הכלים הטובים ביותר לחברות להתמודדות עם משבר ההיי-טק ב-2023

ענף ההיי-טק חווה זה תקופה האטה משמעותית, והתחזיות השונות לא צופות התאוששות משמעותית בטווח הזמן הקרוב. מספר הגיוסים במרבית התחומים נחתך בחדות, וחברות שכן מצליחות לגייס - מגלות שהסכומים שהקרנות והמשקיעים מציעים כיום רחוקים מאלה של השיאים הזכורים לנו בפריחה הגדולה של 2021. כתוצאה מכך, אנו רואים סגירה של פרויקטים, קיצוצי משרות ואף חברות רבות שנאלצת לדווח כבר על גל פיטורים שני.

יזמים, מנכ"לים ומנהלים רבים בחברות היי-טק פונים אלינו כדי שנסייע להם להתמודד עם הסוגיות האקוטיות שהם חווים בימים אלה, ולכן ריכזנו את השאלות הבולטות העולות מן הענף כיום, ואת הטיפים היעילים ביותר להתמודדות עם המשבר הנוכחי.

קשה מאוד לגייס עכשיו ממשקיעים, במיוחד לחברות קטנות בתחילת דרכן. איך אפשר להתבלט בשוק הנוכחי?

המשבר הוביל את המשקיעים כיום להיות זהירים מתמיד. הם בוחנים בצורה קפדנית הרבה יותר את החברות, ונכנסים לעומקים שבעבר אולי פחות שמו לב אליהם. בפועל, המשקיעים מחפשים חברות שיש להן הבנה מעמיקה ואמיתית של השוק שבו הן פועלות, בשילוב תוכנית ברורה להתרחבות בצורה שהיא גם יעילה וגם חסכונית.

בנוסף, המשקיעים כיום מסתכלים יותר מתמיד על החוזק של המודל העסקי של החברה: האם תחזיות הרווח והנחות היסוד מאחוריהן נבנו על ידי אנשי מקצוע מנוסים ואובייקטיביים - ולא בגדר "הנחתום שמעיד על עיסתו".

בנוסף, המשקיעים מעוניינים לדעת אם לחברה יש כמה מוקדי רווח להישען עליהם, במטרה להפחית את הסיכון בהשקעה. כך, למשל, האם לחברה יש קהלי יעד מגוונים (עסקיים ופרטיים), האם יש שירותים נלווים שניתן להציע ללקוחות לצד המוצרים, ומה יכולת החברה לעשות התאמות לתעשיות שונות. לכן, מומלץ לחברות שמחפשות השקעה לבנות הצעה מסודרת למשקיעים, שמתייחסת לכל הפרמטרים האלה, במטרה להגדיל את הסיכויים למצוא משקיע.

מלבד פיטורים, מה חברות ההיי-טק יכולות לעשות כדי להתמודד טוב יותר עם המשבר?

בעינינו, המשאב האנושי הוא החשוב ביותר בחברות היי-טק ובכלל, ולכן פיטורים צריכים להיות המוצא האחרון. לפני שמתחילים בקיצוצים בחברה, מומלץ לפנות לאנשי מקצוע שיעזרו לבנות תוכנית סדורה וברורה לזמני המשבר, לבחון לעומק את מספר המשרות הנדרש לחיסכון ולנתב את כוח האדם הקיים לאפיקי הצמיחה החדשים של החברה.

כשיושבים לבנות את התוכנית, יש להבין בשלב הראשון את טעויות העבר שהובילו את החברה למצב שבו היא נמצאת כיום, ולנתח את האיומים וההזדמנויות בשוק. בשלב השני יש לחשוב איך לחזק את הצעת הערך של החברה ללקוחותיה ולהגדיל את היתרון התחרותי של החברה בשוק.

בנוסף, כדאי לחפש אפיקי הכנסה חדשים בחברה, למשל להציע שירותים משלימים ולבצע התאמות קלות למוצר, או שיתופי פעולה אסטרטגיים שיאפשרו כניסה לתעשיות ומגזרים חדשים, והוספה של סוגי לקוחות חדשים. אחרי בחינת כל הפרמטרים וההזדמנויות העסקיות, ייתכן שתגלו שלא רק שאין צורך בפיטורים נרחבים, אלא אולי אפילו אפיקי ההכנסה ידרשו גיוסים נוספים של כוח אדם.

מה אפשר ללמוד מהמשבר הנוכחי כדי להימנע ממצב כזה בהמשך השנה?

המצב הנוכחי הדגיש לחברות ההיי-טק את החשיבות של עבודה לפי תוכנית אסטרטגית והתנהלות באופן מפוקח עם כספי המשקיעים. חברות שהייתה להן תוכנית אסטרטגית נכונה, הצליחו למקסם את הרווחים גם בזמני משבר.

פעמים רבות חברות נכנסות להוצאות גבוהות על מנת להצדיק את הצורך בהשקעה גדולה, אבל חשוב לשמור רזרבות של כספים לתקופת משבר אפשרית, ולא להיכנס להוצאות ראוותניות שמובילות לסבבי השקעות ודילולים רבים - שבתקופות משבר מאלצות את החברות להתפשר על הצעות שלא היו לוקחות בעבר.

כמו כן, אנו ממליצים להשקיע לא רק בפיתוח המוצרים והטכנולוגיה, אלא גם לבנות בצורה נכונה את מערך המכירות כדי לאזן בין הוצאות הפיתוח להכנסות מהמוצרים.

ואולי הטיפ החשוב ביותר שלנו לחברות ההיי-טק שמנסות להתמודד עם המשבר בצורה יעילה, הוא לנסות ככל האפשר לסנן את רעשי הרקע והכותרות שמדברות על פיטורים וקיצוצים ולא לפעול באימפולסיביות ובמהירות. במקום, כדאי לנצל את התקופה הנוכחית כדי לבנות תוכנית אסטרטגית חכמה, שתאפשר לחברה לא רק לצלוח את המשבר בשלום – אלא אפילו לצאת ממנו יעילה יותר וחזקה יותר.

ליצירת קשר עם המומחים שלנו >>