This site uses cookies to provide you with a more responsive and personalised service. By using this site you agree to our use of cookies. Please read our PRIVACY POLICY for more information on the cookies we use and how to delete or block them.
  • הזדמנויות לעסקים בכלכלה המתפתחת של היום
מאמרים:

הזדמנויות לעסקים בכלכלה המתפתחת של היום

05 נובמבר 2020

יעל קנדר , מנהלת BDO Digital |

הרבה פעמים אנחנו שואלים את עצמנו איך אחרים עשו זאת כבר. בבואנו לחשוב על המשך הדרך, על תוכניות 2021, על מה נכון ומי בעל ניסיון לייעץ לנו בנושא. השבוע ניהלתי שיחה עם הCIO של חברת B2B מצליחה וביקשתי ממנה לבוא ולספר בוובינר אודות ההתמודדות הדיגיטלית בעולמות הסלף סרוויס והדיגיטציה. התשובה שקיבלתי ממנה היא שנדבר בשנה הבאה אחרי שהפרויקט יסתיים. לא משנה כמה ניסיתי לשכנע אותה שזה בסדר גם לדבר על משהו בהתהוות וגם כשאין לנו עדיין את התשובות, לא צלחתי. השיח עמה גרם לי לחשוב על העולם בו אנו חיים כיום. עולם ללא הוראות הפעלה. ישנם הרבה מאד פרויקטים דיגיטליים שמתחילים בימים אלו ואין באמת Best practice ללמוד ממנו את התורה. וזה מרגש וקצת מפחיד ביחד.

 

מה זה ה- Novel Economy

בריאן סוליס הוא אנליסט דיגיטלי, מקים חברת Altimeter ובימים אלו הצטרף לחברת סיילס פורס כ- Evangelist. סוליס טוען כי אנו נכנסים לתקופה אותה הוא מכנה "The Novel Economy". משמע,  משהו חדש ויוצא דופן. במובן העסקי, תקופה זו מייצגת זן חדש של תנאי שוק שאינם מזוהים או מובנים במלואם. לפיכך, אין לנו הגנות או ניסיון קיים לרמה כזו של שיבוש. כשהחלה הCOVID19 כולנו נכנסנו בו זמנית לתגובת פאניקה, פחד, בלבול ואי סדר. בזמן שאנחנו מגנים על עצמנו, עובדים ושורדים, העולם והכלכלה השתנו בתוך חודשים ספורים. אין באמת מומחיות רחבה, ספרים או שיטות עבודה מומלצות להנחות אותנו. כמו כן, אין עדיין חיסון עסקי מונע שיגן עלינו מפני שיבוש זה או עתידי. אבל אולי אנחנו לא באמת רוצים להגיב באמצעות מפות דרכים קיימות או רשימות מוכנות. אולי בדיוק כאן טמונה ההזדמנות של חברות.

לוקח 66 יום בממוצע עד שהתנהגויות חדשות הופכות לטבע שני. זה נכון גם לגבי אופן העבודה שלנו וגם לגבי האופן שבו אנו קונים. יש הטוענים שעלינו לזרוק מהחלון את כל הדאטה שיש לנו על הלקוחות לפני ה-COVID19  ולהתחיל להסתכל מחדש על ההתנהגות שלהם. זוהי אמנם טענה קיצונית אך יש בה מן האמת ואולי דרך הסתכלות חדשה על העולם המואץ הזה.

 

שלושת השלבים של ה"Novel Economy"

השלב הראשון - ההישרדות (Survive)

טיפול בבעיות המידיות. ארגונים הקימו צוות COVID-19 והשיקו חדר מבצעים בכדי להעריך מה לא עובד ומה צריך לעשות. המהירות היא המטבע הרלוונטי כאן. מי שלא זז, נרדם. בעלי העניין יכולים לדבר על מה שיכול לקרות בשבועות הקרובים.

ההשקעות בטכנולוגיה ובמשאבים מתמקדות בלתקן את מה שנשבר, לפתח אפליקציות ולטפל בבעיות והזדמנויות בלתי צפויות. אמפתיה והבנת הקשר עם הלקוח הם מפתחות להצלחה.
 

השלב השני - בניה (Alive)

מעבר לטכנולוגיה, על ההנהלה לסייע לאנשים להתמודד עם אזורי אי נוחות מתפתחים. אם זה לא היה ברור מאליו עד כה, הדרך קדימה הינה להפוך לארגון שהוא Digital first. מפותחת מפת דרכים של תקופת מעבר העוברת ממצב הלם לסדר עדיפויות לטווח קצר יותר ולצרכים לטווח ארוך יותר.

נושאים כגון: דיגיטציה, המעבר לענן, Digital-First CX and EX, שרשרת אספקה ולוגיסטיקה ועוד נלקחים בחשבון בשלב זה כחלק מהתוכנית.

רבים התמקדו בבניית מערכות יחסים עם הצרכנים על ידי הצעת הזדמנויות לengagement - גם אם הוא לא קשור ישירות למוצרים או לשירותים שלהם. הארגונים שמצליחים לחשוב רחב יותר ממה שהם עשו עד אתמול בבוקר, הם הארגונים שמצליחים להמציא את המחר. זה שאתה מוכר מוצר לא אומר שאתה לא יכול למכור שירות. וזה שאתה מוכר מוצר X לא אומר שאתה לא יכול לחבור לחברה אחרת ולמכור גם את מוצר Y. בימים אלו, חברות צריכות למצוא יותר הזדמנויות להיות יותר אנושיות.   

 

השלב השלישי - שגשוג (Thrive)

עכשיו הגיע הזמן לעבור מהחלמה לחוסן. ארגונים מגיבים בשלב זה לבניית תשתיות לכלכלה החדשה. הדגש מכאן והלאה הוא על: הרחבת היכולת העסקית הדיגיטלית והמומחיות, תדלוק מנוע החדשנות של הארגון לצמיחה, הרחבת תפקידם של AI ואוטומציה ברחבי הארגון לשיפור היכולת, עמידות והגנה משיבוש לטווח ארוך.

תרבויות של חדשנות הן אבן יסוד לשגשוג בכלכלה חדשה או בכלכלה כלשהי. חדשנות אינה פונקציה שיש לעשות עליה וי בצ'ק בוקס. חדשנות היא תוצאה של חזון וסט אמונות מנוסחים באופן ברור, הנתמכים על ידי הנורמות והערכים החברתיים המחזקים התנהגויות חדשות.

נושאים נוספים הנלקחים בחשבון בשלב זה הם: Customer and Employee Truth שבו נלקחים בחשבון מסעות הלקוח והעובד. כמו כן, אנליזה בזמן אמת ופרדיקציה מאפשרים לימוד התנהגויות חדשות בזמן אמת, כפי שהן מתרחשות בכלכלה החדשה בכדי לסייע לארגונים לזהות מגמות חדשות.

אחת השאלות שאני שואלת בימים אלו בראיונות בארגונים היא איך השפיעה הקורונה על החברה ומה למדתם בתקופה עד כה. התשובות שמתקבלות מדהימות ומפילות אסימונים דיגיטליים רבים לגבי היכן צריך להשקיע קדימה. המקפצה הזו שכולנו חויבנו לזנק ממנה כנראה לא התרחשה ללא סיבה וכשזזים קצת אחורה מהסגר הנוכחי בכדי לראות את התמונה הכוללת, ניתן לראות מגמות שימשיכו אתנו לשנים רבות קדימה.

השלבים האמורים משמשים מתווה חשוב המסייע לבעלי העניין לנווט בכלכלה הבאה.

 

קנבס לבן לשירותך

דיפאק צ'ופרה, סופר הודי-אמריקאי ודמות בולטת בעולמות הרפואה האלטרנטיבית והעידן החדש מתייחס לאירועים משמעותיים שמשנים את החיים כ"fertile void of uncertainty". הוא מאמין שאיננו שולטים ואיננו יכולים להסתמך על אירועים חיצוניים, אך אנו יכולים לשלוט במוחנו, כיצד אנו חושבים ובוחרים את התגובות שלנו, מה שמנחה את ההתנהגויות שנייצר.

האתגר שלנו בימים אלו הוא גם המתנה שלנו והיא שאנחנו מסתכלים על בד ריק של מה שעומד להתרחש. זו נקודת זמן בה אנו יכולים להשיג איפוס נהדר או להיתקע בבעיות העבר. ואולי זה בדיוק הזמן לתקן את מה שלא היה בסדר מלכתחילה.

בסופו של דבר, התקופה שאנו עוברים יכולה להיות שעור טוב בלהצליח להגיד את המילים:

אני לא יודע.

 

המאמר פורסם בדה מרקר בתאריך 5.11.2020

 

ליצירת קשר עם המומחים שלנו >>