יתרון תחרותי (Competitive edge)

במשפט: תכונה או יכולת שמספקות ערך משמעותי או מבדל, בגינו הלקוח יעדיף את המוצר של חברה

מסוימת על פני המוצר של המתחרים. 

 

מהו יתרון תחרותי (Competitive edge)?

יתרון תחרותי (Competitive edge) הוא קיומו של גורם מסוים שבגינו הלקוח יעדיף מוצר או שירות של חברה מסוימת על פני מוצר או שירות דומים של המתחרים. כלומר, תכונה או יכולת שמספקות לחברה ערך מבדל או בעל משמעות רבה ללקוח. מכאן, יתרון תחרותי צריך להימדד מנקודת מבטו של הלקוח ובהתאם לערך שהוא מספק לו.

מאחר וחברות רבות מציעות מוצרים או שירותים שעונים באופן דומה על צורך ידוע של הלקוח, היתרון התחרותי (Competitive edge) הוא הערך המוסף או הייחודי של החברה. על פי מייקל פורטר, פרופסור למנהל עסקים באוניברסיטת הרווארד ובעל שם עולמי בתחום האסטרטגיה העסקית וחקר היתרון התחרותי, ישנם שני סוגים מרכזיים של יתרון תחרותי:

  • יתרון עלות שמושג כאשר החברה יודעת לייצר מוצר זהה או דומה מאוד בעלות נמוכה יותר מהמתחרים
  • יתרון מבדל שמושג כאשר המוצר או השירות של החברה נתפסים כעדיפים על פני המתחרים מסיבות שונות

היתרון התחרותי הוא, למעשה, הצורך הייחודי שהחברה עונה עליו והמתחרים לא. פעמים רבות יהיו אלה צרכים רגשיים ולא-מודעים, כמו הצורך בשייכות או בהתבלטות, והם גם אלה שמניעים את הלקוח באופן החזק ביותר לבחור דווקא במוצר מסוים - גם אם תכונותיו הטכניות זהות או דומות מאוד למתחרים.

בהתחשב באופי השוק, היתרון התחרותי הוא מרכיב מכריע בהערכתו של משקיע את סיכויי ההישרדות של חברת סטרטאפ. לכן, יש להתייחס לנושא בהרחבה בעת כתיבת התוכנית העסקית ולפרט כיצד אתם מתכננים לפתח יתרון תחרותי לחברה, מהי היכולת שלכם להשיג אותו ואילו משאבים עומדים לרשותכם.

 


צור קשר עם מחלקת טכנולוגיה

אני לא רובוט:
reCAPTCHA needs to be configured with a site and secret key.