אמזון משיקה את Amazon Pharmacy ומטלטלת ענף נוסף



איך אפשר שלא לכתוב השבוע על השקת Amazon Pharmacy?

קצת יותר משנתיים לאחר רכישת PillPack, שירות משלוחי תרופות המרשם בסך של 753 מיליון דולר, אמזון השיקה סוף סוף את בית המרקחת שלה, שירות ההזמנות אונליין של תרופות מרשם.

באמצעות פרופיל בית מרקחת מאובטח, לקוחות יכולים להוסיף את פרטי הביטוח שלהם, לנהל מרשמים ולבחור אפשרויות תשלום, כולל השוואת מחירים. מטופלים יכולים לבקש מהרופאים שלהם לשלוח מרשמים ישירות לבית המרקחת של אמזון. זהו צעד נוסף לעבר שירותי בריאות נרחבים יותר שהם לא רק מכירת תרופות, ללקוחות ניתנים כלי “Self-service help” בפורטל של אמזון ויש להם גם אפשרות לדבר עם הרוקח בטלפון לקבלת ייעוץ. אמזון מבטיחה רוקחים ידידותיים ובקיאים הזמינים 24/7 לענות על שאלות בנוגע לתרופות.

לאחר שהשיקה קו משלה של תרופות ללא מרשם בשנת 2019, זו ללא ספק ההתקדמות המשמעותית ביותר של אמזון לעסקי הבריאות. כזו שיכולה לפתוח הזדמנויות הכנסה גדולות וחדשות עבור החברה, במיוחד בגלל COVID-19 המתמשך. מגיפה דוחפת את הלקוחות, הן לטיפול מרחוק באמצעות ערוצי דיגיטל והן לשימוש בערוצי אונליין לכל צרכי הקניות שלהם.

 

אמנם בית המרקחת של אמזון הושק בארה"ב לעת עתה, אך ההזדמנות הינה עולמית. שירותי בית מרקחת מקוונים אמורים ע"פ ה- Businesswireלהגיע להכנסות של 131 מיליארד דולר עד שנת 2025 ברחבי העולם. תרופות מרשם על פי Statista, נאמדו השנה בתעשייה של 904 מיליארד דולר ויגדלו לכמעט 1.3 טריליון דולר עד 2025.

 

אוקיינוס אדום, כחול ומה שביניהם

לעיתים, אני שומעת בחברות את המשפט "זה לא בעסק הליבה שלנו". זה משפט שאמזון הוכיחה בעשור האחרון כלא רלוונטי, לאחר שנכנסה לכל כך הרבה תחומים שממש לא היו באזורים המתבקשים והקיימים שלה.

צ'אן קים ורנה מאובורן הגו את אסטרטגיית האוקיינוס הכחול בשנת 2004 בספרם שהפך לרב מכר עולמי. קים ומאובורן סבורים כי עסקים מסורתיים מתחרים זה בזה על ידי שיפור מאפיינים במוצר או בתהליכי הייצור, במטרה להגדיל את נתח השוק שלהם. אסטרטגיה זו מתוארת על ידם כאסטרטגיית "אוקיינוס אדום".

לטענתם, אסטרטגיה חלופית אפשרית היא אסטרטגיית האוקיינוס הכחול. אוקיינוס כחול, מוגדר ככזה שאינו קשור לשווקים קיימים, הוא יוצר ביקוש והזדמנויות חדשות בהן פוטנציאל הגידול והרווחיות הם משמעותיים ביותר.

אמזון לא מפחדת מאוקיינוסים כחולים והיא הבינה מזמן שלשחות באוקיאנוס האדום עם כל החבר'ה, לא רק שזה משעמם, זה גם לא מועיל. אני זוכרת כשאמזון בזמנו רכשה את Wholefoods, קולגה במיקרוסופט לעג ואמר בבוז שמיקרוסופט לא תהפוך לסופר. ואולי זה די מסכם את ההבדל בדרך החשיבה של החברות.

 

ב2030 נהיה הבעלים של כלום

בואו נקפוץ לרגע בזמן. ברוכים הבאים לשנת 2030. זו תהיה כנראה השנה בה כבר לא יהיו לנו מכוניות. וגם לא בתים. לא מכשירי חשמל ולא בגדים. כל מה שנחשב למוצר יהפוך לשירות. תהיה לנו גישה לתחבורה, לינה, אוכל וכל הדברים שצריך. זה כבר לא יהיה הגיוני להחזיק מכוניות מכיוון שניתן יהיה להתקשר לרכב או רחפן ללא נהג, שייקח אותנו למחוז חפצנו. בעתיד הזה, לא נשלם על שכר דירה כי מישהו אחר ישתמש בשטחים שלנו כשאנו לא זקוקים להם והפוך. במידה ונרצה לבשל, נזמין את כלי המטבח כשירות שיגיע לפתח דלתנו בתוך דקות, במקום לאחסן פריטים בדירה. המעבר ממוצר לשירות, גם יסייע למה שנקרא ה - Circular economy ולכן בעתיד יהיה לנו קל יותר לשמור על הסביבה.

אנחנו כבר לא נזכור מה זה לעשות קניות ובטוח לא מה זה עגלת קניות פיזית כזו עם גלגלים חורקים. אנחנו נבחר פריטים לשימוש וברב הזמן ניתן לאלגוריתם לבחור אותם עבורנו. זה נכון שבשביל כל הנוחות והשירות הזה נאלץ גם לוותר על חלק מהפרטיות שלנו אבל זה כנראה ישתלם לנו בצורה כזו או אחרת.

בעולם הזה שקרוב אלינו יותר ממה שאנו חושבים, החברות שישרדו הן החברות שהפכו את המוצרים שלהן לשירות. כי למעשה כל דבר יהיה ניתן לצרוך כשירות.

ועכשיו, בוא נחזור לדבר על Amazon Pharmacy. אמזון מבינה היטב כי העולם עובר לשירות והיא רוצה להשתתף במשחק. הצעדים הבאים שלה יהיו כבר בכיוון של שירותי רופא אונליין ולא "רק" רוקח ממליץ. אמזון תדע כבר עבורי לאילו תרופות אני זקוקה ותצפה מתי הן עומדות להיגמר ובשביל הנוחות (והבריאות), אני אוותר על הפרטיות ואתמסר לעוד שירות.

בשנה שעברה אמזון פרסמה את אמזון Care לעובדיה בסיאטל כחלק משירות פיילוט שסיפק שירותי רפואה בערוצים מגוונים. הפיילוט היה מוגבל לעובדים אך יהיה מעניין לראות האם ומתי השירות יושק גם ללקוחות אמזון פריים.

אם כבר עסקנו באיבוד הפרטיות, אז נזכיר את ההשקה של אמזון באוגוסט, Halo. צמיד הנותן שירותי מידע על מצבנו הגופני וגם הוא כמובן חלק מההצעה המתרחבת של אמזון בעולם שרותי הבריאות.

 

זה תמיד היום הראשון

במכתב לבעלי המניות בשנת 2016 בזוס הציג את פילוסופיית “Day 1” ו - “Day 2”. הרעיון לכך נוצר עוד בימיה הראשונים של אמזון. קיים בניין שנקרא “Day 1”, כתזכורת לכך שהחברה צריכה להיות תמיד במצב הזה כי “Day 2” מסמל קיפאון, או גרוע מכך חוסר רלוונטיות המובילה למוות.

בזוס אמר:

"The outside world can push you into Day 2 if you won’t or can’t embrace powerful trends quickly. If you fight them, you’re probably fighting the future. Embrace them and you have a tailwind”

אין שום סיבה לצפות שאמזון תאט את קצב החדשנות שלה. לאור הערכת השווי שלה, המשקיעים רואים את ענקית הטכנולוגיה מרחיבה את המעטפת שלה באזורים אלו ואחרים, הכוללים גם תעשיות שעדיין אינן קיימות. עם המשימה להיות החברה המרכזית ביותר על כדור הארץ, היקף העסקים של אמזון אינו מכיל גבולות. וזה לגמרי יכול להיות העשור החדשני ביותר שלה עד כה.

עסק הליבה שלכם אף פעם לא בטוח ולחשוב אוקיינוס כחול או “Day 1” זה אף פעם לא הזיק.  


המאמר מתוך הטור השבועי של יעל קנדר, מנהלת BDO Digital בתאריך 19.11.2020

 

ליצירת קשר עם המומחים שלנו >>