בידול (Differentiation)

בידול (Differentiation)


במשפט
: פרקטיקה השואפת להדגיש או לייצר את ההבדל בין המותג לבין מתחריו, בכדי להעניק לו יתרון תחרותי בעיני הצרכן ולקדם יעדים שיווקיים. 

 

מה זה בידול (Differentiation)?

בידול (Differentiation) הוא מונח שיווקי המתאר פרקטיקה השואפת להדגיש את ההבדל, הייחודיות או השוני שבין מותג או מוצר מסוים לבין המתחרים שלו, במטרה לקדם את יעדיו השיווקיים. בבסיס השיטה עומדת ההנחה השיווקית כי יצירת יתרונות תחרותיים ייחודיים הופכת אותם לקשים לחיקוי ולבעלי אופי מונופוליסטי, ובכך מחזקת את כוחו של המותג בזירה התחרותית.

על כן, בידול אפקטיבי הוא כאשר חברה או מוצר נתפסים כבעלי ערך ייחודי בעיני קהל היעד שלהם, באופן המעניק להם יתרון בהשוואה למתחרים. כאשר מותג מצליח ביצירת הבידול, עקומת הביקוש של הצרכנים הולכת ומתקשחת, ומשפיעה על נאמנות הלקוחות למותג ועל מידת רגישותם לשינויי מחיר.

המשווק יכול לפעול במגוון מישורים בכדי ליצור בידול (Differentiation) – החל משיטות הייצור וחומרי הגלם, דרך עיצוב ומאפייני המוצר עצמו ועד לשיטות ההפצה והמכירה. עם זאת, נראה כי הבידול החזק ביותר הוא בתחום התקשורת עם הצרכנים, על ידי גיבוש הצעת ערך ייחודית ויצירת מיצוב תדמיתי המדגיש תועלות פסיכולוגיות וחברתיות מיוחדות. בדרך זו, ניתן להשיג בידול אפקטיבי גם מבלי לבצע שינויים מהותיים במאפייני המוצר או תהליכי הייצור, מה גם שבידול "תפיסתי" שכזה נוטה להישמר בתודעת הצרכנים לאורך זמן רב יותר.

פרקטיקת הבידול משמשת לעיתים גם בין מוצרים שונים באותה החברה, במטרה להפנות אותם לקהלי יעד שונים ולהאריך את חיי המוצר המבודל.
 

צרו קשר עם מחלקת טכנולוגיה: