מאמרים:

4 הדרכים לטיפוח זוגיות מוצלחת בין ה-CIO וה-CMO

01 ינואר 2020

יעל קנדר, Head of BDO Digital |

Brandtech הוא מונח שדומה ל Martech אך יותר רחב ומטרתו העיקרית היא להפוך את השיווק למדיד וליצור מודלים עסקיים חדשים. זו הדרך ליישום מהלכי שיווק הנעזרים בטכנולוגיה ויש להם השפעה על הביזנס.

במרוצת השנים, אחד המרכיבים העיקריים להצלחה בכל פרויקט הוא החיבור בין מנהל השיווק (CMO) למנהל מערכות המידע (CIO). טיב הקשר שיש בין שתי הפונקציות הללו והצוותים שלהם הינה קריטי ליישום טוב של כל פרויקט טכנולוגי בעל השפעה על הביזנס.

לא תמיד המטרות של שתי הפונקציות הללו זהות. בעוד איש השיווק רוצה לייצר אימפקט עסקי, איש מערכות המידע צריך לתת שירות למחלקות נוספות, עליו לתעדף בכדי לחלק את התשומות ולהבין את התועלת העסקית מהקצאת התקציב.

אז איך מוצאים את הדרך המשותפת?

ארבע דרכים לתקשורת טובה במערכת היחסים CIO-CMO:

 

אחת - מציאת שפה משותפת

לא כל מנהלי שיווק שפגשתי ידעו מה זה API. ועל אותו משקל, אין לי ספק גם אנשי מערכות המידע לא תמיד יודעים מה זה SEO, לדוגמא. הרעיון הוא למצוא שפה משותפת שבה כל אחד מהצדדים לומד קצת (או הרבה) מהשפה של המחלקה השניה.

הרעיון כאן הוא של אחד יהפוך להיות יותר T person (מבין בתחומו ויודע לדבר גם שפות נוספות) מאשר I person (מבין רק בתחומו).

 

שתיים - קחו בחשבון את המטרות והיעדים האחד של השני

לכל אחד יש יעדים פרטניים ומחלקתיים, אשר במבט ראשון עשויים להיות לא מסונכרנים. אבל זה בידיים שלכם לעזור האחד לשני להצליח, ברגע שתקדישו זמן להבנת המטרות האישיות זה של זה. עבודה משותפת היא תמיד מתגמלת יותר מאשר להיתקע במקום בגלל חוסר פשרה. רוצים הצלחה גדולה עוד יותר? תכללו בתוכנית הבונוסים האישית והמחלקתית, יעדים ומדדים משותפים של IT ושיווק. באחד הפרויקטים של אתר קומרס, עד שלא הכנסנו ליעדים של מנהל מערכות המידע את מכירות הקומרס האתר לא ממש תיפקד. נראה לי שאתם יכולים לנחש מה קרה ברגע שיעד מכירות חנות האונליין נכנסה לו ליעדי הבונוס השנתי.

 

שלוש - תאום פגישות קבועות ביומן

מרבית העסקים משתנים במהירות כאשר הם מנסים לעמוד בקצב החדשנות. הרעיון הוא לייצר פגישות קבועות של הצדדים ולקבוע נהלים כי בפרויקטים רלוונטיים ישנה נציגות קבועה משתי המחלקות עוד משלב הרעיון. אין צורך בפגישות ארוכות ומייגעות, ניתן לקיים פגישות עדכון קצרות ואינפורמטיביות, כך שכל מחלקה תהיה מעודכנת בצורה מתמדת ושתיהן פועלות יחד בצורה מגובשת. זה גם יכול להיות זמן נהדר לסיעור מוחות קולקטיבי גם על יעדי החברה. כל אחד מביא איתו לשולחן הזה חשיבה ממקום קצת אחר. אחת הגאוות הגדולות שהיו לי באחד מהמקומות שבו עבדתי, היא שהצלחתי לגרום לאנשי השיווק לדעת היכן יושבת מחלקת מערכות המידע ולהחל לזמן לישיבות מהלכי שיווק נציג מטעמם.

 

ארבע - העברת הידע והמיומנויות בין הצוותים

אם אדם טכני לא מבין לגמרי מדוע הוא צריך לקפוץ דרך חישוקים כדי להקים ממשק או פלטפורמה עבור מהלך שיווקי מיוחד, ייתכן שכל מה שנצליח זה לייצר תסכול. עם זאת, אם השיווק לוקח את הזמן להסביר שמסע פרסום זה יכול לייצר הכנסות של X שקלים עבור החברה בתוך זמן קצר, ייתכן שאיש מערכות המידע ייגש למשימה קצת אחרת. וזה עובד גם הפוך. אנשי שיווק חולמים לעיתים על רעיונות לא כל כך ריאליים, לדוגמא, יישום מסע לקוח במערכת מרקטיננג אוטומיישן שמצריך תשומות מרובות וייקח חלק גדול מעוגת תקציב ה- IT לשנה. עם זאת, ברגע שהיעדים ברורים, שיווק ו- IT יכולים לעבוד יחד כדי למצוא פתרון ותעדופים יעילים בהרבה ופחות יקרים.

כמובן, שבשביל להעביר ידע ויכולות, צריך שיהיה גם בצד השני מישהו שמעוניין ללמוד. ראיתי כבר כמה אנשי מערכות מידע ודאטה שממש רצו להבין את הביזנס ובסוף פרויקט יכלו להחליף את מנהל השיווק וראיתי גם אנשי שיווק שהתעקשו להבין בטכנולוגיה אותה מטמיעים ולא רק להעביר את זה הלאה. אני חושבת שזה חלק מהבנה שהיום לא ניתן לגייס אנשים שאין להם את התכונה החשובה מכל והיא סקרנות.

האם ההצעות מעלה יעבדו? אולי כן ואולי לא. יש דרך אחת לגלות והיא לנסות אותן.

מזמינה אתכם לשלוח את המאמר לצד השני במערכת היחסים שלכם.