שובו של החלבן: מגמות ונקודות לחשיבה על הפצת מזון

בקצרה

השינויים החברתיים והכלכליים מובילים לשינויים נרחבים בהרגלי הצריכה של הלקוחות גם בענף המזון. מחקרים מעידים כי לקוחות רבים מעדיפים לרכוש מוצרי מזון אונליין ואלו שעדיין לא עושים זאת – מתכננים וצפויים לעשות זאת בקרוב מאוד. הם מעידים כי השיקול החשוב ביותר הוא נוחות הרכישה (מידיות וזמינות), אחריו מגיעים שיקולים כמו בריאות המזון (טריות), שקיפות ומהימנות.

הצרכנים רוצים לקבל מזון בריא וטרי, ולפיכך חשוב להם לדעת מהיכן הוא הגיע, מה עבר עליו בדרך לצלחת וכמובן שהמידע שמובא להם מהימן וניתן לסמוך עליו:

הפתרונות הטכנולוגיים של ימינו מאפשרים לחברות הפצת מזון (ולשרשרת האספקה כולה) לספק מענה לדרישות אלו. בראשן, היכולת לספק אפשרות לרכישה נוחה ומקוונת, תוך שהן שואלות את עצמן מה חשוב לצרכן לדעת ואיך להגיש לו את המידע בצורה שקופה ואמינה כדי להפיג את חששותיו. הבנת צרכי הלקוח "העתידי" ושימוש יצירתי בפתרונות הטכנולוגיים הקיימים הם המפתח להצלחה בענף המזון גם בעידן הדיגיטלי – והן שיבטיחו את התקדמות החברה לאור המגמות והשינויים החברתיים הנרחבים של ימינו.

התפתחות ענף המזון בעידן המודרני

עד שנות השבעים המוקדמות נהגו משפחות רבות לקנות את החלב מחלבן, שהגיע עד לפתח הבית והחליף את הבקבוקים הריקים שהושארו מחוץ לדלת בבקבוקי חלב מלאים. זה היה חלבן קבוע, שהגיע בימים קבועים וסיפק בדיוק את הכמות המבוקשת.

בשנים שלאחר מכן, מסיבות סוציולוגיות, כלכליות ובעיקר התפתחות היכולת לארוז ולהוביל חלב בקירור, התחלנו לקנות במכולות השכונתיות. מהחלבנים נשארו רק זיכרונות רומנטיים.

דילוג של עוד כמה שנים, מעוד כמה סיבות, מוצא אותנו קונים בעיקר במרכזי קניות גדולים. כל שינוי שכזה קשור לשינוי של הדרך בה מופצים מרכיבי ומוצרי המזון.

בפני אילו שינויים אנו ניצבים היום ובעתיד הקרוב?

על מה צריכה חברת הפצת מזון לחשוב בשביל להיות רלוונטית לעולם המתפתח בשנים הקרובות?

במאמר זה ננסה לתת כיוונים למענה לשאלה שלעיל, נתבסס על מחקרים ועל הערכות לגבי כיוון המגמות השונות ואפשרויות החיבור ביניהן. ננתח ונדון במגמות בעולם הפצת המזון, כפועל יוצא ממגמות רחבות יותר הקשורות לסוציולוגיה ושוֹנוּת בין-דורית, להתפתחויות בתחום המחשוב והטכנולוגיה, לדפוסי צריכה של אוכל ולמגמות בתחום ההפצה והאספקה - וההשלכה של אלו על השינוע והמרכזים הלוגיסטיים. יש, כמובן, גורמים נוספים המשפיעים על חברות הפצת המזון – כמו רגולציה, פתיחת השוק ליבוא ועוצמת התחרות בין החברות. במאמר זה נדון רק מבעד לפריזמה של השפעות הטכנולוגיה.

איך אנחנו קונים בעידן הדיגיטלי?

הנטייה של הצרכנים לאמץ את דפוסי הקניה דרך האינטרנט מנותחת לפי גיל, ומראה שבעתיד הקרוב – רוב הצרכנים המשמעותיים יקנו באופן מקוון. הגרף המופיע הוא איחוד של מספר גרפים המראים מגמה דומה במספר דפוסי צריכת מזון דרך האינטרנט - כיום (בצבע הבולט), מול הצפי לשנים הקרובות. המגמה הנראית כאן קשורה להפצה הסופית לצרכן – The Last Mile, אך היא משפיעה דרמטית על כל שרשרת האספקה ומיקומי המרלו"גים. בסופו של יום, חברות ההפצה ילכו בעקבות החנויות והצרכנים.

בעולם משתנה שכזה, מה חשוב לנו כצרכנים?

 

השינויים החברתיים והכלכליים מובילים לשינויים נרחבים בהרגלי הצריכה של הלקוחות גם בענף המזון. מחקרים מעידים כי לקוחות רבים מעדיפים לרכוש מוצרי מזון אונליין ואלו שעדיין לא עושים זאת – מתכננים וצפויים לעשות זאת בקרוב מאוד. הם מעידים כי השיקול החשוב ביותר הוא נוחות הרכישה (מידיות וזמינות), אחריו מגיעים שיקולים כמו בריאות המזון (טריות), שקיפות ומהימנות. השטח התחום בכתום מסמן את החשיבות שצרכנים נותנים למדדים בקניה פיזית והשטח התחום בכחול מראה את המדדים לקניות דרך האינטרנט.

השינויים החברתיים והכלכליים מובילים לשינויים נרחבים בהרגלי הצריכה של הלקוחות גם בענף המזון. מחקרים מעידים כי לקוחות רבים מעדיפים לרכוש מוצרי מזון אונליין ואלו שעדיין לא עושים זאת – מתכננים וצפויים לעשות זאת בקרוב מאוד. הם מעידים כי השיקול החשוב ביותר הוא נוחות הרכישה (מידיות וזמינות), אחריו מגיעים שיקולים כמו בריאות המזון (טריות), שקיפות ומהימנות. ממחקרים אחרים, הקשורים לדפוסי צריכה, אנו למדים כי הצרכנים לא חווים את הקניה הפיזית בחנות באופן חיובי. מסתבר שהשיקול החשוב ביותר, והמתפתח ביותר, בקניה דרך האינטרנט הוא – נוחות, ונוחות היא תוצאה של מספר מרכיבים. אחד מהם – רשתות המזון וחברות הפצה מציגות פלטפורמות טכנולוגיות המפשטות את קניית המזון המקוונת.

השינויים החברתיים והכלכליים מובילים לשינויים נרחבים בהרגלי הצריכה של הלקוחות גם בענף המזון. מחקרים מעידים כי לקוחות רבים מעדיפים לרכוש מוצרי מזון אונליין ואלו שעדיין לא עושים זאת – מתכננים וצפויים לעשות זאת בקרוב מאוד. הם מעידים כי השיקול החשוב ביותר הוא נוחות הרכישה (מידיות וזמינות), אחריו מגיעים שיקולים כמו בריאות המזון (טריות), שקיפות ומהימנות.

שובו של החלבן – מגמות צריכה והתנהגות

השינויים החברתיים והכלכליים מובילים לשינויים נרחבים בהרגלי הצריכה של הלקוחות גם בענף המזון. מחקרים מעידים כי לקוחות רבים מעדיפים לרכוש מוצרי מזון אונליין ואלו שעדיין לא עושים זאת – מתכננים וצפויים לעשות זאת בקרוב מאוד. הם מעידים כי השיקול החשוב ביותר הוא נוחות הרכישה (מידיות וזמינות), אחריו מגיעים שיקולים כמו בריאות המזון (טריות), שקיפות ומהימנות.

מה אנחנו רואים היום וצופים שיקרה בעתיד הקרוב?

השינויים החברתיים והכלכליים מובילים לשינויים נרחבים בהרגלי הצריכה של הלקוחות גם בענף המזון. מחקרים מעידים כי לקוחות רבים מעדיפים לרכוש מוצרי מזון אונליין ואלו שעדיין לא עושים זאת – מתכננים וצפויים לעשות זאת בקרוב מאוד. הם מעידים כי השיקול החשוב ביותר הוא נוחות הרכישה (מידיות וזמינות), אחריו מגיעים שיקולים כמו בריאות המזון (טריות), שקיפות ומהימנות.

זהירות – מספרים קשים לפניך. רק קצת.

השינויים החברתיים והכלכליים מובילים לשינויים נרחבים בהרגלי הצריכה של הלקוחות גם בענף המזון. מחקרים מעידים כי לקוחות רבים מעדיפים לרכוש מוצרי מזון אונליין ואלו שעדיין לא עושים זאת – מתכננים וצפויים לעשות זאת בקרוב מאוד. הם מעידים כי השיקול החשוב ביותר הוא נוחות הרכישה (מידיות וזמינות), אחריו מגיעים שיקולים כמו בריאות המזון (טריות), שקיפות ומהימנות.

14% מהמשיבים במחקר, שגרף הסיכום שלו מובא לעיל, משתמשים בשירותי קניה אוטומטית בפרקי זמן קבועים, ומעל 50% מהמשיבים מתעתדים לעשות שימוש בשירותים אלו בעתיד הקרוב. קבוצה מעט יותר קטנה של משתמשים (מעל 10%) מזמינים בלחיצת כפתור ואוספים בעצמם. גם פה, מעל 50% מהמשיבים מתכוונים להזמין את המוצרים מהספה ולאסוף בעצמם. גם בהזמנות און ליין ומשלוח עד הבית התמונה זהה – קרוב לחמישית מהנשאלים מבצעים את קניות המזון שלהם באופן הזה, ומעל 50% מתכוונים לשנות את הדרך שבה הם מזמינים את המזון שלהם.

השינויים החברתיים והכלכליים מובילים לשינויים נרחבים בהרגלי הצריכה של הלקוחות גם בענף המזון. מחקרים מעידים כי לקוחות רבים מעדיפים לרכוש מוצרי מזון אונליין ואלו שעדיין לא עושים זאת – מתכננים וצפויים לעשות זאת בקרוב מאוד. הם מעידים כי השיקול החשוב ביותר הוא נוחות הרכישה (מידיות וזמינות), אחריו מגיעים שיקולים כמו בריאות המזון (טריות), שקיפות ומהימנות.

המהפכה בעיצומה

השינויים החברתיים והכלכליים מובילים לשינויים נרחבים בהרגלי הצריכה של הלקוחות גם בענף המזון. מחקרים מעידים כי לקוחות רבים מעדיפים לרכוש מוצרי מזון אונליין ואלו שעדיין לא עושים זאת – מתכננים וצפויים לעשות זאת בקרוב מאוד. הם מעידים כי השיקול החשוב ביותר הוא נוחות הרכישה (מידיות וזמינות), אחריו מגיעים שיקולים כמו בריאות המזון (טריות), שקיפות ומהימנות.

הגידול ברכישה אינטרנטית מתאפשר תודות למספר גורמים, בראשם השיפורים הטכנולוגיים והדורות המרגישים בנוח להשתמש באמצעים טכנולוגים אלו השינויים החברתיים והכלכליים מובילים לשינויים נרחבים בהרגלי הצריכה של הלקוחות גם בענף המזון. מחקרים מעידים כי לקוחות רבים מעדיפים לרכוש מוצרי מזון אונליין ואלו שעדיין לא עושים זאת – מתכננים וצפויים לעשות זאת בקרוב מאוד. הם מעידים כי השיקול החשוב ביותר הוא נוחות הרכישה (מידיות וזמינות), אחריו מגיעים שיקולים כמו בריאות המזון (טריות), שקיפות ומהימנות.

גורמים נוספים, הקשורים בעיקר למגמות הסוציולוגיות של דור ה-X, דור המילניום (המילניאלס) והצעירים יותר דור ה-Z - הינם מגמות בריאותיות, שייכות לקהילה והרצון לשקיפות:

הצרכן הדיגיטלי, כצרכן מתוחכם, רוצה לדעת מה הוא מזמין (מרכיבים), איזה תהליך עבר המוצר המוגמר עד שהגיע לפתח ביתו, מה הדירוג של המוצר ביחס למוצרים מתחרים ומה הם המוצרים המשלימים לו ולמוצרים שנמצאים ברשותו. המענה לשאלות הצרכן יכול להיות קל יותר כאשר המידע על המוצר, והדרך הלוגיסטית שהוא עובר בה, מגיע לצרכן באופן מידי, זמין ושניתן לסמוך עליו.

באופן דומה ומוקצן הרבה יותר – הצרכן ירכוש מוצרים המתבססים על מישוש או מראה עין (פירות, ירקות, נתח בשר) כשהוא יוכל לסמוך על המפיץ האינטרנטי שיספק מוצר טרי, בריא ואיכותי, תוך שמירה על שקיפות.

הפגת חששות בעזרת שקיפות

אז איך יכולים היצרנים והמפיצים להפיג את חששות הצרכנים בעזרת שקיפות?

ניטור, מדידה, איסוף מידע והחצנתו הם המפתחות לכך. למשל:

חשיפת המסלול שתפוז עושה מהרגע בו הוא נקטף מהעץ בספרד, הובלתו למחסן לפני הפצה, הפצתו לרשתות המזון והתנאים ששררו לאורך כל הדרך.

מה התנאים שחווה העגל בדרכו מהעדר לצלחת – מה הוא אכל? אילו טיפולים עבר? מה היו תנאי המסע למשחטה?; התנאים שבהם הבשר טופל עד שהוא הגיע אלנו לצלחת.

מה תנאי מזג האוויר בממגורות של החיטה? מה היו תנאי הלחות במכולה באנייה?

שאלת התיקוף חשובה גם היא – איך הצרכן יודע שהנתונים אכן נכונים ומהימנים?

יש כמה שיטות למדידה ולאיסוף הנתונים בנקודות השונות – חלקן ידניות וחלקן איסוף מחיישנים אוטומטיים – האינטרנט של הדברים, IOT. גם לניתוח וההחצנה של המידע קיים מגוון רב של כלים וגישות.

במקום "אם", נשאל "מה" ו"איך"

חברת ההפצה צריכה לשאול את עצמה כמה שאלות בבואה לבחור במה מתאים לה וכבר אין שאלה של אם מתאים, אלא רק "מה" ו"איך": מה רוצה הלקוח לדעת? מהם מדדי המפתח אותם כדאי לנטר? מהי תדירות הניטור? איזו רמת מידיות נדרשת בדיווח? מה נמצא באקו-סיסטם של החברה? מי יכול לאמת את הנתונים, כך שניתן לסמוך עליהם?

הנקודה האחרונה, תיקוף מתמשך ואמין לחלוטין של הנתונים, עדיין לא יכולה לקבל מענה אוטומטי טוב, והאתגר פתוח למענה טכנולוגי מתאים. מענה שהולך ונבנה בעזרת טכנולוגיית ה-Blockchain[שב1]  (טכנולוגיה המאפשרת לאגור נתונים מאומתים בעזרת ביזור של יכולת האימות) ופתרונות אחרים יכולים עוד לצוץ בשנים הקרובות.

השאלות הללו, בשינויים המתבקשים, רלוונטיות גם למרכזים הלוגיסטיים הפיזיים וגם לדרכי ההובלה.

לסיכום

האתגרים הניצבים בפני חברת הפצת מזון הרוצה להמשיך להיות רלוונטית ורווחית גם בעולם של מחר, מורכבים משינויים בהרגלי הצריכה, מקומיות וקהילתיות, טריות ומידיות, שקיפות ומזון בריא יותר. המענה לאתגרים טמון בהתפתחויות טכנולוגיות, כמו מחשוב ענן, האינטרנט של הדברים ומכשירים חכמים, ובעיקר תלוי בחשיבה יצירתית והבנת צרכי הלקוח העתידי.

החלבן, מה איתו? הוא הפך מסֶמֶל רומנטי ומיושן, לסמל הגישה של חלוקה יחידנית על פי צורך מדויק של כל אחד - שהופכת להיות העתיד.

צרו קשר עם המומחים שלנו >

 

 

 

הירשם לניוזלטר ולעדכונים אחרונים מ BDO זיו האפט

Please fill out the following form to access the download.