מדד IT Top Stars – תובנות ותוצאות מרכזיות לשנת 2017

בקצרה

מדד IT Top Stars מודד את שביעות הרצון של מקצועני ה-IT בישראל ממערכות, שירותים וספקים שונים, ומספק תובנות חשובות לכלל תעשיית ה-IT הישראלית.

באופן כללי, ניתן להסיק כי אנשי ה-IT שמרנים יחסית בבחירות שלהם, נותנים משקל גבוה ליכולות ויציבות המערכת (ולא על חוויית המשתמש), וכי הם אינם תופסים את התשתיות והמערכות כגמישות במיוחד, על אף הוורסטיליות שהן מציעות.

ניתן להסיק מהמדד גם תובנות עפ"י קטגוריות המוצרים, כאשר בכל קטגוריה ניתן להבחין במרכיב מרכזי אחר שמכריע את מידת שביעות הרצון, לצד הבדל ניכר בין משתתפים צעירים ומבוגרים, ובין ארגונים בגדלים שונים. לדוגמה, המדד המוביל במערכות ERP הוא עושר יכולות המערכת, כאשר משתתפים צעירים (עד 40) הביעו את שביעות הרצון הגבוהה ביותר. לעומת זאת, במוצרי שכר יש שתי מערכות מובילות, חילן ומלם, והמרוצים ביותר הם דווקא העובדים הוותיקים (מעל 9 שנות ותק) והמבוגרים יותר (50+). ראויה לציון קטגוריית מערכות האחסון, בה כלל הספקים השיגו רמות שביעות רצון גבוהות, כאשר המערכות מצטיינות בעיקר במדד היציבות והאמינות.

תוצאות המדד עצמן מספקות הצצה גם למערכות המובילות וגם לעוצמת הריכוזיות בכל קטגוריה. כך, למשל, בקטגוריית מוצרי CRM ניתן לזהות 4 שחקניות מרכזיות, כאשר Dynamics של מייקרוסופט מובילה עם נוכחות ב-25% מהארגונים, בעוד שמערכתSalesforce  מובילה במדד שביעות הרצון. בקטגוריית מוצרי ה-BI, לעומת זאת, נרשמה הריכוזיות הנמוכה ביותר ביחס ליתר היישומים הארגוניים, כאשר המוצר המוביל הוא BO של חברת SAP.

לתוצאות המלאות באתר  IT Top stars

מדד IT Top Stars

מדד ה- ITS, מודד את שביעות הרצון של שלל מקצועני IT ממערכות, שירותים וספקים שונים בתעשיית ה-IT הישראלית. יחד עם תוצאות שביעות הרצון, ראינו גם כמה גורמים מסבירים, תובנות ואף כיוונים למגמות - במאמר קצר זה נביא כמה מהם.

לפי שנתחיל, נציין כי הסקר נערך בקרב משיבים העובדים בארגונים בינוניים, גדולים ומעלה. מכאן גם הנוכחות או אי הנוכחות של מערכות וטכנולוגיות שונות.

תובנות כלליות תחילה

 אנשי ה-IT מתייחסים למערכות באופן שונה מהמשתמשים – הדגשים של אנשי ה-IT הם בעיקר יכולות המערכת והיציבות שלה, כאשר מידת הידידותיות למשתמש לא היוותה מרכיב משמעותי בציון שביעות הרצון הכללי.ניתן להבחין כי העונים לסקר שומרים על שמרנות מסוימת, שכן רוב הטכנולוגיות והמערכות אינן חדשות או חדשניות במיוחד.

תובנה חשובה נוספת היא שאנשי ה-IT לא תופסים את המערכות והתשתיות כגמישות במיוחד. זו נקודה למחשבה לספקים השונים: רוב המערכות הן בעלות ורסטיליות מרשימה, לכן כפי הנראה הבעיה נעוצה בעלות השינויים, במומחיות היתרה הנדרשת, במשך הזמן וברמת הסיכון הנתפסת.

תובנות עיקריות: קטגוריית מוצרי ERP

המדד המשפיע ביותר על רמת שביעות הרצון בקטגוריה זו הוא עושר היכולות של המערכות. רמת שביעות הרצון הגבוהה ביותר נרשמה אצל המשתתפים הצעירים, עד גיל 40, כאשר המשתתפים המבוגרים, מעל 61, הציגו את רמת שביעות הרצון הנמוכה ביותר.

קטגוריית מוצרי CRM

שלושת המדדים המובילים את שביעות הרצון מהמוצרים בקטגוריה זו הם: ידידותיות וממשק משתמש, עושר היכולות, ויציבות ואמינות. את הציון הגבוה ביותר של שביעות הרצון מקבלות המערכות בארגונים של 501-1,000 עובדים ובמיוחד מהעובדים הצעירים 31-40. באופן דומה, העונים בעלי הותק הנמוך ביותר, נתנו את הציונים הגבוהים ביותר.

קטגוריית שכר

הרוב הניכר מהארגונים הבינוניים-גדולים, שענו לסקר, משתמשים באחת משתי המערכות: חילן ומלם. גם כאן, שני המשתנים המשפיעים ביותר על ציון שביעות הרצון הם עושר היכולות והיציבות. הידידותיות, אינה ערך משפיע במערכות השכר.

בקרב העונים לסקר, הוותיקים יותר (מעל 9 שנות ותק) והמבוגרים יותר (51-60) – הם גם המרוצים ביותר ממערכות השכר שלהם.

 

קטגוריית מוצרי Firewall

ככל שהארגון גדול יותר כך רמת שביעות הרצון שלו ממוצרי ה-Firewall השונים גבוהה יותר. זה מתאים לאופי הארגונים הגדולים בישראל – משרדים וחברות ממשלתיות, ארגוני בריאות, בנקים, חברות תקשורת וכד'.

לתשומת לב מנהלי השירות בספקי ה-Firewall – בארגונים הבינוניים רמת שביעות הרצון נמוכה יחסית.

 

קטגוריית מוצרי בסיסי הנתונים

בקטגוריה זו מובילים יצרני בסיסי הנתונים הקלאסיים, מסדי נתונים בקוד פתוח. אלו אשר מותאמים יותר לעולמות ה-BIG DATA נמצאו כשוליים בלבד למחשוב הארגוני של הארגונים הגדולים בישראל.

 ל-BD2 הוותיק, של חברת IBM, יש נוכחות מרשימה ורמת שביעות רצון טובה למדי, על אף שהגרסה הראשונה שלו יצאה בשנת 1983. את ADABAS , בסיס הנתונים שהושק בשנת 1971, ניתן למצוא בארגונים הגדולים ביותר. 

שביעות הרצון הגבוהה ביותר דווחה אצל המשתמשים הבוגרים יותר (מעל 41) ובעלי ותק של מעל 6 שנים בארגון.

קטגוריית מערכות אחסון

כלל ספקי האחסון השיגו רמות שביעות רצון טובות ומעל המקובל בקטגוריות אחרות. המערכות מצטיינות בעיקר במדד היציבות והאמינות, בו מובילה HDS ולאחריה בהפרשים קטנים נמצאות Netapp ו-IBM, ומדד זה נראה כמשפיע ביותר על רמת שביעות הרצון הקטגוריה הזו.

קטגוריות השירותים והיישום

קטגוריות אלו מתאפיינות בספקים רבים וריכוזיות נמוכה מאוד. נראה שמקצועיות, וזמינות ותקשורת מול הספק הם הפרמטרים המובילים, המקבלים ציוני שביעות רצון טובים.

נקודה למחשבה – יש פחות שביעות רצון מהעמידה בלוחות זמנים!

 תוצאות עיקריות:ניתוח עוצמת ריכוזיות

ניתוח המענים אפשר לצוות המחקר להעריך את מידת הריכוזיות שיש בתחומי המחשוב השונים. מדד הריכוזיות מלמד על כמות הספקים העומדים לרשות הארגונים בכל תחום ומידת פיזור הלקוחות בין הספקים השונים.

 

קטגוריית מוצרי CRM

בקטגוריה זו ניתן לראות ארבעה שחקנים חזקים: המערכת הנפוצה ביותר בקרב הארגונים המשיבים היא Dynamics של חברת מיקרוסופט שנמצאת בכ-25% מהארגונים, אחריה Salesforce ומוצר ה-CRM של SAP, ורביעית Siebel של חברת Oracle.

המערכת שקיבלה את הציון הגבוה ביותר בשביעות הרצון היא Salesforce, ואחריה בהפרשים קטנים Siebel, הנפוצה פחות, Dynamics הנפוצה ביותר ו- SAP.

שלושת המדדים המובילים את שביעות הרצון בקטגוריה הם: ידידותיות וממשק משתמש, עושר היכולות, ויציבות ואמינות.

את הציון הגבוה ביותר של שביעות הרצון מקבלות המערכות בארגונים של 501-1,000 עובדים ובמיוחד מהעובדים הצעירים 31-40.

באופן דומה, העונים בעלי הותק הנמוך ביותר, נתנו את הציונים הגבוהים ביותר.

 

קטגוריית מוצרי BI

קטגוריית מוצרי BI זוהתה כבעלת הריכוזיות הנמוכה ביותר מבין היישומים הארגוניים, שוק מוצרי ה BI כולל מגוון רחב של פתרונות שארגונים יכולים לבחור בהם ואף לבחור ליישם יותר מפתרון אחד.

ארבעת המוצרים המובילים הם BO של חברת SAP, הכלים השונים של מיקרוסופט, Qlikview ו-Cognos של חברת IBM, אחריהם מופיעה פנורמה הישראלית.

בארגונים הגדולים שענו לסקר ניתן למצוא גם את Tableau ואת Intellisys.

שביעות הרצון הגבוהה ביותר נמדדה במשתמשים הצעירים מאוד (עד 30) ובעלי ותק של עד 5 שנים.

המשתנה המשפיע ביותר על ציון שביעות הרצון הוא היציבות והאמינות, ואחריו עושר היכולות. נושא הידידותיות למשתמש לא נראה כמשמעותי בקרב העונים על הסקר – אנשי ה-IT.

 

קטגוריית מוצרי Firewall

המצור הנפוץ ביותר ובעל שביעות הרצון הגבוהה ביותר הוא מבית Checkpoint הישראלית. נוכחות יפה, אם כי מינורית יחסית, נרשמה לחברת Palo Alto, חברה אמריקאית מבית יוצר ישראלי.

מוצרים מובילים נוספים מגיעים מהחברות Cisco, Fortinet ו-Juniper.

העונים לסקר בעלי שביעות הרצון הגבוהה ביותר ממוצרי ה-Firewall הם בני 51-60, ללא קשר לוותק במקום העבודה ואחריהם הצעירים מאוד (עד 30).

ככל שהארגון גדול יותר כך רמת שביעות הרצון שלו, ממוצרי הFirewall  השונים, גבוהה יותר, זה מתאים לאופי הארגונים הגדולים בישראל – משרדים וחברות ממשלתיות, ארגוני בריאות, בנקים, חברות תקשורת וכד'.

 

קטגוריית מיישמי ERP

שוק מיישמי ERP מתאפיין בתחרותיות רבה ונמצאות בו חברות יישום רבות. עקב אופי העונים לסקר – חברות בינוניות, גדולות ומעלה – את הנוכחות המשמעותית ביותר מקבלים הספקים שנותנים שירותים לחברות הגדולות ומטמיעות את מוצרי ה-ERP הגדולים יותר.

מלם-תים ונס-חילן קיבלו את ציוני שביעות הרצון הגבוהים ביותר ואחריהן חברת אדוונטק.

את נתח השוק המשמעותי ביותר, כמעט 20%, מקבלת חברת נס-חילן. לאחריה נמצאת אדוונטק עם כ-15%. לחברות טלדור, מטריקס, יעל תוכנה, HPE ואמן יש נתח שוק בין 7% ל-11%.

 

 

לתוצאות המלאות באתר  IT Top stars

הירשם לניוזלטר ולעדכונים אחרונים מ BDO זיו האפט

Please fill out the following form to access the download.