האם הגיע הזמן לארנק הדיגיטלי?

עוד לא נפרדתם מהארנק?

לא יודעת מה אתכם אבל אני כבר שנים לא מבינה למה צריך כסף. זה הרי תופס מקום בארנק ומלכלך את הידיים. ובכלל, למה צריך לסחוב ארנק שלם ולמה לא מספיק לזכור לקחת רק את הנייד כשיוצאים מהבית.

בשנת 2019, ברחבי העולם השתמשו למעלה משני מיליארד צרכנים בצורה כלשהי של ארנק דיגיטלי כדי לבצע תשלום או להעביר כסף והמספר הזה רק יעלה. דו"ח התשלומים העולמי של 2020, צופה כי 50 אחוז ממכירות הסחר האלקטרוני העולמי או קרוב לשלושה טריליון דולר ישתמשו בארנקים דיגיטליים. אין לי ספק שאנחנו צועדים לעבר עתיד נטול מזומנים ושה-COVID19 רק זרז את התהליך שקצת התמהמה.

 

הרעיון של ארנק דיגיטלי מקורו לראשונה כאשר דייוויד צ'אום, קריפטוגרף אמריקאי, המציא Cashback דיגיטלי בשנת 1983. אבל מושג זה צבר תאוצה בשנות ה -90. בזכות האינטרנט וההתקדמות הטכנולוגיות. השקת PayPal בשנת 1998 האיצה עוד יותר את התשלום הדיגיטלי.

 

הארנק הדיגיטלי הינו שירות המאפשר לשלם עבור דברים, לרוב באמצעות אפליקציית טלפון סלולרי. כמו כן, לאחסן מספר פריטים אחרים שהארנק המסורתי היה מחזיק בהם, כמו רישיון נהיגה, כרטיסי מתנה, קופונים וכרטיסים לתחבורה ציבורית. באופן זה, ארנקים דיגיטליים מפשטים את הפעילויות היומיומיות שלנו. עצם הידיעה שלא צריך לשאת את המסמכים עלינו, מקלה. בנוסף, זה מקנה את היכולת לשחזר נתונים שאבדו באמצעות גיבויים, מה שפחות יכול לקרות במידה ואיבדנו את הארנק.

 

ארנקים דיגיטליים זה לא דבר כזה מורכב. ברוב המקרים, כל מה שצריך זה רק להוריד אפליקציה בכדי להתחיל. הארנקים יכולים לתפקד כמעט בכל סמארטפונים, טאבלטים ושעונים חכמים.

החל מ- ApplePay ל- Venmo בעולם ועד לאפליקציות של קמעונאים, ארנקים ניידים והפונקציונליות שלהם תפסו, ומספקים למותגים דרכים חדשות להרחבת הגישה לתוכניות נאמנות, לפשט עסקאות ולהעברת המסחר למרחב הדיגיטלי.

 

הנאמנות החדשה מחוברת לתשלום

אחת הסיבות לכך שאנשים לא משתמשים וממשים את תכוניות הנאמנות, היא חסמים לגישה ושימוש בנקודות שלהם. על ידי בניית פונקציונליות של ארנקים ניידים ליישומי נאמנות משלהם או חיבור תוכניות ליישומים כמו ApplePay או Google Wallet, מותגים יכולים לפרק את המכשולים הללו. ארנקים ניידים מספקים מרחב דיגיטלי לאחסון נקודות, קופונים וכל מידע אחר הקשור לתוכנית הנאמנות, מה שמקל על הלקוחות לעקוב אחר פדיונות הנאמנות שלהם ולממש אותם בכל עת.

Starbucks, למשל, מתמרצת את הלקוחות להשתמש באפליקציה על ידי תגמול בכוכבים אותם ניתן לממש עבור משקאות בחינם והטבות אחרות. עם זאת, על מנת להרוויח את הכוכבים, המשתמשים צריכים לשלם בתוך האפליקציה באמצעות ארנק דיגיטלי. אתה יכול להעלות כרטיסי מתנה של סטארבקס וברגע שנגמר להם, אתה יכול לטעון אותם מחדש באמצעות כרטיס החיוב או כרטיס האשראי שלך. Starbucks הפכה כל שלב בתהליך הנאמנות לדיגיטלי, החל מההרשמה לתוכנית, להזמנה ולתשלום ועד לתגמולים. פונקציונליות זו לא רק מפשטת את חיי הלקוחות, היא יוצרת הזדמנויות רבות יותר לבנות נאמנות באמצעות נוחות ונגישות.

מרבית מודלי הנאמנות הקיימים כיום בארץ כבר מזמן עברו את נקודת השיא שלהם, הצרכן משועמם וזה בדיוק הזמן להמציא את העלילה מחדש.

 

UX כנפט החדש

ככל שיקום התשלומים מתרחב, כך חווית הלקוח הופכת להיות המבדל התחרותי המוביל. המטרה הינה פחות נקודות מגע ותהליכים קצרים ונוחים ככל הניתן. ככל שתהליך הרכישה מהיר וקל יותר, כך הלקוח מרוצה יותר. החוויות מתיישרות לא רק עם איך אנשים משלמים, אבל גם עם רגעי השפעה בחייהם. לדוגמא, אם ניתן לתת ללקוח התרעה בכדי למנוע ממנו לעשות טעות כלשהי או לסייע לו לקבל החלטה חכמה יותר.

 

הטכנולוגיה שמאפשרת

עם עליית העסקאות, מספר חידושים טכנולוגיים נוספים עשויים לסייע בעיצוב ההתפתחות ענף התשלומים הדיגיטליים: Messaging-app payments כמו WeChat שיכולה למנף את מאגר הלקוחות הנרחב שלה. תשלום באמצעות Voice כשלקוח יוכל לתדלק בתחנת דלק באמצעות פקודה קולית. אישור תשלום באמצעות זיהוי פנים שיכול להחליף את ה-QR קוד ועוד מגוון דרכים חדשות להקל על תהליך התשלום והגבייה.

 

מאחורי הקלעים

כאמור, הבנקים כבר ממזמן פועלים בגזרה הזו, חברות האשראי מדביקות את הקצב והקמעונאים גם נכנסים למסיבה. כל התזוזה לעבר תשלום דיגיטלי מייצרת הזדמנויות רבות למגוון חברות אך במקביל גם כאב ראש של אינטגרציות למספר ארנקים וניהול של כל האופרציה הזו. אחד הכוכבים העולים בארה"ב בתקופת ה-COIVID19 היא חברת Square, המסייעת לעסקים לקבל תשלום בכל אופן שבו הלקוחות רוצים לשלם. החברה מסייעת לנהל את העסק בצורה קלה יותר ולאחרונה התרחבה גם לעסקים קטנים.

בעוד ארנקים דיגיטליים צצים כמו פטריות לאחר הגשם, נוצר גם צורך לסייע לעסקים לייצר אינטגרציה עבור כולם, לחבר אותם ולתת מענה שהוא פשוט להטמעה.

 

בארץ, הבנקים כבר ממזמן משתתפים במשחק עם ביט, PAY של פפר ופייבוקס וגם חברות האשראי נכנסות לתמונה. רק בשבוע שעבר הושק Anypay של ישראכרט כחלק מאפליקציית המותג ומאפשר ארנק דיגיטלי ורכישה ללא מגע. ישנה כאן הזדמנות גדולה לקמעונאים בארץ שמרביתם עדיין לא מאפשרים ארנק דיגטלי ורכישה באמצעות הסלולרי. דוגמא למותגים בארץ שכן פיתחו את היכולת הם: מקדונלנד, ילו של פז, סופר פארם ועוד. פורמטים נוספים נבדקים כמו Colu שהוא למעשה מטבע מקומי שנבחן בתל אביב ובערים נוספות בארץ. הרעיון כאן הוא למנף את הקהילתיות ולתת תגמול ללקוחות.

 

עם עלייתו של הארנק הנייד, היתרונות שלו ניתנים הן למותגים והן ללקוחות. כאשר מותגים מנצלים את אפשרות התשלום הזו, הם משפרים את חווית הלקוחות באמצעות עסקאות קלות יותר, מרחיבים מאוד את הנגישות של תוכניות הנאמנות שלהם ומפרקים את הSilos בין אינטראקציות אונליין ובחנות. ככל שהצרכנים מסתמכים יותר ויותר על ארנקים ניידים לתשלומים יומיומיים, המותגים יתקלו בציפיות הולכות וגדלות שגם הם צריכים לספק ערוץ תשלום דיגיטלי. וככל שהם יקדימו לעשות כן, כך יהיה להם יותר זמן להרוויח את אמון הלקוחות באמצעות הטכנולוגיה הזו ולפתח אצלם נאמנות רגשית.

 

מינוף ארנקים דיגיטליים בארגונים מבטיח נוחות צרכנית. ארנקים דיגיטליים הם ללא ספק עתיד התשלום. אם לא הכאן ועכשיו. עתיד התשלומים הולך להיות נוח ופרסונלי. חברות יצטרכו להתאמץ בלהקל ובלהכיר את הלקוחות שלהן. אם אתה לא תהיה שם, מישהו הולך לנצח אותך. בסופו של דבר, העיקרון הינו קניית דברים וקבלת תשלום, שיפגשו באמצע בצורה כזו שתקל על הכסף לנוע בין שני הצדדים. אז מי מכם הולך להשתתף במשחק?

*הכתבה פורסמה בדה מרקר בתאריך 23.7.2020
 

ליצירת קשר עם המומחים שלנו >>