מה לצפות משוק הפרופטק בישראל בשנת 2020

בשנים האחרונות צומח בישראל בקצב מהיר שוק הפרופטק (Proptech). פרופטק הוא למעשה ראשי התיבות המשמשים לתיאור השימוש בטכנולוגיה כפתרון לאתגרים בענפי הנכסים, הבנייה והנדל"ן. בחמש השנים האחרונות יותר מהוכפל מספרן של החברות המקומיות בתחום והוא עומד כיום על מעל 100 חברות הפועלות בישראל ומצויות בשלבי צמיחה שונים. חברות הסטארט-אפ מציעות פתרונות לבעיות המצויות בכל שרשרת הערך הנדל"נית (איתור עסקאות וקרקעות, רכישה, תכנון, עיצוב, בנייה, השכרה, ניהול, מכירה ועוד) לדוגמה, פתרון המציע שימוש במציאות רבודה (Augmented reality) אשר הופך את  תכניות הבנייה הישנות למודל תלת ממדי ובכך מצמצם את טעויות הבנייה בזמן ההקמה או למשל הופך תכניות מכר לנגישות יותר ללקוח בצורה תלת ממדית. דוגמאות נוספות בתחומים שונים הינןIndoor GPS  לניווט בתוך בניינים או פלטפורמה המשתמשת בבינה מלאכותית (Artificial Intelligence) בכדי להציע למשתמשים עיצוב לטעמו האישי בלחיצת כפתור.

שוק הפרופטק- תחזית 2020

אז לאילו עוד התפתחויות אנחנו צריכים לצפות בשנת 2020?  נראה כי הנדל"ן על שלל רבדיו הוא כנראה המעוז האחרון של התעשייה הישנה שעדיין לא נכבש על ידי מהפכת ה-  TECH וזאת לאחר כניסת הפינטק (Fintech) בשנים האחרונות למרבית תחומי העולם הפיננסי, ולא בכדי. ענף הנדל"ן, על שלל תחומיו, מזוהה לרוב כענף עם מודל עסקי מסורתי, בעל מאפיינים של מורכבות, איטיות ורגולציה הרחוקים מצורת חשיבה ופעולה של הסטארט-אפ המצוי. ענף הנדל"ן מטמיע טכנולוגיות חדשות בקצב איטי יותר ביחס לתעשיות אחרות וזאת למרות הבנת החשיבות והיתרונות בהטמעת מהפכת ה- TECH, ולפיכך התהליך עצמו נמצא רק בתחילת דרכו.

מסתמן כי שנת 2020 תמשיך, ובעצימות גבוהה אף יותר את המגמות שנרשמו בשנת 2019. קצב ההתפתחות המהיר של האקוסיסטם הישראלי עשוי להביא למציאת מודל חיבור נכון שבו יוכלו חברות נדל"ן להיכנס אל תוך השוק הטכנולוגי ולאמץ לתוכן את המהפכות האדירות שהוא טומן בחובו.

מדובר באינטרס משותף הן לחברות הנדל"ן הישראליות שפועלות בשוק תחרותי מאוד בו פועלות חברות ויזמים רבים והן לחברות סטארט-אפ המתפתחות והמגייסות הון בשוק הפרופטק הישראלי. ביחס לוורטיקלים אחרים באקוסיסטם הישראלי, מדובר בשוק שכמעט ולא זכה לעלות על רדאר המשקיעים הזרים. בכך, חברות הנדל"ן תזכנה לבדל את עצמן מהמתחרים, למצב את עצמן כמובילות בחדשנות, להקטין עלויות והרשימה עוד ארוכה. מנגד, חברות הסטארט-אפ יזכו למימון אדיר מתעשייה עשירה המגלגלת כ- 280 טריליון דולר Worldwide ומחפשות אפיקי השקעה נוספים והזדמנויות להוכיח את היתכנות היוזמה או המוצר שלהן בתוך חברות הנדל"ן (Prove Of Concept).

המודל העסקי האידיאלי

אותם מאפיינים מיוחדים של השוק שתיארתי, דורשים מודל עבודה ייחודי. המודל העסקי האידאלי הוא מודל שיוצר שיתוף פעולה בין חברת הנדל"ן המסורתית וחברות סטרטאפ כאשר באמצע עומד PIVOT – "גוף מקשר" - שמצוי בתוך האקוסיסטם המקומי והעולמי ומעורה בו. אותו מודל שיקדם שיתוף פעולה, יוכל לייצר מערכת תמיכה בסטארט-אפים על ידי חממות, אקסלרטורים, קרנות השקעה וכיוצא בזה.

המודל המתואר יאפשר למיזמי סטארט-אפ לקבל תמיכה רחבה שתבוא לידי ביטוי במימון, בהקניית כלים, מנטורים, פיתוח ובעיקר חשיפה למידע ישיר ובלתי אמצעי של אותה חברת הנדל"ן. מידע יקר אשר יסייע לה בהבנת הצורך הדורש מענה. כמו כן, מדובר בקרקע פורייה ליצירת POC ( Prove Of Concept ) וכיוצא בזה.

במקביל לכך, חברת הנדל"ן שתחליט על הטמעה טכנולוגית, תוכל להתחבר למאגר רחב של חברות טכנולוגיה מתאימות שיכולות לקדם אותה אל עבר פעילות המשלבת טכנולוגיה בממשק חוצה ארגון. ובנוסף, יימצאו לה פתרונות חדשניים לבעיות איתן היא מתמודדת כיום. החיבור לחברות הטכנולוגיה הצומחות בתחום עשוי להתגלות כאפיק השקעה מוצלח על ההון.

הירשם לניוזלטר

Please fill out the following form to access the download.