנסה העיקרי של הרשויות המקומיות, אבל בטוח שהחיוב יהיה ברור יותר וכל תושב ידע בדיוק מה כולל השטח בגינו הוא מחויב. 

דבר נוסף שייבחן על ידי השר סילבן שלום הוא הסיווגים שחלים על העסקים. גם כאן המטרה היא לצמצם את מספר הסיווגים שיחולו על הנכסים ולהביא לוודאות גבוהה יותר בכל הנוגע לחיובי ארנונה.

בתקנות הסדרים במשק המדינה ישנה רשימה של 13 סוגי נכסים. למרות זאת בצווי הארנונה של הרשויות השונות קיימים אינספור סיווגים. כך למשל חנות באזור א' מחויבת בתעריף שונה מחנות באזור ב', חנות של רשת שיווק מחויבת בתעריף שונה מחנות שאינה שייכת לרשת שיווק ומשרד בקומת קרקע יכול להיות מחויב בתעריף שונה ממשרד בקומה ב'.

ההמלצות העיקריות בדוח מבקר המדינה שפורסם בפברואר 2014 בהקשר זה הינן: "על משרדי הפנים והאוצר לבחון מחדש את נושא הטלת הארנונה ושיעוריה, ולפעול לקביעת רשימה מוסכמת, תמציתית, ו"סגורה" של סיווגים ותתי-סיווגים ולהגבלת מספר אזורי החיוב. כן עליהם לפעול להנהגת שיטה אחידה לחישוב שטח נכס ולצמצום השימוש באישורים חריגים. עליהם לפעול לתיקון כולל, שיטתי ופרוגרסיבי של שיטת חיוב הארנונה שיכלול את כל הרשויות המקומיות."

גם בתי המשפט שנדרשו לדון בטענות שטח וסיווג ארנונה העירו מספר רב של פעמים כי יש לפשט את דיני הארנונה ולקבוע הגדרות פשוטות וברורות שלא יצריכו כל כך הרבה התדיינויות.

צמצום הסיווגים בצווי הארנונה של הרשויות יביא, כאמור, לוודאות גבוהה יותר בקרב מחזיקי הנכסים ועם כניסתם לנכס חדש יוכלו לדעת כמה ארנונה יצטרכו לשלם מבלי לחשוש משינויים ומהעלאות בלתי צפויות.

מן הראוי לבחון גם את שיטת המדידה לנכסים שאינם משמשים למגורים, שכן שיטות המדידה השונות חלות גם על נכסים המשמשים את העסקים ברשויות השונות. שיטת מדידה אחידה תסייע לבעל עסק, המעוניין להעתיק את פעילותו לרשות אחרת, לחשב בנקל את גובה הארנונה שתוטל על נכסיו וכך יוכל לכלכל את צעדיו בהתאם.

לעיתים גובה הארנונה הוא הגורם המכריע בשרידותו או בחדילתו של עסק.

 

הירשם לניוזלטר של BDO זיו האפט

 

צור קשר

טלפון: 077-8983350, 077-8983345, 077-8983395

פקס: 077-8983380

מייל: office@ofekmuni.co.il

Please fill out the following form to access the download.