חשיבות האסטרטגיה בהקמת עסק

אגרופי ניצחון

 

אסטרטגיית ניצחון

פעם קראתי ש"אסטרטגיה היא חיפוש שיטתי אחרי תוכנית פעולה שתפתח את היתרון התחרותי של העסק ותעצים אותו" ובמילים אחרות: ההבדלים ביניכם לבין המתחרים שלכם הם הבסיס ליתרון שלכם. כלומר, שני מתחרים לא  יכולים להתקיים זה לצד זה אם הם מנסים לעשות עסקים באותה הדרך, הם חייבים להדגיש את היתרון היחסי ולבדל את עצמם זה מזה כדי לשרוד.

לדוגמה חשבו על שתי חנויות הלבשה לגברים באותו מתחם – האחת מתמחה בלבוש אלגנטי והאחרת מתמקדת בבגדי ספורט, שתיהן יכולות לשגשג זו לצד זו. אבל אם שתי החנויות מוכרות את אותם דברים לפי אותם תנאים, אחת מהן בטוח תיעלם. יש להניח שזו שמייחדת את עצמה באמצעות מחיר, גיוון מוצרים או שירות – תשרוד! אסטרטגיה תחרותית פירושה להיות שונה, לבצע פעולות שונות מאלה של המתחרים שלכם.

 

3 אסטרטגיות שונות שיעזרו לכם לנצח את המתחרים שלכם:

  1. אסטרטגיה מבוססת על צורך ייחודי: עסקים שפועלים לפי הגישה זו מבקשים לשרת את הצרכים המיוחדים של קבוצת לקוחות מוגדרת שיכולים להיות רגישים למחיר, לתבוע תשומת לב אישית ושירות ברמה גבוהה, או לרצות מוצרים או שירותים שמותאמים במיוחד לצורכיהם. הם מודעים לתדמיתם המיוחדת ולכן הם מחפשים את הדבר האחד הזה שיבליט את מעמדם ביחס לאחרים, שלא כל אחד יכול להרשות אותו לעצמו או להשיגו בקלות.
    דוגמה: לקוחות שלי במשרד, חברת נסיעותהמתמחה במתן שירותי תיירות על בסיס אישי, שנתפרים במיוחד בעבור לקוחות ספציפיים בפרופיל גבוה ולפי דרישותיהם המיוחדות - אנשי ממשל ובעלי משרה ציבורית, ארגונים לאומיים ובין-לאומיים, שגרירויות, אומנים בינלאומיים ואישים חשובים.
  2. אסטרטגיה מבוססת על מבחר: במקרה זה העסק שלכם בוחר להציע ללקוחותיו תת קבוצה צרה של מוצרים או שירותים מתוך המבחר הגדול שמוצע בענף. אתם יכולים להצליח באסטרטגיה הזו אם תספקו את המוצר מהר יותר, באיכות טובה יותר או בעלות שהיא נמוכה יותר בהשוואה למתחרים שלכם. ההחלטה של סטוק או רשת חנויות MAX לא להחזיק מוצרים יקרים כמו מכשירי חשמל גדולים או מוצרי אלקטרוניקה בסכומים יקרים היא דוגמה למיצוב כזה.
  3. אסטרטגיה מבוססת על נגישות: אסביר אסטרטגיה זו באמצעות דוגמה.  רשת המזון המוזלת "אושר עד" בתחילת דרכה בחרה למקם את החנויות שלה אך ורק בשכונות של בעלי הכנסה נמוכה. הדבר צמצם את התחרות שלה עם מרכזי קניות במרכזי הערים הגדולות וסיפק לה נגישות קלה לשוק היעד שלה - קונים בעלי הכנסות נמוכות, משפחות חרדיות מרובות ילדים, אשר לרבים מהם אין מכוניות או רישיון נהיגה ולכן יעדיפו לקנות קרוב למקום מגוריהם ולהגיע ברגל לאן שצריך.

 

לסיכום: ההחלטה שלכם להיות שונים, אין בה לבדה להבטיח שתצליחו ולכן עליכם  לשדך לה אסטרטגיה שעונה על ערך ספציפי. לקוחות מגדירים ערך בדרכים שונות: עלות נמוכה,  נוחות רבה יותר, אמינות רבה יותר, משלוח מהיר, הופעה אסתטית, שימוש קל ופשוט, שירות יוצא דופן ועוד.

בזמן שאתם מחפשים את אסטרטגיית העסק שלכם כדי להשיג יתרון תחרותי בתחום בו אתם פועלים, אני מציע  שתשאלו את עצמכם את השאלות הבאות שיעזרו לכם להגיע מהר יותר לבחירה באסטרטגיה המתאימה והנכונה לכם:

  1. האם אתם מייחדים את עצמכם לפי צרכים, מבחר או נגישות?
  2. האם האסטרטגיה שלכם תגרום ללקוחות להעדיף אותכם על פני המתחרים שלכם? איך האסטרטגיה יכולה למשוך לקוחות חדשים אליכם לעסק?
  3. על איזה צורך אצל הלקוח האסטרטגיה שלכם מבקשת לענות? האם היא מצליחה בכך?
  4. איזה יתרון מוחשי הנראה לעין האסטרטגיה הספציפיתמספקת לעסק שלכם?

 

הבנה של העסק שלכם תחדד את היכולת שלכם לחשוב חשיבה אסטרטגית.


BDO ישראל לעסקים קטנים ובינוניים

BDO ישראל הינה פירמת ראיית חשבון וייעוץ עסקי מובילה, עם ניסיון רב שנים בליווי עסקים קטנים ובינוניים בארץ ובעולם. היכרותנו עם הצרכים, ההזדמנויות והסיכונים של העסקים הקטנים והבינוניים, מאפשרים לנו להציע מעטפת שירותים מותאמת אישית לצרכי הלקוח.

אנו מציעים ללקוחותינו יחס אישי לצד מעטפת שירותים של פירמה מובילה:

  • ביקורת וסקירה של דוחות כספיים
  • ייעוץ שוטף בנושאי חשבונאות ומיסים
  • ייצוג שוטף בפני רשויות המס
  • דוחות אישיים לבעלי המניות
  • הנהלת חשבונות וחשבות, הכנת משכורות ותלושי שכר לעובדים בעסק
  • חישוב הפרשות לפנסיה, קרנות השלמות, גמל
  • ייעוץ וליווי עסקי

 

ליצירת קשר עם המומחים שלנו