בינה מלאכותית (AI)

בינה מלאכותית (AI)

במשפט:ענף במדעי המחשב שמטרתו לדמות את אופן המחשבה האנושי - לגרום למחשב לפעול, לשוחח ולפתור בעיות כמו בני אנוש.  

 

מהי בינה מלאכותית (AI)?

בינה מלאכותית, או אינטליגנציה מלאכותית (Artificial Intelligence, בקצרה AI), היא שם כולל לאוסף דיסציפלינות מתחום מדעי המחשב שמטרתן לדמות את אופן המחשבה האנושי ולהציג יכולות שעד כה אפיינו את הבינה האנושית בלבד. התחום החל את דרכו עוד בשנות ה-50 כתחום ניסויי ומאז מהווה בסיס למחקרים ותיאוריות אינספור, המוכרת שבהן היא תיאוריית הסינגולריות הטכנולוגית שהולידה רבים מלהיטי המדע הבדיוני בעשורים האחרונים.

בינה מלאכותית - איך זה עובד?

אחת מהתכונות המרכזיות של בינה מלאכותית היא היכולת ללמוד ממידע ולהתאים את התפקוד שלה בהתאם לנתונים חדשים.

יכולת זאת מתבצעת באמצעות תהליכי למידה מכונה, שבהם המחשב עובר על נתונים כדי לזהות דפוסים ולהבין מאפיינים משותפים. לאחר מכן, המחשב יכול ליישם את הלמידה המובנת בצורה שליטה ולקבל החלטות על סמך הנתונים החדשים שהוזנו.

תחום זה משתמש במגוון של טכניקות, כולל:

  • למידת מכונה (Machine Learning): תהליך שבו המחשבים לומדים ללמוד מנתונים ולהתאים את התפקוד שלהם בהתאם.
  • ראיית מחשב (Computer Vision): תחום העוסק ביכולת המחשבים לזהות, לפענח ולהבין תמונות וסרטונים.
  • עיבוד שפה טבעית (Natural Language Processing, NLP): תחום המתמקד ביכולת המחשבים לעבד, להבין וליצור שפה טבעית, כולל תחומים כמו תרגום אוטומטי ואינטראקציה בין אדם למכונה באמצעות שפה טבעית.
  • רובוטיקה (Robotics): תחום שמשלב בינה מלאכותית עם תחום הרובוטיקה ליצירת רובוטים מתקדמים עם יכולות אוטונומיות והבנה סביבתית.
  • הבנת הדימוי (Pattern Recognition): תחום שמתמקד בזיהוי דפוסים ומאפיינים בנתונים על מנת לזהות אובייקטים ולהבין את ההתנהלותם.
  • מערכות תמיכה בהחלטות (Decision Support Systems): יישום של בינה מלאכותית שמשפר את יכולת ההחלטה של בני אדם בעזרת נתונים וטכניקות חישוב.

בינה מלאכותית משפיעה במגוון רחב של תחומים, כולל:

  • הייצור: אוטומציה ותהליכי ייצור מתקדמים.
  • שירותים בנקאיים ופיננסיים: ניתוח נתונים, ייעוץ פיננסי, וניהול ריסק.
  • תחבורה: ניתוח תנועת תחבורה, ניהול תחבורה חכמה ומודלים תחזיתיים.
  • רפואה: אבחון ממוחשב, ניתוחי תמונה רפואית, ניתוח נתונים גנומיים.
  • שיווק ומכירות: שיפור יעילות מבצעים, התאמת אישית, וניתוח נתונים ממוחשבים.
  • חינוך: מערכות למידה אישיות, עריכת תוכן אוטומטית, ובדיקות אוטומטיות.
  • תקשורת: תרגום אוטומטי, תקשורת מותאמת אישית, ושירותי לקוחות אוטומטיים.

איך אפשר להבדיל בין בינה אנושית לבינה מלאכותית?

המבחן האולטימטיבי לתוכנת בינה מלאכותית נקרא "מבחן טיורינג": האם אדם שמדבר בשפה טבעית עם ישויות שסמויות מעיניו ידע להבחין מי מהן היא אדם ומי מכונה. אם הוא אינו מסוגל לקבוע בביטחון מי זה מי, הרי שהמכונה עברה בהצלחה את המבחן. אולם בשנים האחרונות השתנה מעט מוקד הפיתוח של תחום הבינה המלאכותית ונדד מיכולת ניהול השיחה החופשית לעבר יכולות עיבוד נתונים והסקת מסקנות – בעיקר בשל השימוש הגובר במאגרי ביג דאטה.

השילוב בין התחומים הוליד בין היתר את הבינה העסקית (BI), המשתמשת בטכניקות כמו כריית מידע במטרה לשפר תהליכים עסקיים. תחום נוסף שנולד מתוך הבינה המלאכותית הוא למידת מכונה (Machine Learning) - יכולת המחשב ללמוד ולהסיק מסקנות על סמך מאגר דוגמאות נתון, כמו למידת שפה מדוברת שמכילה קולות, אינטונציות ודיאלקטים שונים, או בניית מנועי המלצות אישיות באתרי קניות, מוזיקה ווידאו.

 

צרו קשר עם מחלקת טכנולוגיה