כמה שווים הנכסים הדיגיטליים שלכם?

בקצרה

במקרים של הערכת שווי, אם לקראת מכירה של העסק או לצרכים אחרים, חשוב להביא בחשבון גם את הנכסים והעסקים הדיגיטליים. דאטה שנאספה, אתרים פעילים, חשבונות פרסום וממשקים דיגיטליים עם צרכנים - כל אלה האלה מוסיפים ערך לנכסים הדיגיטליים של החברה, ויש לחשב את הערך, הפוטנציאל והעלות היחסית שלהם.  


 

מה זה נכס דיגיטלי ומה ההבדל בינו לבין עסק דיגיטלי

כל עסק שמכבד את עצמו כיום מחזיק פעילות בדיגיטל. במקרים של הערכת שווי, אם לקראת מכירה של העסק או לצרכים אחרים, חשוב לזכור להביא בחשבון בהערכת השווי גם את הנכסים והעסקים הדיגיטליים.

כשמדברים על נכסים דיגיטליים, חשוב לעמוד על ההבחנה בין נכס דיגיטלי לבין עסק דיגיטלי. קיימות מתודות ברורות ומסודרות להערכת שווי של עסקים, אבל המציאות העסקית המשתנה מערימה קשיים חדשים. לעסק ב-2022 יש נכסים פיזיים (מלאי, נדל"ן והשקעות), ויש נכסים דיגיטליים שקשה הרבה יותר להבין את השווי הכספי שלהם.


דוגמאות לנכסים דיגיטליים

אז מה נחשב "נכס דיגיטלי"? קל יותר להבין את זה דרך השלילה – אנחנו מדברים על כל נכס ששייך או מושכר לארגון שאין לו ביטוי בעולם הפיזי. לדוגמה, חוזה שכירות או בעלות על בניין משרדים אינו נכס דיגיטלי, אולם חשבון מודעות בגוגל, שקיים בו ותק תפעולי ומתודולוגיות מוכחות – בהחלט כן. דוגמאות נוספות הן אתרים פעילים, דאטה שנאספה, חשבונות פרסום וכל ממשק דיגיטלי שהושקעו בו זמן, מחשבה וכסף.


למה ומתי חשוב לדעת את הערך של נכס דיגיטלי

כשעסקים רבים מתבססים על נכסים דיגיטליים כדי לייצר הכנסות, לא מספיק לבדוק את מאזן הרווחיות או את הדו"חות הכספיים של החברה. כפי שקיימים לחברות מסחריות נכסים והשקעות פיזיות שמעלים את שווי החברה, כך גם הנכסים הדיגיטליים יכולים להיות בעלי ערך.

בעבודה השוטפת שלנו אנחנו מייצרים נכסים דיגיטליים כל הזמן, משקיעים באיסוף דאטה, בונים אתרים, מתפעלים חשבונות פרסום ומייצרים ממשקים דיגיטליים עם צרכנים. כל הפעולות האלה מוסיפות ערך לנכסים הדיגיטליים של החברה.


איך מחשבים את הערך של נכס דיגיטלי

כשרוצים להעריך מהו השווי של הנכסים הדיגיטליים, יש לבחון את הנכס בהתאם לשלושה עקרונות מנחים:

  1. ערך מבוסס הקשר – רוב הנכסים הדיגיטליים בעלי ערך כשהם נמצאים בהקשר של עסק מסוים. לדוגמה, אתר סחר של רשת אופנה שיש לה נוכחות פיזית ומותג חזק יהיה בעל ערך רק כשהוא בהקשר ישיר לאותה רשת; כשאתר בפני עצמו שמנותק מהרשת הפיזית, הערך שלו קטן מאוד.
    לעומת זאת, אתר חדשות של גוף תקשורת בעל טראפיק משמעותי הוא נכס דיגיטלי בעל ערך, גם אם בעליו משתנים.
     
  2. עלות אלטרנטיבית - אנשי מדיה מנוסים יידעו להעריך את המשאבים הנדרשים לבניית אתר סחר או לבנות מערכי דאטה. עלות הבנייה, סיכויי ההצלחה והזמן הדרוש לשם כך יעזרו בהערכת השווי של נכס קיים - זה כמו לקנות בית בנוי מול לרכוש שטח ולהתחיל בתהליך תכנון ובנייה של בית חדש.
     
  3. צפי ההכנסות ומיצוי הפוטנציאל – מעבר לחישוב החשבונאי של ההכנסות וההוצאות בנכס הדיגיטלי, האם בעלי הנכס ממקסמים את פוטנציאל ההכנסות ממנו? כאן כבר נדרשת בדיקה דקדקנית הרבה יותר של תפעול הנכס והמשאבים השיווקיים שמושקעים בו. אם נראה שנוכל, בהשקעה של כסף, זמן או מומחיות, להשביח את הנכס הדיגיטלי ולייצר ממנו הכנסות גבוהות יותר - כך גם ערכו יעלה.

 

לסיכום

הקפידו לבנות את הנכסים שלכם ולא את הנכסים הדיגיטליים של הספקים שלכם, דאגו להיות הבעלים של הדאטה, של האתרים, של חשבונות הפרסום והמדידה. עשו זאת לא רק עבור השקיפות – הם שווים כסף.

 

צרו קשר עם המומחים שלנו