הרשת החברתית החדשה - קלאבהאוס

 

"אני לא רוצה להשתייך לאף מועדון שיקבל אותי כחבר" אמר Groucho Marx. וצדק. יש משהו בנחשקות של מקום שלא קל להתקבל אליו. בשבועות האחרונים אי אפשר היה שלא לשמוע על אפליקציית  Clubhouseמכל עבר וכולם עסקו בלחפש או להציע הזמנות לפלטפורמה.

 

הסיפור של Clubhouse

Clubhouse היא אפליקציית סושיאל לצ'אט שמע בלבד. האפליקציה מאפשרת לך לשמוע שיחות על כל מיני נושאים בחדרים הווירטואליים שלה, שפועלים קצת כמו שיחת פאנל - אנשים בקהל רשאים לדבר רק כשהם נבחרים. השיחות הן בנושאים מאד  מגוונים כגון, מוסיקה, נטוורקינג, הכרויות, הופעות, דיונים פוליטיים ועוד.

האפליקציה הוקמה על ידי פול דייוויסון ורוהאן סת', שני יזמים בוגרי סטנפורד. המייסדים מספרים כי בהשקת האפליקציה, "מטרתם הייתה לבנות חוויה חברתית שמרגישה אנושית יותר - במקום  פלטפורמה שבה מפרסמים פוסטים, תוכלו להתכנס עם אנשים אחרים ולדבר". הם כתבו בבלוג שלהם: "הכוכב הצפוני שלנו היה ליצור משהו שבו תוכלו לסגור את האפליקציה בסוף המפגש ולהרגיש טוב יותר ממה שפתחתם, כי העמקתם חברות, פגשתם אנשים חדשים ולמדתם."

האפליקציה הושקה רק באפריל 2020 והשווי שלה הגיע כבר למיליארד דולר. בדצמבר 2020 היו לאפליקציה 600,000 משתמשים רשומים וכיום, מספר המשתמשים זינק ל-6 מיליון. Clubhouse היא כיום האפליקציה החמישית בפופולריות בקטגוריית "רשת מדיה חברתית" של חנות האפליקציות, מאחורי Facebook, Messenger, WhatsApp ו- Discord. על פי Fortune, היא הורדה 2.3 מיליון פעמים רק בינואר 2021.

אלון מאסק משתעשע בפלטפורמה ומזמין באמצעות ציוצי טוויטר את קניה ווסט ואת ולדימיר פוטין לשיחות באפליקציה. סלבריטאים נוספים כבר הצטרפו לפלטפורמה, כגון: אופרה ווינפרי, דרייק, מארק צוקרברג ועוד. 

 

אין כמו רשימת המתנה

השימוש באפליקציה מיועד נכון לעכשיו לבעלי הזמנות בלבד, וכל חבר חדש רשאי לבקש מאדם אחד להצטרף - קצת כמו בכמה מועדוני חברים מסורתיים. אבל אין תהליך בדיקה שיעבור לאחר שהוזמנת, כך שברגע שיש לך את הקישור הזה, אתה נמצא שם. האפליקציה מציינת כי ניתן גם לבקש להצטרף ולהתווסף לרשימת המתנה, במידה ואינכם מכירים מישהו עם גישה. עצם העובדה שהאפליקציה כרגע זמינה רק עבור IOS, גם בכך ישנה אמירה. אמנם המייסדים טוענים שאפליקציה עבור אנדרואיד נמצאת בפיתוח אך עדיין היא לא נראית באופק.

ניתן ללמוד הרבה מדרך ההשקה של גרסת הבטא של Clubhouse המאפשרת שימוש רק באמצעות קבלת הזמנה. אחת הדרכים היותר טובות לייצר עניין, הוא בלשחק אותה קשה להשגה. זו נקודה מעניינת למחשבה, אולי בפעם הבאה בבואנו להשיק איזה שירות או מוצר חדש לא באמת נרוץ לספר עליו לכולם או לחילופין להתחנן לשיתוף פעולה, אלא נפעל בדיוק הפוך.

 

הדברנים והמאזינים

איזה סוג אנשים אתם? כאלו שאוהבים לדבר? או כאלו שמעדיפים להקשיב? אפליקציית Clubhouse מתאימה לשני סוגי  האנשים. אילון מאסק, לדוגמא, הוא מהדברנים בפלטפורמה (ובחיים). כך גם מארק צוקרברג ודמויות משפיעות רבות אחרות בעמק הסיליקון, כמו המשקיעים בן הורוביץ ומארק אנדריסן, שהשקיעו מיליוני דולרים להצלחת האפליקציה. משתמש רגיל יכול להיות גם דברן, אם כי אין שום הבטחה שמישהו, מלבד כמה חברים, יצטרף ויקשיב.

לקהל המאזינים, האפליקציה מציעה מגוון של חדרי צ'ט כמעט בכל נושא שניתן לחשוב עליו: תרגול בשפה זרה, ניהול כספים, טיפים לשיווק באינסטגרם, שירות הזרמת מוסיקה מקוונת 24/7 ועוד.

בשונה מתכני אודיו אחרים כדון פודקאסטים או רדיו שנוטים להיות מאד מתוכננים, השיח ב Clubhouse הינו מאד משוחרר ולא מוכתב מראש. המיקוד הינו באושיה עימה מדברים ופחות בתוכן הנאמר. יש כאן הזדמנות מעניינת של אנשים שלא היו מדברים האחד עם השני בסיטואציות אחרות, כגון, ידוענים עם אנשים מן המניין.

הניו יורק טיימס דיווח כי החברה מתעתדת להשיק פיילוט משפיענים שחלקם כבר מארחים תוכניות פופולריות בפלטפורמה.

 

מודל מכירת כרטיסי אירועים

המייסדים נמצאים בלחץ למצוא מודל הכנסות כי נכון לעכשיו, האפליקציה הינה חינמית וללא מודעות. החיפוש אחר מודל עסקי מתפקד הופך לדחוף ככל שהאפליקציה מגיעה למשתמשים רבים יותר כי זה גם מעלה את העלויות.

דייוויסון וסת' טוענים כי החברה מתכננת להרוויח כסף באמצעות תשלום עבור כרטיסי אירועים, מנויים וטיפים, אך היא לא תמכור מודעות. יהיה מעניין לראות בהמשך הדרך האם באמת לא יכנס רכיב הפרסום לאפליקציה. ישנם גורמים שונים בשוק שסבורים דווקא אחרת. ההבנה כי אנשים כבר לא רוצים שילכלכו להם את הפלטפורמות בפרסום רק מתחזקת והם גם מוכנים לשלם בעבור הניקיון הזה. הצעת ערך איכותית תמיד גברה על מדיה וככל שהשנים עוברות זה רק יתחזק. חברות לומדות לגדל תוכן מועיל, מנויים ועוד בכדי לטפח מערכת יחסים עם הלקוחות שלהם.

 

גבולות וכללי התנהגות מוסכמים

כמו בכל מועדון טוב, ישנה תמיד קורלציה בין כמות החברים לבין כמות התלונות והתביעות בגין סוגית הפרטיות וכללי התנהגות מוקבלים.

עד כה, היו שפע של התנהגויות לא תקינות והאשמות על הטרדות, גזענות וסקסיזם. בכל חדר ישנו מנחה, ומשתמשים יכולים לדווח על אחרים בגין התעללות, הצ'אטים מתרחשים בזמן אמת, וידועים כלעיתים סוטים לאזורים גזעניים ועוד. אנטישמיות, לדוגמא, הייתה אחת הבעיות, כאשר מנכ"ל אחד התנתק מהאפליקציה לאחר שהאזין לחדר "שזה ממש חבורה של אנשים שמדברים על למה זה בסדר לשנוא יהודים."

ההטרדות של המועדון לא התרחשו בחלל ריק - ובמקרים מסוימים הוגברו ברשתות חברתיות אחרות עד שיצאו מכלל שליטה.

דייוויסון טוען כי לחברה ישנם כללים מפורשים נגד הפצת מידע מוטעה, דברי שטנה, התעללות ובריונות. הסטארט-אפ אמר בשנה שעברה כי הוא מוסיף יועצים, תכונות בטיחות ומעצים את המנחים.

נראה שלספונטניות יש מגבלות באינטרנט, שם הכל מתועד. החברה תצטרך להשתפר בנושא השמירה על הפרטיות ועל כללי התנהגות ראויים בפלטפורמה כך שלא תהפוך לפוגענית ומשוללת רסן.

 

צפוף בשכונה

אז איך אתה יודע שאתה עושה משהו מוצלח? כשמתחילים לחקות את מה שאתה עושה.

פייסבוק, באופן לא מפתיע, מפתחת שיבוט לאפליקציית Clubhouse משל עצמה. בהתחשב בכך שהיא יכולה, מכיוון שכבר יש לה את התשתית ויש לה את הscale לספק כלים דומים לקהל שלה. פייסבוק מבינה ש- Clubhouse היא סכנה ממשית ושהם יכולים לעצור את המשתמשים לבלות את זמנם באפליקציה אחרת. לאפליקציה אין שום תכונה מרכזית מגדירה, שלא ניתן לשחזר בקלות על ידי פלטפורמות אחרות. חלק מהאטרקציה של חדרי האודיו היא הפשטות שלהם - קל מאוד לעבור לחדר שמע, עם דרישות טכניות מינימליות. דבר זה יכול להקל על העתקת הרעיון בקלות יחסית.

גם טוויטר פועלת לפתח במהירות את הגרסה שלה בשם Spaces. במהלך השבוע האחרון, הציגה טוויטר תצוגה מקדימה של מגוון שיפורים בממשק המשתמש של Spaces, הכולל תצוגה חדשה של כל הרמקולים והמאזינים בחדר, וסימנים בולטים יותר לדוברים ומארחים.
 

אפליקציית המדיה החברתית החדשה יושבת על הצורך הנואש שלנו להתחבר, בטוח לאחר שנה של סגר – ויהיה מעניין לראות מה יעלה בגורלה בהמשך הדרך. יש כאן דרך חדשה לגרום לאנשים לדבר ולהחליף רעיונות באופן ספונטני, ללא פילטרים או צורך ללבוש בגד.

עכשיו שהמסיבה עברה לאונליין, מה עוד נותר לעשות חוץ מלהקשיב?

המאמר פורסם במזגרת הטור של יעל קנדר, מנהלת BDO Digital,  בדה מרקר בתאריך 16.2.2021

 

ליצירת קשר עם המומחים שלנו >>