חוסן דיגיטלי: המרכיב הקריטי בהתמודדות עם המשבר הבא

השנה האחרונה שלנו היתה עמוסה בהפתעות. לא הספקנו להתאושש מהקורונה וכבר נחתה עלינו מתקפת טילים. נדמה שהשיח כיום הוא שכולנו מחכים לצרה הבאה. אולי כי צרות באות בשלשות ואולי כי החיים הפכו אותנו לקצת חרדתיים ממה שהיינו בעבר.

בכל אופן, זמנים כאלו גורמים לי לחשוב כמה אנחנו ערוכים לשינויים והפתעות. הכל כל כך דינאמי, איך אנחנו יכולים להיות מוכנים ולא להיתפס עם המכנסיים למטה. נראה כי חברות מבינות שיש ערך לעמידות הדיגיטלית שלהן והמשקלות של ההשקעה צריכות להשתנות.

חוסן דיגיטלי תפס תאוצה בשנת 2020 ונכנס איתנו לשנת 2021. לעיתים קרובות החוסן הזה היה קשור לסייבר ואבטחת מידע, אך עמידות דיגיטלית כוללת כעת את הדרכים השונות שבהם ארגונים משתמשים בכלים ומערכות דיגיטליים בכדי להתאושש במהירות או להסתגל למשברים. במהלך ה- COVID-19, תגובה ארגונית נפוצה הייתה לפנות לטכנולוגיות דיגיטליות כדי לשמור על רמות פעילות מסוימות במהלך המגיפה. זה כולל שימוש בפלטפורמות דיגיטליות על ידי בעלי מסעדות, האצת המסחר האלקטרוני והטמעה של טכנולוגיות ייצור חכמות.

על פי מחקר של קבוצת IDC, ההוצאות על חוסן דיגיטלי בכל הקשור להשקעות בתשתית הליבה וחדשנות צפויות להאיץ בשנת 2021.

 

תתחילו לרוץ ואז תגבירו

עבור אותם ארגונים שעדיין לא התחילו את השינוי הדיגיטלי שלהם, הגיע הזמן להתחיל. ארגונים שהיו המאמצים המוקדמים של טכנולוגיות דיגיטליות היו במצב הטוב ביותר מבחינת תגובה יעילה ל- COVID-19, למשל. ככל שקצב ההפרעה ותדירותו ממשיכים לגדול, הטכנולוגיות הדיגיטליות יהוו מרכיב קריטי של המשכיות עסקית ועמידות ארגונית לזעזועים חיצוניים פתאומיים. טרנספורמציה דיגיטלית טובה רק כמו הרעיונות המניעים אותה. אחת הדרכים להתחיל היא לבנות צינור של יוזמות דיגיטליות. ארגונים דיגיטליים מובילים מיישמים גישות שיטתיות שמאפשרות להם לתפוס ולפתח רעיונות ממגוון רחב של מקורות, ולהקים תהליכים ממוקדים על מנת להמשיך פיתוח והערכה רציפה.

דרך נוספת היא למנף את מה שכבר יש לארגון. בארגונים רבים קיימים פיילוטים (מיזמים) דיגיטליים שונים אשר בעבר נחשבו "Nice to have", אך לאחר שיקוף נוסף הפכו חיוניים עבור הלקוח בעתות משבר. כדאי להתבונן מקרוב ולבדוק האם יש משהו שכבר קורה בארגון וניתן לכוונן לו את היעוד כך שיהפוך למשמעותי יותר.

זה לא באמת משנה היכן אתם על העקומה, מה שחשוב זה להיות בתנועה קדימה. התנועה הזו צריכה להיות יחסית למקום בו אתם נמצאים כרגע. אף פעם לא מזיק להבין את כוכב הצפון שלכם ולהבין היכן תשאפו להיות בשנת 2030 אבל צריך להיות ראליים ולגשת לפרויקטים בצורה טורית ולא להסתער על כולם יחד כי זה בדרך כלל מתכון טוב לכישלון.

 

טיפוח תשתית דיגיטלית ארגונית

ההבנה שצריך להשקיע תקציבית בתשתית טכנולוגית נוחתת על חברות בשנים האחרונות וזה לא משנה באיזה מקום אתם נמצאים. צריך להתחמש ורצוי לעשות זאת בחוכמה. זה לא אומר בהכרח שנולד כסף או תקציב חדש. זה אומר שההשקעות צריכות להשתנות. המשקל והחשיבות של תשתית דיגיטלית ראויה חייבת לעבור לקדמת הבמה. זה כמו כל מיני דברים בבית שאנחנו אומרים שצריך לשפץ אבל לא מבצעים ואז קורסת המרפסת.        

צריך להשקיע בתשתית ליבה דיגיטלית ולא להפסיק כי הכלים כל הזמן משתפרים ומאפשרים יכולות חדשות נדרשות. אין לזלזל בחשיבות של שילוב יוזמות דיגיטליות חדשות עם מערכות ויכולות IT קיימים, אפילו בתקופות רגילות. לא באמת צריך לחכות לעוד קורונה בשביל לבצע השקעות בגזרה הזו. התחמשות טכנולוגית שכזו היא תהליך מקצה לקצה, שזור בשיתוף פעולה הדוק עם תהליכים ומערכות עסקיות ב-Back.

חברת מוצרי הצריכה העולמית נסטלה. במהלך ה- COVID-19, בנו באמצעות צוות ייעודי פנימי דש בורד בכדי לעקוב אחר התפרצויות ה- COVID-19 עד למיקוד בודד וקשר בין נתונים אלה לנתוני ייצור ושרשרת אספקה ​​פנימיים בכדי לשמור על אספקת מוצרים תקינה. היכולת להשיג נתונים ממערכות IT שונות המשמשות ברחבי הארגון נבעה בחלקן מיוזמות קודמות לאיחוד וסטנדרטיזציה של מערכות IT ונתוני ליבה בכל נסטלה ובכל חברות הבת שלה.

 

חיזוק מדיניות הפרטיות ואבטחת מידע

יש להמשיך לעצב את מדיניות הפרטיות ואבטחת המידע בארגון. כאשר חברות נמצאות בלחץ, הן הופכות גם למטרות מובילות להתקפות כגון ניסיונות phishing או תוכנות זדוניות. גוגל דיווחה כי הם הבחינו ב-18 מיליון הודעות דוא"ל ביום בשיא מגפת הקורונה בשנת 2020. אמנם ארגונים עשויים לעולם לא לחזות מתי הם ייפגעו ממשבר אבטחה ברשת, אך הם יכולים לתכנן תוכנית חוסן סייבר יעילה שתקל על ההשפעות של מתקפה נגד נכסי הדאטה תוך שמירה על העסק פעיל.

 

שרשרת אספקה דיגיטלית

היתרונות של ניהול שרשרת אספקה דיגיטלית הינן רבים וכוללים עליות בזמינות המוצרים, זמני תגובה מהירים יותר והפחתות טובות יותר בהון חוזר. בעוד שרשתות אספקה דיגיטליות עשויות להיות דברים שונים לכל ארגון, הבטחת נראות ושליטה בשרשרת האספקה מועילה במיוחד בעת משברים. הדיגיטציה סביב נראות מקצה לקצה של המלאי  ושימוש בניתוח נתונים בכדי לחזות ולדמות זרימות, עוזרים להפוך את שרשראות האספקה העולמיות לזריזות יותר בעתות אי ודאות.

כמו כן, חברות צריכות לא רק להקים פלטפורמת איקומרס אלא גם לדאוג ליעילות ולרווחיות שלהן. האתגר האמיתי באונליין הינו למצוא את הדרך לרווחיות. מערכי לוגיסטיקה צריכים להשקיע שעות נוספת בפיצוח לוגיסטיקת האיקומרס שלהם. זה לא משהו על הדרך, זה נושא הדורש השקעה וחשיבה מעמיקה בכדי לפצח אותו. לא עושים איקומרס בשביל להגיד עשינו ואז לראות שזה בכלל עסק מפסיד. ההסתכלות הינה מלמעלה על אסטרטגיה והכנסות ומלמטה על התייעלות מקסימלית.

 

מחשבה לרוחב ולא רק לאורך

מרבית הארגונים נוטים לחשוב לאורך, שזה אומר בוא נעשה את מה שאנחנו עושים רק יותר טוב ועל יותר מותגים או מוצרים. האתגר האמיתי הוא להתחיל לחשוב לרוחב. חשיבה לרוחב היא בעצם איך אני עושה מחר גם דברים שלא עשיתי קודם. איך אני מפתיע את עצמי בפיתוח יכולות שלא היו לי אתמול. איך אני הופך לגמיש מיום ליום כמו נערת גומי. בעיני, זהו אחד המדדים לחברות שיש להן כושר עמידות כי בעת משבר הן יוכלו לעשות שינויים בצורה מיידית ובלי להזיע יותר מדי.

נטפליקס, לדוגמא, על פי דיווחים מהימים האחרונים שוקלת להתרחב לעולם הגיימינג. אסטרטגיית המשחקים של נטפליקס עדיין לא הוכרזה, אפשרות אחת הינה השקת מנוי חבילת משחקים מקוונת המבוססת על כותרים של נטפליקס. החברה לא מפחדת להתפתח לרוחב ומה שבטוח היא לא שוקטת על השמרים לרגע.

בניית חוסן דיגיטלי בשנת 2021 היא מאסט. והיא מאפשרת לארגונים למתן את הסיכונים שלהם ולהסתגל לשינויים שיצאו מהמשבר הבא אפילו חזקים יותר.

המאמר פורסם בדה מרקר בתאריך 27.5.2021

צרו קשר עם המומחים שלנו >>