אסטרטגיה עסקית בזמן משבר – ואיך ניתן לצלוח אותו?

מחשבות ותובנות בעקבות התנהלות חברת 3M במשבר 2008

כיצד נראית הסביבה החיצונית בעת משבר? איך פועלות חברות בזמן שכזה? ולמי מהן סיכוי סביר עד טוב לעבור אותו בשלום?

האם יש מאפיינים לאסטרטגיה בזמן משבר?

נתחיל בדוגמא של 3M ופעולותיה בזמן המשבר של 2008:

מנכ"ל 3M, שהתראיין בתחילת 2010, אמר: "הצלחנו למנף את המשבר בשביל להיות חברה טובה יותר, ויצאנו מחוזקים". מבחינה עסקית, חברת 3M מוכיחה זאת במספרים. רווח תפעולי יציב של 20%-21% בשנים 2008-2011 (שנות המשבר לא פגעו ברווח התפעולי); ירידה של 9% במכירות 2009 (לעומת מכירות 2008 - ל-25.2 מיליארד דולר), אך עליה של 6% ב-2010 ועליה של 17% ב-2011. בתקופה הזו החברה ביצעה 33 רכישות מלאות, 6 רכישות חלקיות ורק מכירה אחת. בסוף 2009, שנת המשבר, היו בקופת החברה כמדיניות מכוונת 3.2 מיליארד דולר מזומן.

"כשזיהינו את הניצנים הראשונים של המשבר", אומר פול רוסו, סגן נשיא החברה, "התחלנו לנקוט צעדים דפנסיביים ואופנסיביים, כלומר התחלנו לשמור על יתרות המזומנים שלנו, ניהלנו מעקב צמוד על יתרות המלאי והשתדלנו לא להגדילן שלא לצורך. החלטנו על סדר עדיפויות מבחינת השקעות: נשקיע פחות במדינות שלהערכתנו צפויות להיפגע יותר מהמשבר".

 

"הפיזור שלנו משחק גם הוא לטובתנו. אנחנו מוכרים מוצרים ביותר מ-200 מדינות, ו-70% מהמכירות הם מחוץ לגבולות ארצות הברית. העמידות של מדינות דרום־מזרח אסיה במשבר העולמי נטרלה את הירידה במכירות בארה"ב, שסובלת יותר מהן מהמשבר".

"הראינו עמידות יפה מאוד במשבר העולמי. נכון לסוף ספטמבר 2009, יש לנו 3.2 מיליארד דולר מזומנים בקופה. חלק מסכום זה אנחנו בהחלט מתכוונים לנצל לצורך הרחבת היקף ההשקעות שלנו במחקר ופיתוח, השקעות פנימיות בחברה ורכישות חדשות".

"אחת ההחלטות המרכזיות שקיבלנו במהלך המשבר הנוכחי היא לא לצמצם את הוצאות המחקר והפיתוח. בתקופת משבר יש חשיבות עליונה להגיע כמה שיותר קרוב לצרכים של הלקוח הסופי, ולמקסם אותם באמצעות יכולות טכנולוגיות. אנחנו תמיד זוכרים שכאשר הצרכן מרוויח, גם אנחנו מרוויחים".

 

כדי לפתח מחשבה בנושא זה ננסה לענות על כמה שאלות מפתח:

מה מאפייני הסביבה החיצונית בזמן משבר?

מה המאפיינים הפנימיים של חברות בזמן משבר ?

מה המשמעות של מאפיינים אלו מבחינת החברות?

ולסיכום - מה הפעולות האסטרטגיות האפשריות?

את התשובות לשאלות אלו ועוד תוכלו למצוא במאמר המלא בגלובס>>

 

לקריאת המאמר המלא

ליצירת קשר עם המומחים שלנו