תמצית דוחות כספיים ביניים לדוגמה לתאגידים בנקאיים ליום 30 ביוני 2018

לקוחות נכבדים,

הנדון: תמצית דוחות כספיים ביניים לדוגמה לתאגידים בנקאיים ליום 30 ביוני 2018

 

אנו מתכבדים בזאת להגיש לכם תמצית דוחות כספיים ביניים לדוגמה לתאגידים בנקאיים ליום 30 ביוני 2018 אשר ערוכה בהתאם לכללי חשבונאות מקובלים בישראל (Israeli GAAP) ובהתאם להוראות הדיווח לציבור של המפקח על הבנקים והנחיותיו. בעיקר הנושאים, הוראות אלה מבוססות על כללי החשבונאות המקובלים בבנקים בארה"ב. בנושאים הנותרים, שהם פחות מהותיים, ההוראות מבוססות על תקני דיווח כספי בינלאומיים (IFRS) ועל כללי חשבונאות מקובלים בישראל (Israeli GAAP).

דוחות לדוגמה אלה הוכנו בקפידה רבה, אך הם כתובים במונחים כלליים ונועדו להמחשה בלבד. הם אינם כוללים הדגמות לכל המצבים האפשריים ומידע נוסף עשוי להידרש על מנת לשקף באופן נאות את המצב העסקי של התאגיד הבנקאי לתאריכי המאזנים, את תוצאות פעולותיו, את תזרימי המזומנים שלו ואת השינויים במצבו הכספי ובהון. על כל תאגיד בנקאי להתאים את המופיע בדוחות לדוגמה להלן ולערוך בהם את השינויים המתחייבים, ככל שרלוונטי. אין לראות בדוחות לדוגמה אלה מתן ייעוץ מקצועי או מתן חוות דעת. הם אינם מהווים תחליף לקריאת התקנים או ההוראות עליהם הם מבוססים או לשיקול דעת בדבר הצגה נאותה.

 

קישורים לדוחות כספיים ביניים לדוגמה לתאגידים בנקאיים ליום 30 ביוני 2018:

לקובץ WORD
לקובץ PDF

 

א. תוספות עיקריות בגין תקני חשבונאות חדשים והוראות חדשות של המפקח על הבנקים שנכנסו לתוקף ב-1 בינואר 2018:

  1. ביאור 1(ד) עיקרי המדיניות החשבונאית - בעקבות חוזר הפיקוח על הבנקים מיום 11 בינואר 2015 בדבר "אימוץ עדכון לכללי חשבונאות בנושא הכנסה מחוזים עם לקוחות", תאגידים בנקאיים נדרשים לאמץ את כללי החשבונאות המקובלים בבנקים בארה"ב בנושא הכנסה מחוזים עם לקוחות לאור פרסום עדכון 2014-09 על ידי ה-FASB.
  2. ביאור 1(ד) עיקרי המדיניות החשבונאית - בעקבות חוזר הפיקוח על הבנקים מיום 1 בנובמבר 2016 בדבר "דיווח של תאגידים בנקאיים וחכ"א בישראל לפי כללי החשבונאות המקובלים בארה"ב", תאגידים בנקאיים נדרשים ליישם את כללי החשבונאות המקובלים בבנקים בארה"ב בנושאים הבאים: נכסים לא שוטפים המוחזקים למכירה ופעילויות שהופסקו; רכוש קבוע ונדל"ן להשקעה; רווח למניה; דוח על תזרימי מזומנים; דיווח לתקופות ביניים; היוון עלויות ריבית; וכן ערבויות. ההוראות שנקבעו בחוזר חלות מיום 1 בינואר 2018 ואילך. בעת היישום לראשונה תאגיד בנקאי יפעל בהתאם להוראות המעבר שנקבעו בנושאים בקודיפיקציה, בשינויים המתחייבים. האמור כולל תיקון למפרע של מספרי ההשוואה, אם הדבר נדרש בהתאם לנושאים האלה. בביאור המדיניות החשבונאית נכלל גילוי בדבר אימוץ כללי החשבונאות המקובלים בבנקים בארה"ב וסקירה של השינויים העיקריים בעקבות יישום ההוראות כאמור.
  3. ביאור 1(ד) עיקרי המדיניות החשבונאית - בעקבות חוזר הפיקוח על הבנקים מיום 1 בינואר 2018 בדבר "תיקון מספר 2017-07 לקודיפיקציה של ה-FASB בדבר שיפור ההצגה של הוצאות בגין פנסיה והטבות אחרות לאחר סיום ההעסקה", תאגידים בנקאיים נדרשים לאמץ את כללי החשבונאות המקובלים בבנקים בארה"ב שנקבעו בתיקון מספר 2017-07 לקודיפיקציה של ה-FASB.
  4. ביאור 1(ד) עיקרי המדיניות החשבונאית - תיקון מספר 2016-01 לקודיפיקציה של ה-FASB בדבר הכרה ומדידה של נכסים פיננסיים ושל התחייבויות פיננסיות, מתייחס להיבטים מסוימים בכללי ההכרה, המדידה, ההצגה והגילוי של מכשירים פיננסיים. נדרש ליישם את התיקונים בעדכון זה לגבי תקופות שנתיות המתחילות לאחר יום 15 בדצמבר 2017, ולגבי תקופות ביניים הכלולות בתקופות שנתיות אלו.
  5. ביאור 1(ד) עיקרי המדיניות החשבונאית - תיקון מספר 2016-16 לקודיפיקציה של ה-FASB בדבר הכרה בהשלכות המס בגין העברות בין חברתיות של נכסים שאינם מלאי, משנה את כללי ההכרה במסים שוטפים ונדחים בגין העברות בין חברתיות של נכסים שאינם מלאי. נדרש ליישם את התיקונים בעדכון זה לגבי תקופות שנתיות המתחילות לאחר יום 15 בדצמבר 2017, ולגבי תקופות ביניים הכלולות בתקופות שנתיות אלו.
  6. ביאור 1(ד) עיקרי המדיניות החשבונאית - תיקון מספר 2017-01 לקודיפיקציה של ה-FASB בדבר הבהרות להגדרת "עסק", מבהיר את הגדרת "עסק" בנושא 805, צירופי עסקים, ומסייע בעת הבחינה האם עסקה תטופל כרכישה (או מימוש) של נכס או של עסק. נדרש ליישם את התיקונים בעדכון זה לגבי תקופות שנתיות המתחילות לאחר יום 15 בדצמבר 2017, ולגבי תקופות ביניים הכלולות בתקופות שנתיות אלו.
  7. ביאור 1(ד) עיקרי המדיניות החשבונאית - תיקון מספר 2017-05 לקודיפיקציה של ה-FASB בדבר הכנסות אחרות - רווחים והפסדים מגריעת נכסים לא פיננסיים, מבהיר את תחולת תת-נושא 610-20 בקודיפיקציה, הכנסות אחרות - רווחים והפסדים מגריעת נכסים לא פיננסיים, ומוסיף הנחיות לגבי מכירה חלקית של נכסים לא פיננסיים. נדרש ליישם את התיקונים בעדכון זה לגבי תקופות שנתיות המתחילות לאחר יום 15 בדצמבר 2017, ולגבי תקופות ביניים הכלולות בתקופות שנתיות אלו.
  8. ביאור 1(ד) עיקרי המדיניות החשבונאית - תיקון מספר 2017-09 לקודיפיקציה של ה-FASB בדבר תחולת הטיפול החשבונאי בשינויי תגמול מבוסס מניות, מבהיר אלו שינויים בתנאים או בהוראות של תשלום מבוסס מניות, נדרשים להיות מטופלים כשינויי מענק modifications)) בהתאם לנושא 718 בקודיפיקציה, תגמול מבוסס מניות. נדרש ליישם את התיקונים בעדכון זה לגבי תקופות שנתיות המתחילות לאחר יום 15 בדצמבר 2017, ולגבי תקופות ביניים הכלולות בתקופות שנתיות אלו.
  9. ביאור 5 ניירות ערך - בעקבות חוזר הפיקוח על הבנקים מיום 31 בדצמבר 2017 בדבר "שיפור השימושיות של הדוחות לציבור לתאגידים בנקאיים לשנים 2017 ו-2018", עודכן הגילוי בגין ניירות ערך מגובי נכסים בביאור ניירות ערך, בהתאם להוראות החדשות.
  10. ביאור 12 מידע נוסף על סיכון אשראי, אשראי לציבור והפרשה להפסדי אשראי – בעקבות חוזר הפיקוח על הבנקים מיום 31 בדצמבר 2017 בדבר "שיפור השימושיות של הדוחות לציבור לתאגידים בנקאיים לשנים 2017 ו-2018", עודכן הגילוי בביאור זה בגין פעילות מכירה, רכישה או סינדיקציה של אשראי, בהתאם להוראות החדשות.

 

ב. נקודות לתשומת לב:

  1. דוחות לדוגמה אלה מבוססים, בין היתר, על טיוטות של המפקח על הבנקים אשר פורסמו עד למועד פרסום דוחות אלה וצפוי שישולבו בהוראות הדיווח לציבור. יש להמשיך ולעקוב אחר הנחיות המפקח ולערוך שינויים בדוחות הכספיים, ככל שיידרש.
  2. דוחות לדוגמה אלה כוללים, בין היתר, תיקונים לקודיפיקציה של ה-FASB בנושאים שטרם אומצו על ידי המפקח על הבנקים. יש להמשיך ולעקוב אחר הנחיות המפקח ולערוך שינויים בדוחות הכספיים, ככל שיידרש.
  3. ביאור 1(ה) עיקרי המדיניות החשבונאית - כולל מידע בדבר תקני חשבונאות חדשים והוראות חדשות של המפקח על הבנקים בתקופה שלפני יישומם.
     

ג. הערות טכניות:

  • לנוחיותכם, שינויים שהתווספו לפורמט המפקח על הבנקים מסומנים בקו אנכי בצידו הימני של העמוד.
  • ביאור המדיניות החשבונאית אינו נכלל במתכונת של הוראות המפקח על הבנקים והנחיותיו ולכן לא סומן בקו.
  • בנוסף להערות השוליים הקיימות במתכונת של המפקח על הבנקים, התווספו הערות המבארות ומחדדות נושאים מסוימים. הערות אלו סומנו אף הן בקו אנכי מצידו הימני של העמוד.

- הפניות לדרישות הגילוי -

  1. דרישות הגילוי הנובעות מדרישה ספציפית בהוראות המפקח על הבנקים - מצוין הסעיף בהוראות המפקח על הבנקים והנחיותיו.
  2. במקרה של תוספות לדרישות הגילוי של המפקח או במקרה שדרישות הגילוי הנובעות מכללי חשבונאות מקובלים בארה"ב או מתקנים בינלאומיים תואמות לאלו של המפקח צוינו דרישות הגילוי בהתאם ל- US GAAPאו ל- IFRSבלבד.
  3. במקומות בהם קיימת רק מתכונת לגילוי ללא פירוט של דרישות הגילוי בהוראות המפקח על הבנקים והנחיותיו - צוין מספר העמוד בהוראת המפקח המדגים דרישת גילוי זו בביאורים.

 

נשמח לעמוד לשירותכם במתן הבהרות נוספות ככל שיידרשו.

בברכה,
המחלקה המקצועית 
BDO 

הירשם לניוזלטר ולעדכונים אחרונים מ BDO זיו האפט

Please fill out the following form to access the download.