כיצד להימנע מקבלת חשבוניות פיקטיביות

כיצד להימנע מקבלת חשבוניות פיקטיביות

בקצרה

חשבונית פיקטיבית היא חשבונית שלא מדווחת לרשויות מע"מ בידי מי שהוציא אותה, והוא אינו משלם למע"מ את חבותו. כדי למזער את הסיכון שבקבלת חשבוניות פיקטיביות, מומלץ בכל התקשרות בעלת סיכון או בעלת היקף כספי גדול לפעול על פי כל השלבים המפורטים בנוהל המוגש לפניכם במאמר זה.   


 

חשבונית פיקטיבית הינה חשבונית מס אשר אינה מדווחת לרשויות מע"מ בידי מי שהוציא אותה, והוא אינו משלם למע"מ את מע"מ העסקאות הכלול בה.

בניסיונותיה להילחם בהון השחור בכלל ובחשבוניות פיקטיביות בפרט במדינת ישראל, הנהיגה רשות המסים לפני מספר שנים חובת דיווח מקוון ומפורט למע"מ, על חברות וגופים בעלי היקף פעילות גדול.

הגופים המדווחים בדיווח מפורט (PCN) מחויבים לדווח דיווח מפורט בגין כל חשבונית מס שהוציאו, או חשבונית מס שקבלו מעוסק מורשה אחר, זאת מעבר לדוח החודשי שהם מגישים למע"מ, בו הם מדווחים על סך כל העסקאות / הכנסות והתשומות שלהם.

הגופים המחויבים בדיווח מפורט הם אלה:

יחידים שמחזור העסקאות השנתי שלהם גבוה מסכום של 2.5 מיליון ש"ח.

חברות שמחזור העסקאות השנתי שלהן גבוה מסכום של 1.5 מיליון ש"ח.

מלכ"רים שמחזורם  השנתי גבוה מסכום של 20 מיליון ש"ח.

מוסדות כספיים שמחזורם השנתי גבוה מסכום של 4 מיליון ש"ח.

 

סיכונים קיימים בחשבוניות פיקטיביות

צורת הדיווח המפורט, מאפשרת לרשויות מע"מ לבצע התאמת מידע בין תשומות עליהם דיווחו גופים, לבין עסקאות עליהם דיווחו העוסקים המורשים שהוציאו את חשבוניות מס אלה, ובאמצעות כך לאתר מקרים בהם מדווחות תשומות על ידי החייבים בדיווח מפורט, אולם מנגד אין דיווח על עסקאות על ידי מי שהוציא את חשבוניות המס.

החשבוניות הפיקטיביות נפוצות בעיקר בענפים של קבלני בניין, שירותי כח אדם ושיווק דלק, אולם עלולות להתגלות בכל תחומי הפעילות העסקיים.

המשמעות הראשונה של קבלת חשבונית פיקטיבית בידי מי שדיווחו על חשבונית שכזו, היא אי הכרה במע"מ התשומות הכלול בחשבונית, כלומר אובדן של 17% מהתשלום שהיה אמור להתקבל  בחזרה ממע"מ בגין החשבונית. חמור מכך, רשויות מע"מ אף נוטות להאשים באישום פלילי, מי שבקשו להזדכות על מע"מ התשומות בחשבוניות פיקטיביות, וזאת בטענה שהם שיתפו פעולה עם מוציא החשבונית או התרשלו בתהליך קבלת החשבונית ממי שהוציא אותה. אישומים פליליים אלה עלולים להביא לקנסות כבדים כנגד מי שהוציאו את החשבוניות הללו אך גם כנגד מי שבקשו להזדכות על מע"מ התשומות הכלול בהן, ובמקרים קיצוניים אף בתשלום כופר ובעונש מאסר.


כיצד ניתן להקטין את הסיכוי לקבלת חשבונית פיקטיבית?

על מנת למזער ככל האפשר את הסיכון שבקבלת חשבוניות פיקטיביות, מומלץ בכל התקשרות בעלת סיכון או בעלת היקף כספי גדול (במיוחד ממי שמקבלים חשבוניות מעוסקים בענפים שהוזכרו לעיל), לפעול על פי כל השלבים המפורטים בנוהל הבא:

  1. לקבל תעודת חברה מרשם החברות, של החברה איתה מבצעים את ההתקשרות.
  2. להפיק דוח רשם החברות עדכני של החברה, עם פירוט בעלי המניות בה.
  3. לקבל תעודת עוסק מורשה של החברה / העוסק המורשה איתם מתקשרים בהסכם.
  4. להפיק אישור ניכוי מס במקור ואישור ניהול ספרים בתוקף ממחשבי רשות המסים.
  5. לקבל פרוטוקול מורשה חתימה של החברה (שתאריך חתימתו לא יותר משלושה חודשים אחורה).
  6. לקיים פגישה עם כל בעל/י המניות של החברה לפי הרשום בדוח רשם החברות. לראות את תעודת הזהות המקורית של בעל/י המניות בחברה (אם יש מספר בעלי מניות, לראות את תעודות הזהות של כולם), לצלם אותן ולרשום על גבי הצילום את המקום והתאריך שבו הן צולמו.   
  7. לקבל אישור מקורי מרואה החשבון של החברה איתה מתקשרים, בו יציין רואה החשבון שהחברה איתה נעשית ההתקשרות, הגישה את כל הדוחות והדיווחים שהיא מחוייבת נכון לתאריך האישור, וכן שאין לחברה זו חובות לא מוסדרים לרשויות המס נכון לתאריך האישור. לאחר קבלת האישור ניתן בהתאם לצורך אפילו להתקשר לרואה החשבון (לפי הפרטים שעל גבי דף הלוגו שלו, לאחר שאומתו באינטרנט) ולאמת שאכן הוא הוציא את האישור, ולציין על גבי האישור את המועד המדוייק בו התקיימה השיחה עם רואה החשבון ואת שמו המדוייק של רואה החשבון איתו נערכה השיחה (במידה ושמו המדוייק לא מופיע על גבי האישור). לגבי עוסקים מורשים שאינם חייבים בליווי רואה חשבון, יש לבצע את כל הפעולות מול יועץ המס של העוסק המורשה איתו מתקשרים בהסכם.
  8. לחתום על הסכם עבודה עם קבלן המשנה, לגבי כל פרוייקט שהוא מבצע.
  9. לא לשלם לאף קבלן משנה / ספק לפני שיש את כל החומרים שרשומים בסעיפים 1-8.
  10. במצבים בהם עדיין יש חוסר וודאות לגבי קבלן משנה איתו רוצים להתקשר גם לאחר שמסר את כל המסמכים שבסעיפים 1-8, ליצור עם רואה החשבון / יועץ המס שלכם להתייעצות.

 

לסיכום

חשוב לשמור את כל המסמכים והתיעוד לעיל בתיקיה זמינה, כך שבמידה ומגיעה ביקורת או שאלה מצד רשויות המס, ניתן בתוך זמן קצר לספק את כל התשובות לפי חומרים אלה.

באם קבלן משנה או ספק מחליפים חברה דרכה הם נותנים את השירותים תוך כדי העבודה, לדאוג לקבל מהם הסבר בכתב מדוע החליפו את החברה ממנה הם נותנים את שירותיהם, לעדכן את הסכם העבודה כך שיהיה עם החברה החדשה, וכן לקבל מהם את כל הרשום בסעיפים 1-8 לגבי החברה החדשה דרכה הם נותנים את השירותים.    

לגבי קבלן משנה או ספק שמחליף חברה דרכה הוא נותן את השירותים יותר מפעם אחת בתוך פרק זמן קצר, מומלץ אפילו להגביר את החשד ולשקול הפסקת פעילות איתו, בנסיבות המקרה.

מומלץ מאוד להקפיד ולמלא את כל התנאים המצטברים לעיל בהתקשרויות חדשות, במיוחד בענפי הבניה ושיווק דלק כאמור לעיל. עוסקים רבים נוטים להקל את תנאי התקשרות עם קבלני משנה וספקים בתנאי לחץ (צורך לסיים עבודה מהר / קבלן משנה שעזב ויש למלא את מקומות במהירות וכיו"ב), ודווקא במצבים אלה עולה החשש מפני התקשרות עם עוסקים שמוציאים חשבוניות פיקטיביות.

לייעוץ נוסף בעניין ניתן לפנות אלינו.


BDO ישראל לעסקים קטנים

BDO ישראל הינה פירמת ראיית חשבון וייעוץ עסקי מובילה, עם ניסיון רב שנים בליווי עסקים קטנים בארץ ובעולם. היכרותנו עם הצרכים, ההזדמנויות והסיכונים של העסקים הקטנים, מאפשרים לנו להציע מעטפת שירותים מותאמת אישית לצרכי הלקוח.

אנו מציעים ללקוחותינו יחס אישי לצד מעטפת שירותים של פירמה מובילה:

  • ביקורת וסקירה של דוחות כספיים
  • ייעוץ שוטף בנושאי חשבונאות ומיסים
  • ייצוג שוטף בפני רשויות המס
  • דוחות אישיים לבעלי המניות
  • הנהלת חשבונות וחשבות, הכנת משכורות ותלושי שכר לעובדים בעסק
  • חישוב הפרשות לפנסיה, קרנות השלמות, גמל
  • ייעוץ וליווי עסקי

ליצירת קשר עם המומחים שלנו

להרשמה לניוזלטר לעסקים קטנים