?מה ניתן ללמוד מהמהלכים האחרונים בעולם השירות


יותר ויותר חברות בעולם מבינות שהן חייבות לחשוב יותר שירות ופחות מוצר. בחודש האחרון יצא לי לעבוד על פיתוח מנוי לאחת מהחברות בארץ. בבואנו לחפש רפרנסים, לצערי, נמצא מלאי מאד דל של דוגמאות לשרותי מנוי בישראל. אולי כי זה יותר מסובך ואולי כי לא כולם פיצחו את השיטה אבל מה שבטוח זה שכדאי להפשיל שרוולים ולחשוב קצת יותר על recurring revenue שממציא את התפיסה של מהחוץ (הלקוח) אל הפנים (החברה) ולא הפוך.

רק החודש התרחשו בעולם כמה וכמה מהלכים מעניינים בנושא שניתן ללמוד ולאמץ מהם דבר או שניים.
 

הגיע הזמן לציוץ כחול

הכל התחיל בזה שקראתי השבוע שחברת טוויטר החליטה סוף סוף להשיק מנוי.

טוויטר אמנם לא תפס בישראל כפי שהיה ניתן לצפות אבל אי אפשר להתעלם מהעובדה שמדי יום, 187 מיליון איש ברחבי העולם פותחים את טוויטר לחדשות, בידור וקשרים חברתיים. באותה נשימה, טוויטר הינה גם חברה שנותנת ביטוי להתבטאויות אלימות והפצת שנאה, שזה החלק הפחות קסום בה. מה גם שביצועי החברה לא מרקיעי שחקים בלשון המעטה. טוויטר מנוהלת ע"י המנכ"ל Jack Dorsey והטענה כלפיו היא שהוא לא ממש נוכח בצורה מלאה. בעיה נוספת בולטת הינה במודל העסקי של החברה. נראה כי הצורך בשינוי זה גדול מתמיד.

מאז ההנפקה שלה בשנת 2013, טוויטר עשתה ביצועים נמוכים יותר מהשוק, והמניה שלה צמחה בשני אחוזים בלבד בשנה. המעורבות של דונאלד טראמפ עם ציוצי יתר הביאה לפלטפורמה (26,000 ציוצים ו -1,000 תגים לדקה) ערך רב וכאשר טוויטר חסמה את חשבונו של טראמפ, המניה צנחה מיד.

מודל מנוי יכול לפקס את טוויטר סביב משתמשיה (ולא מפרסמיה) ויעודד את החברה לשפר את המוצר שלה. לדוגמא, לספק ליוצרים כלים לנצל את השפעתם ולמנוע מהם לזלוג לפלטפורמות אחרות כגון, קלאב האוס.

החודש השיקה החברה שירות מנוי הראשון אי פעם מיום היווסדה, בשם Twitter Blue.

החברה מיהרה להרגיע את משתמשיה ולהסביר שטוויטר בחינם לא יעלם ושהם לעולם לא יעשו זאת. הצעת המנוי  נועדה להוסיף תכונות משופרות ומשלימות לחוויית הטוויטר הקיימת עבור מי שרוצה בכך.

המנוי הושק החודש לראשונה באוסטרליה ובקנדה והמטרה הינה לבצע סוג של פיילוט שיאפשר להם ללמוד מה יהפוך את חווית הטוויטר שלך ליותר מותאמת אישית ואקספרסיבית יותר. מי שנרשם למנוי, יקבל סט של תכונות והטבות הכוללות את הדברים הבאים: תיקיות מסומנות המאפשרות דרך קלה לאיתור תכנים, תצוגה מקדימה לפני עליה לאוויר, מצב קורה המקל על מעקב אחר תגובות, הטבות כמו ערכות נושא צבעוניות ועוד.

החברה מדגישה כי המנוי פותח על סמך משובים שהתקבלו מקהילת טוויטר ושהם מאד רוצים לשמוע את דעת המשתמשים. המנוי כבר "זכה" לביקורות שליליות בטענה שהוא לא מצדיק את מחירו. ציפיית המשתמשים הינה קודם כל שמי שמשלם על מנוי לא יאלץ לצפות בפרסומות וזה טרם קרה. שווה לצפות ולראות איזה פיצ'רים נוספים יושקו ומה יוליד יום.

 

כל אחד הוא יחיד ומיוחד

מכירים את זה שבא לכם על שיר אחד מאה פעמים רצוף באובססיביות? אה...אולי זו רק אני עם הבעיה הזו. בכל אופן, ספוטיפיי השיקו שירות חדש שנקרא Spotify's Only You. הפיצ'ר החדש בא להדגיש ולתת מקום של כבוד לטעם המוסיקלי שלך. לא משנה כמה הוא רדוד, בסופטיפיי מרימים לך. החברה מקימה היכל תהילה לטעם שלך.

שום דבר לא מגדיר את ה"אני" שלך כמו הרגלי ההאזנה שלך. בין אם אתה חובב רוק כבד או מסתיר את אהבתך לאלבומים המוקדמים של טיילור סוויפט ,ספוטיפיי חוגגת את סגנון האודיו הייחודי שלך עם חוויה חדשה באפליקציה.

הפיצ'ר Only you חוגג את הדרכים הייחודיות שבהן לקוחות החברה מאזינים, אך אנו יודעים שמוסיקה גם טובה בלהפגיש אנשים ולחבר אותם זה לזה. אז לצד Only You, הושק גם פיצ'ר מותאם אישית חדש בשם Blend, כרגע בגרסת בטא. Blend מזמין שני חברים (עם תוכנית Spotify Free או Premium) למזג את הטעם המוזיקלי שלהם לפלייליסט אחד.

הפיצ'רים החדשים יאפשרו למשתמשים לגלות ולחקור נושאים כגון: Audio Birth Chart, האמן המוביל שהאזנתם לו בחצי שנה האחרונה (שמש), האמן שהאזנתם לו ומדגיש את הצד הרגיש שלכם (ירח), האמן שהתחברתם אליו לאחרונה (עולה), מיקס מסיבת ארוחת ערב עם שלשות האמנים האהובים עליכם ועוד.

מבין כל מיליוני המשתמשים שלה, ספוטיפיי עושה מאמץ אמיתי ומשכנע לראות אותך ואת הייחודיות שיש בך. וזה המון.

 

ספריית תוכן אינסופית

אי אפשר היה שלא לדבר החודש על הרכישה של MGM על ידי חברת אמזון ועל מה זה אומר מבחינת נטפליקס.
מסתבר שג'יימס בנוד עבר לגור בבית שבזוס הקים. ככה זה כנראה שאפשר לקנות את הכל. אמזון הודיעה כי ביצעה עסקה לרכישת MGM, בית הסטודיו של רוקי, רובוקופ, ועוד רבים וטובים. העסקה, בשווי של 8.45 מיליארד דולר, היא הרכישה השנייה בגודלה של אמזון עד כה, שנייה לרכישת Whole Foods שבוצעה ב -13.7 מיליארד דולר בשנת 2017. זהו גם מהלך סופר משמעותי בקרב המתמשך במלחמות הסטרימיננג, כזה שמסמן מה שירותי סטרימיננג יצטרכו לעשות כדי לנצח בסופו של דבר - או לפחות לשרוד.

פעם, בימים ההם, שירותי סטרימינג הציעו בעיקר תכנים מאולפנים אחרים ולא בהיקפים מרשימים במיוחד. ככל שהם גדלו, הם התרחבו לעולם הנוצץ של התוכן המקורי. נטפליקס שיחקה אותה עם בית הקלפים; אמזון החלה ליצור תוכניות; וכו'. אבל אז, האולפנים עצמם נכנסו למשחק הסטרימינג, והשיקו שירותים משלהם, כמו, דיסני פלוס והסטרימרים נאלצו להגדיל את תפוקת המקור שלהם. כעת, עם הרכישה המדוברת, המאבק נכנס לשלב חדש: שירותי סטרימינג קונים אולפנים.

זו התקדמות בלתי נמנעת, ולא מפתיע שאמזון תעשה זאת קודם. בניגוד לנטפליקס, היא לא הצליחה לייצר להיטים מקוריים. לאמזון קל יותר לקנות את MGM ו -4,000 הסרטים שלה ו -17,000 תוכניות הטלוויזיה, מאשר לנסות להקים אולפן חדש. הערך הכספי האמיתי שעומד מאחורי העסקה הזו הוא הקטלוג המהווה אוצר. לא פעם נאמר שתוכן הוא המלך וככל שהשנים עוברות, ישנה ההבנה שאיכותו חשובה. מעבר לעתיד הסרטימיננג, מה שמעניין בסיפור, זה לעקוב אחר הרחבת מנוי הפריים של אמזון וההשקעה בו.
 

להחזיר לקהילה שלך

חברת Walmart השיקה החודש שירות המציעה ללקוחות (חברי מועדון פלוס וגם אלו שאינם חברי פלוס) שעורים בחינם לפיתוח הקריירה. בשנים האחרונות אקדמיות וולמארט התמקדו בהכשרת עובדים להצליח בעבודתם ובמיומנות לעתיד. האקדמיות הללו מתרחבות עכשיו בכדי להשפיע לטובה ולעזור לקהילות שהחברה משרתת. החברה הכריזה על האקדמיה הקהילתית, תוכנית חינמית המנצלת את רשת האקדמיות הנמצאות בחנויות ברחבי ארה"ב כדי להציע הזדמנויות חינוכיות לכל אחד בקהילה.

גם חברת Lyft משדרגת החודש את האופניים החשמליים שלה לטובת השכרתם ברחבי העיר ובכך, מחזקת את העולם של השירותים השיתופיים ודואגת לכך שנוכל להתנייד בקלות ומבלי להיות הבעלים של כלי תחבורה.

נראה כי לאן שלא מסתכלים בעולם, מתרחבת החשיבה על שירותים הבאים לענות על צרכים של לקוחות, המחליפה את הרעיון המיושן של לייצר מוצרים ושירותים ואז לגרום לאנשים לרצות אותם.

המאמר פורסם בדה מרקר בתאריך 10.06.2021

צרו קשר עם המומחים שלנו >> 

הירשם לניוזלטר

Please fill out the following form to access the download.