דוחות כספיים לדוגמה לתאגידים בנקאיים ליום 31 בדצמבר 2017

מעודכן ליום 2 בינואר 2018

אנו מתכבדים בזאת להגיש לכם דוחות כספיים לדוגמה לתאגידים בנקאיים ליום 31 בדצמבר 2017 אשר ערוכים בהתאם לכללי חשבונאות מקובלים בישראל (Israeli GAAP) ובהתאם להוראות הדיווח לציבור של המפקח על הבנקים והנחיותיו. בעיקר הנושאים, הוראות אלה מבוססות על כללי החשבונאות המקובלים בבנקים בארה"ב. בנושאים הנותרים, שהם פחות מהותיים, ההוראות מבוססות על תקני דיווח כספי בינלאומיים (IFRS) ועל כללי חשבונאות מקובלים בישראל (Israeli GAAP).

דוחות לדוגמה אלה הוכנו בקפידה רבה, אך הם כתובים במונחים כלליים ונועדו להמחשה בלבד. הם אינם כוללים הדגמות לכל המצבים האפשריים ומידע נוסף עשוי להידרש על מנת לשקף באופן נאות את המצב העסקי של התאגיד הבנקאי לתאריכי המאזנים, את תוצאות פעולותיו, את תזרימי המזומנים שלו ואת השינויים במצבו הכספי ובהון. על כל תאגיד בנקאי להתאים את המופיע בדוחות לדוגמה להלן ולערוך בהם את השינויים המתחייבים, ככל שרלוונטי. אין לראות בדוחות לדוגמה אלה מתן ייעוץ מקצועי או מתן חוות דעת. הם אינם מהווים תחליף לקריאת התקנים או ההוראות עליהם הם מבוססים או לשיקול דעת בדבר הצגה נאותה.

קישורים לדוחות כספיים לדוגמה לתאגידים בנקאיים ליום 31 בדצמבר 2017:

לקובץ WORD – לחץ כאן.
לקובץ PDF – לחץ כאן.

א. תוספות עיקריות בגין תקני חשבונאות חדשים והוראות חדשות של המפקח על הבנקים שנכנסו לתוקף ב-1 בינואר 2017:

  1. ​ביאור 1(כב) עיקרי המדיניות החשבונאית וביאור 8 הפרשה למסים על הרווח מפעילויות נמשכות - בעקבות חוזר הפיקוח על הבנקים מיום 22 באוקטובר 2015 בדבר "דיווח של תאגידים בנקאיים וחכ"א בישראל לפי כללי החשבונאות המקובלים בארה"ב בנושא מסים על ההכנסה", עודכן הגילוי בביאור המדיניות החשבונאית המתייחס לנושאים אלה וכן הביאור בדבר הפרשה למסים על הרווח מפעילויות נמשכות, בהתאם להוראות החדשות. 
  2. ביאור 1(ד),(ה),(כח) עיקרי המדיניות החשבונאית וביאור 36 אירועים לאחר תאריך המאזן - בעקבות חוזר הפיקוח על הבנקים מיום 21 במרץ 2016 בדבר "דיווח של תאגידים בנקאיים וחכ"א בישראל לפי כללי החשבונאות המקובלים בארה"ב", תאגידים בנקאיים נדרשים ליישם את כללי החשבונאות המקובלים בבנקים בארה"ב בנושאים הבאים: סוגיות במטבע חוץ; שינויים במדיניות חשבונאית ותיקון טעויות; וכן אירועים לאחר תאריך המאזן. עודכן הגילוי בביאור המדיניות החשבונאית המתייחס לנושאים אלה וכן הביאור בדבר אירועים לאחר תאריך המאזן, בהתאם להוראות החדשות.
  3. ביאור 1(ד) עיקרי המדיניות החשבונאית – בעקבות פרסום קובץ שאלות ותשובות מעודכן בדבר "יישום הוראות הדיווח לציבור בנושא חובות פגומים, סיכון אשראי והפרשה להפסדי אשראי" מיום 20 בפברואר 2017. הקובץ כולל את שאלה ב'3 המתייחסת להגדרת מקור החזר ראשוני וכיצד הוא בא לידי ביטוי בסיווג חוב כבעייתי. בביאור המדיניות החשבונאית נכלל גילוי בדבר יישום הנחיות אלו.
  4. ביאור 1(ד) עיקרי המדיניות החשבונאית - תיקון מספר 2016-05 לקודיפיקציה של ה-FASB בדבר ההשפעה של החלפת צד נגדי (Novation) בחוזה נגזר על יחס גידור קיים, מבהיר כי שינוי של צד נגדי למכשיר נגזר שיועד כמכשיר מגדר בהתאם לנושא 815 לקודיפיקציה אינו, כשלעצמו, מבטל את הייעוד של יחס הגידור, אם יתר הקריטריונים לחשבונאות גידור (לרבות אלה המתייחסים לאפשרות לכשל אשראי של הצד הנגדי למכשיר נגזר מגדר) ממשיכים להתקיים.  
  5. ​ביאור 1(ד) עיקרי המדיניות החשבונאית - תיקון מספר 2016-06 לקודיפיקציה של ה-FASB בדבר אופציות רכש ומכר תלויות במכשירי חוב, מבהיר את הדרישות בנוגע לבחינה אם אופציות רכש (או אופציות מכר) תלויות, היכולות להאיץ את החזר הקרן של מכשיר חוב, נחשבות כקשורות באופן ברור והדוק למכשיר החוב הדורש החזרי קרן.
  6. ביאור 1(ד) עיקרי המדיניות החשבונאית - תיקון מספר 2016-07 לקודיפיקציה של ה-FASB בדבר פישוט המעבר לטיפול חשבונאי לפי שיטת השווי המאזני, מבטל את הדרישה לתאם למפרע את שיטת השווי המאזני בעת עליה לראשונה להשפעה מהותית בישות מושקעת.
  7. ביאור 1(ד) עיקרי המדיניות החשבונאית - תיקון מספר 2016-09 לקודיפיקציה של ה-FASB בדבר שיפורים לטיפול חשבונאי בתשלום מבוסס מניות, מתייחס למספר היבטים הקשורים לטיפול החשבונאי בעסקאות תשלום מבוסס מניות, לרבות השלכות מסים על ההכנסה וכן סיווג מענק כהון או כהתחייבות. נדרש ליישם בדוחות השנתיים ליום 31 בדצמבר 2017 את התיקונים בעדכון זה, רק בגין נושאים בתקינה האמריקאית שאומצו ע"י הפיקוח על הבנקים.
  8. ביאור 12 ניירות ערך - בעקבות חוזר הפיקוח על הבנקים מיום 31 בדצמבר 2017 בדבר "שיפור השימושיות של הדוחות לציבור של תאגידים בנקאיים לשנים 2017 ו-2018", עודכן הביאור בהתאם להוראות החדשות.  
  9. ביאור 31 מידע נוסף על סיכון אשראי, אשראי לציבור והפרשה להפסדי אשראי - בעקבות חוזר הפיקוח על הבנקים מיום 31 בדצמבר 2017 בדבר "שיפור השימושיות של הדוחות לציבור של תאגידים בנקאיים לשנים 2017 ו-2018", נוסף גילוי בדבר מכירה, רכישה וסינדיקציה של אשראי לציבור במהלך השנה.

ב. נקודות לתשומת לב:

  1. דוחות לדוגמה אלה מבוססים, בין היתר, על טיוטות של המפקח על הבנקים אשר פורסמו עד למועד פרסום דוחות אלה וצפוי שישולבו בהוראות הדיווח לציבור. יש להמשיך ולעקוב אחר הנחיות המפקח ולערוך שינויים בדוחות הכספיים, ככל שיידרש.
  2. דוחות לדוגמה אלה כוללים, בין היתר, תיקונים לקודיפיקציה של ה-FASB בנושאים שטרם אומצו על ידי המפקח על הבנקים. יש להמשיך ולעקוב אחר הנחיות המפקח ולערוך שינויים בדוחות הכספיים, ככל שיידרש.
  3. ועדת שטרום - ביום 23 בינואר 2017 אישרה מליאת הכנסת בקריאה שניה ושלישית את החוק להגברת התחרות ולצמצום הריכוזיות בשוק הבנקאות בישראל (תיקוני חקיקה), התשע”ו-2016. החוק מתבסס על דו"ח הוועדה להגברת התחרות בשירותים בנקאיים ופיננסיים נפוצים, אשר מונתה ביוני 2015 ("ועדת שטרום"). סעיפי החוק כוללים, בין היתר, את ההוראות להלן: א. שתי חברות כרטיסי האשראי של הבנקים הגדולים תופרדנה מהבנקים תוך שלוש או ארבע שנים; ב. נתח השוק של כל אחת מחברות כרטיסי האשראי לא יעלה על 52%; ג. נקבעו הקלות לפעילות מאגדי אשראי, באופן שיפחית את עמלות הסליקה עבור עסקים קטנים; ד. להעניק הגנות "ינוקא" בהוראת שעה המוגבלת בזמן לחברות כרטיסי האשראי המופרדות; ה. מתן שיעבוד שני; ו. חברות כרטיסי האשראי תוכלנה להשתמש במידע שבידן הנובע מתפעול ההנפקה, וכן; ז. במסגרת החוק, נקבע שיושק ממשק טכנולוגי באמצעותו החברות, בהסכמת הלקוחות, תוכלנה לאסוף מידע בגין הריביות והעמלות המשולמות על ידיהם. 
  4. ביאור 1(כט) עיקרי המדיניות החשבונאית - בעקבות חוזר הפיקוח על הבנקים מיום 11 בינואר 2015 בדבר "אימוץ עדכון לכללי חשבונאות בנושא הכנסה מחוזים עם לקוחות", תאגידים בנקאיים יידרשו לאמץ עדכון חדש בכללי החשבונאות המקובלים בארה"ב בנושא הכרה בהכנסה. תאגיד בנקאי יישם את התיקונים להוראות הדיווח לציבור החל מיום 1 בינואר 2018 בהתאם להוראות המעבר שנקבעו בעדכון.
  5. ביאור 1(כט) עיקרי המדיניות החשבונאית - בעקבות חוזר הפיקוח על הבנקים מיום 1 בנובמבר 2016 בדבר "דיווח של תאגידים בנקאיים וחכ"א בישראל לפי כללי החשבונאות המקובלים בארה"ב", תאגידים בנקאיים יידרשו ליישם את כללי החשבונאות המקובלים בבנקים בארה"ב בנושאים הבאים: נכסים לא שוטפים המוחזקים למכירה ופעילויות שהופסקו; רכוש קבוע ונדל"ן להשקעה; רווח למניה; דוח על תזרימי מזומנים; דיווח לתקופות ביניים; היוון עלויות ריבית; וכן ערבויות. ההוראות שנקבעו בהתאם לחוזר יחולו מיום 1 בינואר 2018 ואילך. בעת היישום לראשונה, תאגיד בנקאי יפעל בהתאם להוראות המעבר שנקבעו בנושאים בקודיפיקציה, בשינויים המתחייבים. האמור כולל תיקון למפרע של מספרי ההשוואה, אם הדבר נדרש בהתאם לנושאים אלה.
  6. ביאור 1(כט) עיקרי המדיניות החשבונאית - טיוטת הפיקוח על הבנקים מיום 15 ביולי 2016 בדבר "תיקון מספר 2014-11 לקודיפיקציה של ה-FASB לגבי עסקאות רכש חוזר לפדיון ועסקאות רכש חוזר במימון". בטיוטה נקבע כי תאגידים בנקאיים יישמו את התיקונים מיום 1 בינואר 2017 ואילך, בהתאם להוראות המעבר שנקבעו בארה"ב, בשינויים המתחייבים. יחד עם זאת, טרם פורסם חוזר סופי בנידון.
  7. ביאור 1(כט) עיקרי המדיניות החשבונאית - לעדכונים לקודיפיקציה של ה-FASB, ראה ביאור 1(כט).
  8. ביאור 30 מגזרי פעילות פיקוחיים ואיזורים גיאוגרפיים - בהתאם להבהרות שהתקבלו מהפיקוח על הבנקים בעקבות "טיוטת הוראות מעבר לשנת 2017" שפורסמה ביום 3 בדצמבר 2017, בהתייחס לדיווח על מגזרי פעילות, עודכן המידע על מגזרי פעילות פיקוחיים המובא בביאור 30(ב).

ג. הערות טכניות:

  • לנוחיותכם, שינויים שהתווספו לפורמט המפקח על הבנקים מסומנים בקו אנכי בצידו הימני של העמוד.
  • ביאור המדיניות החשבונאית אינו נכלל במתכונת של הוראות המפקח על הבנקים והנחיותיו ולכן לא סומן בקו.
  • חודשו ביאורים מסוימים לעומת דוחות לדוגמה קודמים, כדוגמת ביאור 1(י) המדיניות החשבונאית בדבר אשראי לציבור והפרשה להפסדי אשראי.
  • בנוסף להערות השוליים הקיימות במתכונת של המפקח על הבנקים, התווספו הערות המבארות ומחדדות נושאים מסוימים. הערות אלו סומנו אף הן בקו אנכי מצידו הימני של העמוד.
  • הפניות לדרישות הגילוי:
    1. דרישות הגילוי הנובעות מדרישה ספציפית בהוראות המפקח על הבנקים - מצוין הסעיף בהוראות המפקח על הבנקים והנחיותיו.
    2. במקרה של תוספות לדרישות הגילוי של המפקח או במקרה שדרישות הגילוי הנובעות מכללי חשבונאות מקובלים �%9

הירשם לניוזלטר ולעדכונים אחרונים מ BDO זיו האפט

Please fill out the following form to access the download.