This site uses cookies to provide you with a more responsive and personalised service. By using this site you agree to our use of cookies. Please read our PRIVACY POLICY for more information on the cookies we use and how to delete or block them.
מאמרים:

הזדמנויות והפתעות בתחום הקמעונאות בצל הקורונה

13 מרץ 2020

יעל קנדר , מנהלת BDO Digital |

אירועים חריגים כמו הקורונה הם הזדמנות לראות איך הפתעות תופסות אותנו וכמה אנחנו מוכנים לתרחישים שמזיזים לנו את הגבינה. אולי לפעמים כל מה שאנחנו צריכים בשביל להשתדרג זה איזו קריאת השכמה.

בימים אלו, איפה שלא נסתכל, נמצא שלל סיפורים ותלונות על איך וירוס קורונה פוגע בנו, ואני נאלצת להבין שאף אחד לא מתעניין בשום דבר אחר, למעט מלשוחח על הקורונה.

אני חושבת שאירועים חריגים מסוג זה (ובכלל) הם הזדמנות לראות איך הפתעות תופסות אותנו, וכמה אנחנו מוכנים לתרחישים שמזיזים לנו את הגבינה. אולי לפעמים כל מה שאנחנו צריכים בשביל להשתדרג זה איזו קריאת השכמה, שתעזור לנו לקחת את עצמנו לשלב הבא.
 

מי אמר שצריך להיפגש? 

בעוד הרוב המכריע של המניות צנח במהלך השבועות האחרונים, המניות של Zoom שוות כמעט כפול ממה שהיו בתחילת ינואר. פלטפורמת שיחות הווידיאו נהפכה למאוד מבוקשת בעקבות המחויבות הפתאומית של העולם לעבודה מרחוק. כשחושבים על זה, זה קצת מצחיק שאנחנו יושבים כל יום בכל כך הרבה פקקים במשך כל כך הרבה זמן, ואנחנו לא מצליחים להביא את עצמנו ליותר פגישות וירטואליות. אולי כל מה שהיינו צריכים זה איזה זרז בלתי צפוי שיגרום לנו להבין שזה הרבה יותר יעיל והגיוני לקיים את מרבית הפגישות בלי לצאת מהבית. 

אפליקציית Slack רשמה גם היא עלייה של 30.3% בפברואר. שנים שכולם אומרים שהמיילים ימותו ושחייבת להיות דרך טובה יותר לתקשר, אבל קשה לנו לאמץ הרגלים חדשים. אז אולי לפעמים כשנותנים לנו איזה סיבה קטנה להזדרז, הקדמה מגיעה עוד לפני המתוכנן. כל אלו הן למעשה הוכחות כי רעיון העבודה מרחוק הוא כרגע הנהנה הגדול מהקורונה, אך השאלה כאן היא למה שלא נאמץ את ההרגלים המתקדמים גם כשהקורונה כבר תהיה מאחורינו.

מסתמן שאנו בעיצומו של הניסוי הגדול ביותר בהיסטוריה, שבודק איך אנו חווים מעבר לעבודה מהבית.
 

הרגלים זה דבר עוצמתי

אבל כל מה שצריך זו סיבה מספיק טובה בשביל לשנות אותם. תמיד חשבנו שבשביל לעשות כושר צריך לצאת מהבית, ועדיף שנעשה את זה בקבוצה של אנשים בשביל שנקבל תמיכה, אבל בעולם של היום זה כבר ממש לא הכרחי. תכירו את Peloton, חברה המאפשרת מנוי לשיעורי כושר שאותם מבצעים בבית עם מדריך ב- Stream liveאו ב- on-demand. בימים אלו המניה של Peloton עולה, בזמן שרב המניות מתרסקות, וזה מספק לנו עוד נקודה למחשבה -  כדאי תמיד לחשוב על שירותים ומוצרים שיהיו רלוונטיים בעתיד. הרגלים חדשים הנובעים מהבידוד או מהחשש לבוא במגע עם קהל, כמו עבודה מהבית, קניות אונליין, הפחתת אכילה בחוץ ועוד ייכנסו לשגרה מסוימת שיכולה להמשיך גם אחרי הקורונה.
 

תמיד תצפה לבלתי צפוי

כבר רבות דובר על רפואת אונליין ויתרונותיה, וכיום, כשיש מחסור בערכות בדיקה ובלוגיסטיקה שלהן, חברות רפואה מאפשרות בדיקת אונליין.

Ro, חברת פארמה ובתי מרקחת אונליין, הודיעה בשבוע שעבר כי היא משיקה הערכה מקוונת בחינם לאנשים שמאמינים שיש להם תסמינים של קורונה. למרות שהפלטפורמה האמורה לא יכולה לאבחן את הווירוס מבלי לבצע לחולים בדיקה פיזית, החברה טוענת שהיא יכולה להמליץ על טיפים לטיפול והסגר עצמי. אם אחד הרופאים של Ro מאמין שחולה הוא בסיכון גבוה במיוחד לנגיף, החברה תפנה אותו למחלקת הבריאות של המדינה ותסייע בתיאום הטיפול במעקב.
 

שעמום מייצר יצירתיות

שעמום הוא הקטליזטור הטוב ביותר לפרץ של יצירתיות. הפוסטים הכי מושקים ויצירתיים בסושיאל בימים אלו שייכים למבודדים בעלי טבלת ייאוש.

מרגישים בודדים במהלך ההסגר? שני אמנים, מקס הוקינס ודניאלה בסקין, המציאו דרך יצירתית לחבר בצורה אקראית אנשים בבידוד עם פרוץ הווירוס. מדובר באפליקציה שמאפשרת לאנשים לקבל שיחות אקראיות מאנשים אחרים שנמצאים בהסגר.

ואם אנחנו כבר מדברים על יצירתיות, אז ילדים הם היצורים הכי יצירתיים. בתוך התפרצות הקורונה, הלימודים בבתי ספר ברחבי סין הושהו ללא הגבלת זמן. במאמץ להמשיך ולחנך ילדים בסין, אפליקציה בשם DingTalk הציגה משימות למילוי הפער. הילדים היו אמורים להשתמש באפליקציה כדי להצטרף לשיעורי אונליין, והמורים יכלו להקצות דרכה שיעורי בית. ואולם, על פי מאמר שפורסם בלונדון, איכשהו החבר'ה הקטנים הבינו שאם מספיק משתמשים יעניקו לאפליקציה ביקורת של כוכב אחד היא תעלם מחנות האפליקציות. עשרות אלפי ביקורות הוצפו, ודירוג האפליקציה צנח מ-4.9 ל-1.4.
 

מסתבר שדחיינות אינה תכונה כזו טובה

פעם, כשעבדתי ברשת אופנה, המנכ"ל היה מתקשר אלי מהדרך חזרה הביתה ואומר לי שהמכירות קצת חלשות, אז יש לי חצי שעה להוציא הודעת טקסט ללקוחות עם מבצע, וזו למעשה היתה רמת התכנון קדימה של החברה. אולי זה ענף הקמעונות, ואולי זה אנחנו הישראלים, אבל מה שבטוח שדחיינות או עבודה ללא תוכנית קדימה אינה אסטרטגיה ממש טובה.

הקורונה אינו אתגר חד-פעמי. וזו אולי הזדמנות להחל לפתח שרירים של תכנון לטווח ארוך, ולא רק לרבעון הבא עלינו לטובה. עלינו לצפות להתפתחויות של המגיפה הנוכחית ולאירועים בלתי צפויים משמעותיים נוספים בעתיד. ההכנות למשבר הבא כעת עשויות להיות יעילות בהרבה מתגובה אד-הוק, כשהמשבר כבר פוגע.

אולי בכלל הדברים הבלתי צפויים שקורים לנו בחיים הם דווקא מאוד צפויים, וכל מה שצריך זה לרצות להתאמץ לראות אותם. החיים שלנו מלאים בפחדים ובסיכונים, ושום דבר מוצלח וחדשני לא קרה בלי שמישהו לקח סיכון והזיז את הגבינה.
 

ליצירת קשר עם המומחים שלנו

 

הכתבה פורסמה בדה מרקר בתאריך 12.3.2020