בניית אסטרטגיית דאטה: ממשה סיני ועד ליונל מסי

כותב: איתי חזן, Chief Data Officer, ויזה כאל 

בקצרה

את השיעור הראשון על בנייה נכונה של אסטרטגיית דאטה למדתי בשנת 1981, כאשר הפועל תל אביב לקחה אליפות . בשנים הבאות, לאורך הקריירה המקצועית שלי, הבנתי עד כמה משמעותי הפוטנציאל בהבנה ושימוש מיטבי במידע, והופתעתי לגלות עד כמה גיבוש אסטרטגיית דאטה מוצלחת דומה לאסטרטגיה של קבוצת כדורגל מנצחת – גם אסטרטגיית דאטה בנויה משלושה רבדים סימביוטיים ובעלי תפקידים מובחנים, שכאשר יש איזון ביניהם מתקבלת אסטרטגיה מבודלת ומנצחת.

  1. חולית ההגנה: משילות דאטה (Data Governance) הגדרות "עשה ואל תעשה", פירוט מקורות המידע ואמינותם, אבטחת מידע וכדו'; גיבוש אמת ארגונית אחת וסיוע בעמידה בהוראות החוק והרגולציה.
  2. חוליית הקישור: מינוף דאטה (Data Leverage) מודלים מתקדמים, מערכי ניבוי מורכבים, דשבורדים ניהוליים לקבלת החלטות וכדו'; הנעת הארגון והביצועים העסקיים, שכלול ודיוק קבלת ההחלטות, ומקסום הערך העסקי מהדאטה.
  3. חוליית ההתקפה: מסחור דאטה (Data Monetization) פיתוח מוצרים מבוססי דאטה, שיתוף הדאטה הקיים עם גופים נוספים, מכירת תובנות וכדו'; פיתוח אפיקים עסקיים חדשים על בסיס דאטה קיים ועתידי. רובד זה הוא "הכוכב העולה" בניהול וניתוח הדאטה.

חשוב להדגיש כי אסטרטגיית דאטה צריכה לבוא כנגזרת של אסטרטגיית החברה ואין נוסחה אחת לפתרונה - האסטרטגיה צריכה לשלב את שלושת הרבדים באופן מושכל התואם את ענף הפעילות, הוראות הרגולציה, ניהול הסיכונים והיעדים העסקיים של הארגון באופן ספציפי.  

השיעור הראשון שלי על אסטרטגיית דאטה

16 במאי 1981, אצטדיון בלומפילד, יפו, הפועל תל אביב בכדורגל מארחת את מכבי פתח תקווה במחזור שלפני האחרון. אבא שלי, אני ועוד 20,000 צופים ממלאים את היציעים על מנת לעודד את הפועל תל אביב במשחק שאמור להבטיח את האליפות לעונת הכדורגל 1980/81, לאחר 12 שנים שחונות ללא תארים. מזג האוויר נפלא, הקהל כולו בהתרגשות, המון צעיפים, חולצות, בלונים, הצבע האדום שולט ביציעים. המון קריאות עידוד מכל עבר, "יאללה הפועל", "מ-ש-ה ס-י-נ-י" ו"מנצ'סטר באנגליה, הפועל בישראל – היידה הפועל". מי היה מאמין שאחד מהזיכרונות הראשונים שלי, יהפוך להיות השיעור הראשון שלי בחיים לבנייה נכונה של אסטרטגיית דאטה.

המשחק מתחיל בסערה, האווירה המחשמלת נותנת את אותותיה, השחקנים באדום מזנקים על כל כדור, ואז מתחיל המהלך לו כולם ציפו. יעקב אקהויז, שחקן ההגנה של האדומים, מחלץ כדור נפלא ומעביר אותו לשחקן הקישור הצעיר והמחונן, משה סיני, שיהפוך בהמשך לאליל ילדותי. משה סיני עובר שחקן בקלילות, מעיף מבט חטוף לכיוון רחבת היריב ושולח כדור מדויק לכיוונו של שחקן ההתקפה, שבתאי לוי, שממשיך בבעיטה חזקה לפינת השער ו...ש-ע-ר !!!! 0:1 להפועל תל אביב. הקהל בעננים, הרעש מחריש אוזניים, האצטדיון רועד מעוצמת הקפיצות של האוהדים על הטריבונות הקרות והאפורות. המשחק מסתיים בניצחון משכנע, 1:5 להפועל תל אביב; זהו, אפשר להירגע, יש אליפות. הקהל פורץ למגרש, שובר את השערים, כמיטב המסורת, ועל הכתפיים של האוהדים בולט דוביד שווייצר, המאמן שעומד מאחורי הקבוצה המרגשת הזו, הפותחת עשור של תארים והצלחות.

לגעת בדאטה

אחרי השיעור הראשון שלי על אסטרטגיית דאטה ולמעשה לאורך כל הקריירה המקצועית שלי "נגעתי" בדאטה. בניית מודלים, דשבורדים, תחזיות, מדדים, אמת ארגונית ועוד, הפכו להיות שגרת יומי ועבודתי. דאטה הפך להיות המנוע שמרגש אותי כל בוקר מחדש, ונותן לי את היכולת לתרום, להשפיע ולהיות משמעותי בארגונים בהם עבדתי. עם השנים הבנתי שהדאטה נחלק לשני מימדים מרכזיים: הראשון בחלוקה שבין מידע פנימי למידע חיצוני, והשני בחלוקה שבין מידע מובנה לזה שאינו מובנה. ממחקר שבוצע אשתקד ע"י בית הספר למנהל עסקים הרווארד עולה כי ארגונים עושים שימוש רק בעשרים אחוזים מהמידע המובנה ואף פחות מאחד אחוז (!) מהמידע שאינו מובנה. המסקנה המתבקשת היא שקיים פוטנציאל משמעותי בהבנה ובשימוש מיטבי של סוגי המידע, ועלינו כמנהלים קיימת החובה להבין את סוגי הדאטה, על נגזרותיו, לרבות התועלות המופקות ממנו.

כמו קבוצת כדורגל

המפתח לבניית אסטרטגיית דאטה נכונה טמון בהבנה של סוגי המידע שעומדים כיום לרשות הארגון, בנגישות למידע חדש, בין אם פנימי או חיצוני, וביכולת להבנות מידע לא מובנה, כך שיוכל לשרת את היעדים האסטרטגיים של הארגון. ההבנה של מימדי המידע מאפשרת לנו לגבש את אסטרטגיית הדאטה של הארגון, כאשר גיבוש שכזה, לדעתי, דומה באופן מפתיע לאסטרטגיה של קבוצת כדורגל. כשניגשתי לגבש אסטרטגיית הדאטה לארגון בו אני עובד היום, ניסיתי "להיכנס" לראש של המאמן האגדי, דוביד שווייצר, ולהבין איך בנה קבוצה מנצחת.

אסטרטגיית דאטה, בדיוק כמו קבוצת כדורגל, בנויה משלושה רבדים סימביוטיים: משילות הדאטה (Data Governance), מינוף הדאטה (Data Leverage) ומיסחור הדאטה (Data Monetization). ישנו תפקיד ברור לכל רובד כאשר איזון נכון ביניהם יוביל לאסטרטגיית דאטה ייחודית, מבודלת והכי חשוב מנצחת.

משילות דאטה (Data Governance)

משילות הדאטה (Data Governance) מתפקדת כחולית ההגנה של הארגון כאשר בין הרכיבים המרכזיים שבה, ניתן למצוא את הגדרות "עשה ואל תעשה" עם דאטה, פירוט מקורות המידע, מידת מהימנותם, האחראים על כל שדה מידע, הרשאות, אבטחת מידע ועוד. התפקיד המרכזי של רובד זה הוא לשמור על הארגון, הן פנימית והן חיצונית, כאשר שימוש מושכל ונכון ברכיבים אלו יסייע בגיבוש אמת ארגונית אחת לצרכים פנימיים ויסייע בעמידה בהוראות חוק ותקנות של הרגולטור הרלוונטי. חשוב להדגיש שקיימת שונות מהותית בין הרגולטורים השונים ולפיכך בעת בניית אסטרטגייתדאטה עלינו להתאים את מידת העשייה ברובד זה לאופי וענף הפעילות של החברה.

מינוף דאטה (Data Leverage)

מינוף דאטה (Data Leverage) כולל את מגוון השימושים שתפקידם להניע את הארגון, ההחלטות והביצועים העסקיים. רובד זה מהווה את חוליית הקישור בתוך אסטרטגיית הדאטה של הארגון ומורכב, בדרך כלל, משימוש במודלים מתקדמים, דשבורדים ניהוליים לתמיכה בקבלת החלטות, מערכי ניבוי מורכבים, סט מדדים ויעדים חוצי-ארגון, ועוד. לדעתי, כאשר מובילים אסטרטגיית דאטה מרבית המאמצים והמשאבים צריכים להיות מופנים לרובד זה, משום שחשוב להבין שהנהלות מעוניינות, קודם כל, לראות איך שימוש מושכל בדאטה "תורם לשורה התחתונה". פעולות אלו יקדמו החלטות עסקיות מדויקות ומהירות יותר, יובילו למיקוד בעיקר וימקסמו את הערך העסקי של הדאטה לקווי הפעילות הקיימים של החברה.

מסחור דאטה (Data Monetization)

מסחור דאטה (Data Monetization) הינו רובד צעיר יחסית ומהווה את הכוכב החדש של עולם הדאטה. רובד זה מהווה את חוליית ההתקפה של אסטרטגיית דאטה וכולל פיתוח מוצרים מבוססי דאטה, מכירה אפשרית של תובנות,  שיתוף גופים נוספים בדאטה הקיים ועוד. היכולת לייצר קו פעילות חדש לחברה מלהיבה הנהלות, בדיוק כמו שהכדורגלן הטוב ביותר בעולם, ליונל מסי, מלהיב כל אוהד כדורגל בעולם. יותר ויותר חברות מתחילות ליישם מהלכים ברובד זה ומשקיעות מאמצים על מנת לבחון התכנות בגיבוש ופיתוח קו עסקים חדש המבוסס על הדאטה הקיים והעתידי.

נגזרת של אסטרטגיית החברה

אסטרטגיית דאטה הינה נגזרת של התוכנית האסטרטגית של החברה ואמורה לשלב את שלושת הרבדים לעיל תוך שילוב מושכל של התאמות לענף הפעילות של החברה, הוראות הרגולציה, התיאבון לסיכון והיעדים העסקיים. אין אסטרטגיה "נכונה" ולא קיים "מתכון קשיח" להרכבת אסטרטגיה שכזו – כל חברה והמתכון שלה, כל ארגון והשאיפות שלו. יחד עם זאת, חשוב להעמיק בכל רובד ורובד, ולהבין את המשמעויות הנגזרות והוויתורים הנובעים מהתמקדות ברובד אחד על פני האחר.

ולסיום, גם דאטה, כמו הכדורגל, הופך מודרני יותר ומשתנה לנגד עינינו. אם בעבר המיקוד ועיקר ההתרגשות היה בחוליית הקישור (Data Leverage) עם שחקנים כמו משה סיני, אורי מלמיליאן, אייל ברקוביץ', מישל פלטיני ודייגו ארמנדו מרדונה, הרי שכיום, עיקר ההתרגשות מגיעה דווקא מחוליית ההתקפה (Data Monetization) עם שחקנים כדוגמת ליונל מסי, כריסטיאנו רונאלדו, זלאטן איברהימוביץ', ניימאר ומוחמד סלאח.

 

צרו קשר עם המומחים שלנו >

הירשם לניוזלטר ולעדכונים אחרונים מ BDO זיו האפט

Please fill out the following form to access the download.