עתיד ה- e- Commerce: שינוי בתפיסת הקמעונאות

החודש התקיים המפגש The Future of E-commerce של BDO בשותפות עם SOSA את המפגש הובילו נטלי קוטלר, שותפה וראש תחום קמעונאות ב-BDO ארה"ב, עזי שפר, מנכ"ל SOSA ושורה של בכירים בתחום הקמעונאות בחברות גדולות לצד יזמים בתחום בישראל. במסגרת המפגש הציג רודולף ברבי, סמנכ"ל הכספים של ADOREME, חברת הלבשה תחתונה מהגדולות בארה"ב שמתמחה במסחר דיגיטלי, את תפיסת הארגון ואת שיתופי הפעולה עם חברות ישראליות  (YotPo, YOOBIC, optimove, AppsFlyer) שמסייעות לחברה במאמצים שונים, ממהלכים שיווקיים ועד הכשרת עובדים.

בתחילת המפגש הציגה קוטלר תובנות עיקריות מסקר שערכה בארה"ב בנושא קמעונאות בקרב 350 נושאי תפקיד בחברות קמעונאיות בארה"ב. על פי תוצאות הסקר הקמעונאים מתחלקים לשלוש קטגוריות: משגשגים (37%), שורדים (54%) ומתקשים (9%). המשגשגים בדרך כלל מוכרים גם ברשת, מאמצים חדשנות וצומחים דרכה ויש להם מוצר ייחודי. השורדים הם אלה שלא מאמצים חדשנות, אלא החדשנות נכפית עליה כצורך להישרדות".

 

"הטכנולוגיה נמצאת בכל מקום, גם בעולם הקמעונאות"

עוד ציינה קוטלר כי : "טכנולוגיה נמצאת בכל מקום, גם בעולם הקמעונאות. כדי שקמעונאים יצליחו עליהם לאמץ טכנולוגיה. ניתן להטמיע פתרונות טכנולוגיים בתחומים רבים, ביניהם שיפור הממשק עם הלקוח, ייעול שרשרת האספקה ופילוח ושיווק יותר ממוקדים. אנחנו רואים שגם שהגבול בין הפיזי לדיגיטלי מיטשטש, אך אין זה אומר שהם באים אחד על חשבון השני. חנויות דיגיטליות עדיין צריכות מרחבים פיזיים הן לתפעול של שרשרת האספקה והן למתן שירות מטבי ללקוח כמו החזרה ותיקון של מוצרים. לדבר הזה יש השפעות על האופן בו מחשבים רווחים, במקרה זה ההסתכלות על הרווח תהיה לפי אזור או מדינה, ולא לפי חנות. שלוש ההוצאות הגדולות של הקמעונאים המשגשגים הם E-commerce, סייבר ושיווק (בתוכו רכש אונליין, מדיה חברתית, וכו'). ראינו הבדל בין סוגי הקמעונאים גם בהיקף השקעת ההון בטכנולוגיה.

עזי שפר מנכ”ל SOSA,  רשת חדשנות גלובלית המחברת בין תאגידים בינלאומיים, משקיעים, ממשלות וערים לבין מיזמים טכנולוגיים, ציין: "בשנה האחרונה ביצעה SOSA כ-3,000 חיבורים בין חברות ענק כמו HP  ו-Siemens לחברות הזנק, למטרות השקעה ושותפות עסקית. במסגרת החיבורים נסגרו כ-100 עסקאות, שהובילו למסחור של טכנולוגיות בתחומים שונים והשקעות אסטרטגיות. SOSAמתכננת להתרחב למוקדים נוספים באירופה על מנת להמשיך ולחבר את הטכנולוגיות החדישות ביותר לשותפיה ברחבי העולם".

רודולף ברבי, סמנכ"ל כספים ב- Adoreme אחד הקמעונאים הגדולים בארה"ב להלבשה תחתונה, המבוסס על מכירה דיגיטלית, ציין בשיחה כי תחום ההלבשה התחתונה הוא שוק גדול בארה"ב בהיקף של 200 מיליארד דולר בארה"ב, שהובל על ידי חברות כמו Victoria's וכי הם מצאו שניתן לבצע בו שינוי מהותי באמצעות טכנולוגיה.

לדברי ברבי "טכנולוגיה היא הבידול שלנו בשוק הזה. אנחנו עושים שימוש בטכנולוגיה לפתירה של בעיות קלאסיות של קמעונאים כמו איך לחדור לשוק. לדוגמה, כאשר משיקים קולקציה או מוצר חדש יש לך אילוצי זמן ומלאי, השתמשנו ב- Data Science כדי לאתר את הטרדנים והביקוש מצד בלקוחות ואילו מוצרים מתבקשים. דוגמה נוספת היא בהתנהלות הלוגיסטית, שהייתה מורכבת מדי ופגעה בחווית הלקוח. החלטנו לבנות תמרכז הפצה חדש באוטומציה מלאה, שהיה אתגר לכמה חודשים, אך כרגע הוא מספק את השירות המהיר והגמיש שהלקוחות שלנו מצפים לקבל.

בכל הנוגע לעתיד, כאשר אנחנו מסתכלים על ענפי צמיחה, אנחנו רואים מוצרים חדשים וקולקציות ידידותיות לסביבה וברות-קיימא עם חתימת פחמן נמוכה. בנוסף, ברצוננו להיכנס לטריטוריות ומדינות חדשות - כיום אנו פועלים בקנדה וארה"ב בלבד, ואנו מתרחבים למקסיקו ובריטניה. אנו עובדים גם על ערוצי הפצה חדשים.

מבחינה טכנולוגית אנו רוצים לבצע מהפכה בצריכה ובאחסון הקמעונאיים. לדוגמה, חדרי מדידה עם טכנולוגיה RFID שתציג על מסך מידות ודגמים שונים. גם בתחום חווית הלקוח אנחנו שואפים לקחת את הפרוסנליזציה כמה צעדים קדימה בעזרת שימוש באינטליגנציה מלאכותית ולמידת מכונה על מנת לזהות את הצרכים של הלקוחות השונים, כדי להגיד מה נכון להציע את המוצרים המתאימים ביותר ללקוחות ממקסיקו מחד ומניו-ג'רזי מאידך.אנחנו עובדים עם מספר חברות ישראליות (YotPo, YOOBIC, optimove, AppsFlyer) שמסייעות לנו במאמצים שונים, ממהלכים שיווקיים ועד הכשרת עובדים.

 

עתיד ה- e- Commerce

בפאנל שהתקיים לאחר מכן סמדר לנדאו, מנכ"לית Feelter, הנמנית על רשת החדשנות של SOSA, ציינה: "קמעונאים ברשת מוציאים 170 מיליארד דולר כדי להגדיל את הטראפיק לאתר שלהם, ועדיין אחוז ההמרה עומד על 2-5%. הסיבה היא שהצרכנים שינו את הדרך בה הם צורכים. כיום "לעשות עוד מאותו דבר" זו כבר אינה אפשרות העומדת בפני קמעונאי.

בכל הנוגע לתוכן, היום הכל קורה ברשתות החברתיות. לא צריך לשכנע אנשים לכתוב או לבצע מניפולציות, אלא רק לנהל את התוכן בצורה הגיונית. בעזרת אינטליגנציה מלאכותית ניתן לדעת כמה זמן לקוחות "מתעכבים" מול כל אזכור וכמה פעמים לוחצים על קישור וגולשים בחלון שנפתח. דרך ההבנה של איך אנשים מתממשקים עם התוכן ניתן להבין מה מוכר ומה לא, ולנהל את האינטראקציה.

במנוע החיפוש של גוגל, כשיש מיליון תוצאות, מה שמשנה היא התוצאה הראשונה. אותו החוק תופס בשפע של ההיצע והמידע במסחר ברשת. בסוף הכוח הוא אצל הלקוח, והלקוח מבלה המון ברשתות חברתיות. ביקורות של לקוחות כבר אינן מהותיות לשינוי יחס המרה. על קמעונאים לנהל את האינטרקציה".

מאיה קלדרון, סמנכ"ל חדשנות ופיתוח עסקי בדואר ישראל, ציינה: "הגידול בשימוש ב-e-Commerce משנה מאוד את איך העיר שלנו מתוכננת ומקושרת. כתוצאה מכך התאגידים הגדולים חייבים לשתף פעולה. הפקקים הגדולים נמצאים באוויר, במטוסים, ולא בכביש. בעקבות העומס האדיר על התובלה האווירית נדרשים שיתופי פעולה חדשים. אחד הפתרונות הנבחנים לקידום אותם שיתופי פעולה זה שימוש בבלוקצ'יין להעצמת מעגל האמינות והאבטחה בין השחקנים הגדולים.

אנחנו לומדים ממספר חברות דואר לאומיות, מאירופה ואסיה. דואר ישראל היא לא רק חברה מסחרית מכיון שיש לנו 9 מיליון לקוחות שאנחנו צריכים לשרת. מהדואר הצרפתי לדוגמה למדנו על יצירת חבילות מותאמות לעסקים קטנים ובינוניים, משרדים ממשלתיים וכו'. הלמידה מחברות אחרות היא מרתקת, כשאנחנו מסתכלים על מה עושים בישראל ומחברים נקודות אפשר לעשות טרנספורמציה משמעותית. הדואר הוא שחקן משמעותי בשוק האי קומרס, הפלטפורמה הטובה ביותר לחדשנות פתוחה שממוקדת  בהזדמנות והצורך לטפל בפקקים הלוגיסטיים על מנת ליעל את תהליכי המיון והמסירה של החבילות ובסופו של דבר להוריד את יוקר המחיה לציבור. "

שחר מרקוביץ', סמנכ"ל דיגיטל ומחשוב באל-על, ציין: "העתיד של ה- eCommerce הוא באוטומציה, פרסונליזציה, ושיפור התפעול באמצעות אינטליגנציה מלאכותית, במטרה לשפר את חווית הלקוח. כשאנחנו מסתכלים על טכנולוגיות להשקעה אנחנו בודקים לאילו טכנולוגיות יש הכי הרבה ערך בעתיד בקרוב, לצד אילו טכנולוגיות מייצרות לנו ערך נוסף, בין היתר בתהליכי מכירה.

אנחנו מנסים להטמיע AI שאנחנו רואים בו Game Changer בכל אחת מהנקודות האלה. לדוגמה: כשאתה מגיע לנמל תקבל SMSהאם תרצה לשדרג את הכסא, או התאמה של מוצרים לאופי של האדם שמגיע לשדה התעופה. השקנו לאחרונה את WHERE TO FLYשמיועד לאנשים שלא יודעים לאן הם רוצים לטוס, תוך הצעה של מחירים אטרקטיביים.

טיסה כיום היא מוצר צריכה. אפשר להשוות על בסיס מחיר, ולבחור בין הספקים שונים. מצד שני הרכישה הופכת להיות רגשית, מותגים מסוימים מעוררים בך תחושות מסוימות. אנחנו שמים לב לערוצי ההפצה-  מצד אחד אנחנו עובדים עם אתרי ההשוואה השנים, מצד שני אנחנו רוצים לספק שירות נוסף מותאם וייחודי ללקוח מטעמנו, ולמשוך אותו לאתר שלנו. הדרך לעשות זאת היא בתוכן, כלומר יציאת תוכן בעל ערך שקשור לאיך לארוז, איך לטייל עם ילדים, מידע שקשור ליעד וכו'. בעזרת יצירת התוכן הנ"ל אנחנו מקווים לבסס מערכת יחסית טובה יותר עם הלקוח בנוסף ליצירת יתרון תחרותי".  

עידו פולק, מנכ"ל ושותף מנהל ב-TheTime, ציין: "הטראפיק האורגני זה רק הצעד הראשון במסחר אלקטרוני. יש מימדים אחרים לממשק עם הלקוח ומתן שירות. ברגע שהלקוח נכנס לאתר המהות היא לא רק לקחת פרטי אשראי ולדחוף כמה שיותר מוצרים. המהות היא בהגשה ובחווית השירות של הלקוח, כמה קל תהליך הרכישה וכו'. מסחר האלקטרוני לא נוגע רק במוצר, אלא בזמן ההובלה, היכולת להחזיר מוצרים, לעבד את ההחזרות וכדומה. אלה נושאים מרכזיים שכל אחד במסחר האלקטרוני חייב לקחת בחשבון".

 

 

הירשם לניוזלטר

Please fill out the following form to access the download.