Attention economy – הזמן שאין לך

 

זמן. אתה אף פעם לא יודע כמה יש לך. 168 שעות בשבוע. 730 שעות בחודש. 8,760 שעות בשנה.

ולמרות שאנו מבינים שזמן הוא משאב יקר, אם לא היקר מכל, אנחנו עדיין נוטים, לעיתים, לבזבז אותו.

מצד אחד, אנחנו מתרפקים על העבר שחלף ומצד שני, לא מעריכים מספיק את העכשיו.

כפי שאמר הפיזיקאי אלברט-לאסלו ברבאסי: "הזמן הוא המשאב היקר ביותר שאינו מתחדש, ואם אנו רוצים להתייחס אליו בכבוד, עלינו לקבוע סדרי עדיפויות."

 

בעידן של כמויות מידע אינסופיות בקצות האצבעות שלנו, המחסור העיקרי הוא בתשומת לב.

תשומת הלב מגיעה בצורות רבות, כגון: אהבה, הכרה, הסכמה ועזרה. תשומת לב יכולה להימדד בכמה זמן אנו מתמקדים בדבר מסוים. אנו מתמודדים עם מחסור בקשב מדי יום; תוך כדי תשומת לב לדבר אחד אנו מתעלמים מאחרים. בזמן שאתם קוראים את הטור הזה, אתם, למעשה, לא עושים משהו אחר עם הזמן שלכם.

את המונח “Attention economy” המציא הכלכלן וחתן פרס הנובל Nobel Laureate Herbert A. Simon, שטען כי תשומת הלב היא צוואר הבקבוק של המחשבה האנושית.

כלכלת תשומת לב היא גישה לניהול מידע המתייחסת לתשומת לב אנושית כמצרך דל ומיישמת תיאוריה כלכלית לפתרון בעיות שונות בתחום ניהול המידע.

אז אם כל כך קשה לקבל מאתנו תשומת לב איך זה שרשתות הסושיאל גורמות לנו לבזבז אצלן שעות בכל יום?

על פי ה- digitalmarketing.org, 3.96 מיליארד אנשים משתמשים כיום במדיה החברתית, המהווה כמחצית (51%) מהאוכלוסייה העולמית. בממוצע, משתמשי אינטרנט עולמיים בילו 144 דקות באתרי מדיה חברתית מדי יום.
 

FOMO להמונים

בשנת 2021 נעשה קל יותר מתמיד לבצע מגוון פעולות בערוצי הדיגיטל. להקים פודקאסט, לפרסם סרטון, או להרים חנות אונליין. מאד קשה להתבלט בסביבה דיגיטלית כל כך רועשת ומותגים צריכים כל הזמן לחדש, לגוון ולהפתיע.

Live-streamed e-commerce ו - pop-up retailהן מגמות הנמצאות בעליה כבר מספר שנים, כאמצעי למשוך את תשומת לב הצרכנים עם הצעות מיוחדות לזמן מוגבל. סין מובילה את הדרך בנושא, מופעי הסחר האלקטרוני בשידור חי מייצרים מעורבות צרכנית אינטראקטיבית. לפי הערכות של פורבס, בשנת 2020 המכירות מערוץ זה הגיעו ל -560 מיליון. ההערכה גורסת כי המכירות מסטרימינג בשידור הגיעו בשנת 2020 ל- 9% מכלל המכירות הקמעונאיות המקוונות.

Taobao Live מקבוצת Alibaba, הוא שירות הסטרימינג החי המשולב באפליקציית Taobao, המחולק לקטגוריות עניין כגון אוכל, נסיעות, סגנון חיים וכו. החברה רוצה לעזור לקמעונאים פיזיים להשתמש בטכנולוגיות שלה כדי להעלות את חוויית הקנייה לצרכנים. הפלטפורמה האמורה ראתה עלייה חדה בפעילות המותג השנה, כאשר הסוחרים חיפשו דרכים להגיע לצרכנים בעיצומו של ה-COVID19.

"עתיד הקניות יהיה דינמי יותר, אינטראקטיבי ומונע על ידי משוב בזמן אמת. שידור חי מציע הצצה לעתיד הזה ולאפשרויות החדשות", אמר יואן, ראש פעולות התוכן ב- ,Taobao Live בראיון.

יש פחות ופחות תיאבון לתוכן גנרי, אבל אנשים תמיד ירצו ייעוץ ספציפי ואישי המותאם בדיוק להם.
 

מודל עסקי משופר

חברות רבות מבינות את מחסור תשומת הלב שלנו ומתאימות את המודלים העסקיים שלהן כדי לנצל זאת. 

אנשים לא אוהבים לבזבז זמן על פרסומות שמותגים דוחפים להם בגרון. והם מוכנים גם לשלם על זה.

תוכן טוב צריך להיות תוכן נטול פרסומות. והגיע הזמן שמותגים יתחילו לחשוב על איך הם מתקשרים עם הלקוחות שלהם בצורות חכמות יותר. הרי הזמן שלנו הוא חשוב ואנחנו רוצים לבזבז אותו בחוכמה. דיסני, נטפליקס, ספוטיפיי, אפל, הניו יורק טיימס ועוד. כל החברות הללו הבינו את הערך במודל המנוי. אני מוכנה לשלם כסף על מנוי ובתמורה שלא יפריעו לי עם פרסומות. ככל שיעבור הזמן, האנשים היחידים שיצפו בפרסומות, יהיו אנשים עם הכנסה פנויה נמוכה.  
 

חווית משתמש מבוססת גירויים

לעתים קרובות, אנחנו מתעלמים מהגירויים הרבים שלקוחות צריכים לשים לב אליהם בכל רגע תוך כדי שימוש במערכות ויכולים ליצור עיצובים שדורשים תשומת לב רבה מדי מכפי שמשתמשים יכולים להציע באופן ריאלי.

לדוגמא, הרבה אנשים משתמשים בעוזרים קוליים בזמן הנהיגה, כאשר הידיים והעיניים שלהם תפוסות. אחד הכשלים הוא בשימוש בעוזרת קולית, המציגה את תוצאות החיפוש על גבי מסך הטלפון במקום לקרוא אותם בקול.

אתר מתכונים בארה"ב בשם AllRecipes.com, מציע מגוון מתכונים. כשהלקוח מסיים לצפות בוידאו, מוצע לו לראותו שוב או להמשיך למתכון הבא. אין אפשרות פשוט לעצור את הוידאו. ולפני שעוברים אוטומטית לסרטון הבא, כמובן שמשודרת גם פרסומת בין סרטון לסרטון. בסופו של דבר, הגולש יוצא עם תחושה שניסו להשאיר אותו באתר יותר ממה שנדרש ולבזבז את זמנו.

 

עדיין, כנראה שישנם דברים שלא ישתנו כל כך מהר כפי שהיינו רוצים. פרסום עדיין יממן תוכן בחינם בעתיד הנראה לעין, אפליקציות יתחרו על תשומת לב המשתמשים החדשים, ולאנשים עדיין תהיה תשומת לב מוגבלת. עם זאת, לנו, המותגים, יש את הבחירה: האם לאזן בין הצרכים העסקיים - כמו הצורך במנויים חדשים, הכנסות מפרסום ורווח – לבין, הכבוד שאנו רוכשים ללקוחות שלנו.
 

כאשר הלקוחות ממשיכים לטבוע בעודף גירויים המנסים לתפוס את תשומת ליבם, אולי עלינו לבחור ביתר קפידה את מה שאנחנו מתמקדים בו. חבל על הזמן. לכו לעשות איתו משהו טוב.
 

המאמר פורסם באתר דה מרקר במסגרת הטור של יעל קנדר, מנהלת BDO Digital בתאריך 7.1.2021

 

ליצירת קשר עם המומחים שלנו >>

 

 

 

הירשם לניוזלטר

Please fill out the following form to access the download.