This site uses cookies to provide you with a more responsive and personalised service. By using this site you agree to our use of cookies. Please read our PRIVACY POLICY for more information on the cookies we use and how to delete or block them.
מאמרים:

יעל קנדר בטור השבועי בדה מרקר - כיצד הטכנולוגיה משנה את התנהגות הצרכנים?

06 אוגוסט 2020

יעל קנדר , מנהלת BDO Digital |

הרגלים. כמה קשה להיפטר מהרגלים. קפה על הבוקר. כסיסת ציפורניים. עישון. ואיך אפשר בלי ממתקים. לפעמים, אנחנו אפילו קצת מתאהבים בהרגלים שלנו. הרגלים נמצאים בכל מקום וכמובן, גם בצריכת הדיגיטל שלנו. מי מאתנו לא מצא עצמו מעיר לילדיו על זמן מסך, בעודו אוחז בנייד.

רק השבוע ניהלתי שיחה עם לקוחה בנושא הטמפלט שיבחר לאתר איקומרס שאנו מפתחים. בשיחה הוצגו דוגמאות לאיך החברה הבינלאומית רוצה שהמותגים שלה יוצגו באתר. החברה רצתה לתת "במה" למותגים שלה ועל הדרך קצת שכחה שמטרת האתר הינה למכור מוצרים ופחות להיות קטלוג.

היופי באיקומרס זה שמישהו כבר המציא את זה קודם. יש הגיון וכולנו רגילים לרכוש בצורה מסוימת. זה מקל עלינו כי אנחנו כבר יודעים היכן הדברים נמצאים. נכנסים, קונים, יוצאים.  

 

הרגלים דיגיטליים מואצים

בדו"ח האחרון DIGITAL 2020: APRIL GLOBAL STATSHOT נראית עליה של 6.2% בשימוש בניידים וירידה של 3.7% בשימוש בדסקטופ לעומת שנה שעברה. 30% מהאוכלוסייה בגילאים 55 -64 קנו אונליין באמצעות הנייד.

כל הסטטיסטיקות מראות כי הקורונה האיצה את הרגלי הדיגיטל שלנו. חשוב לי להדגיש כי הקורונה איננה סוכנת שינוי ושטרם מצאתי "נורמאלי חדש". הנורמאלי הזה היה פה כבר מזמן ומה שמתרחש עכשיו הוא האצה של מה שהיה קורה גם ללא הקורונה, יותר לאט.  

 

הטרנדים שהופכים להרגלים

כשחושבים על זה, טכנולוגיה היתה אמורה להיות זו שמקדמת בברכה את החברים החדשים אבל בסופו של יום, כנראה, שגם החדשנות אולי אוהבת הרגלים דיגיטליים ישנים. איך בכלל ניתן לנבא הצלחה דיגיטלית? לפני כמה שנים הייתי בביקור בחברת גרופון בארה"ב. אז חשבנו שגרופון הם לגמרי הדבר הבא. לפני עשור, לכל אנשי העסקים מסביבי היה בלקברי ככלי עבודה. מי יכול לנבא כמה זמן הטרנד הדיגיטלי הבא יישאר אתנו?

בדיוק כמו שיש טרנדים שבאים והולכים יש הרגלים דיגיטליים יותר עקשנים שנדבקים כמו מסטיק לסוליה. אין כמעט מישהו בארה"ב שקונה באונליין ולא באמזון. אין כמעט מישהו שאין לו אייפון (טוב, אולי לחלק השני, יש אנדרואיד) ובאמת שאפילו עובדי מיקרוסופט לא משתמשים במנוע החיפוש של בינג אלא בגוגל.

זה לא בהכרח שאיפון הוא הנייד הטוב בעולם, זה פשוט כוחו של הרגל. כשאני חושבת על הזמן שאאלץ לבזבז מחיי בכדי להבין איך מפעילים מכשיר אחר, אני נתקפת חרדה.

יש פה איזה רוטב סודי, הסבר פסיכולוגי או כוחה של האינרציה אבל משהו גורם להרגלים הדיגיטליים להיווצר.

 

המנצח לוקח את כל הקופה

eMarketer מדרגת את אמזון כחברת המסחר האלקטרוני הקמעונאי המובילה לשנת 2020, עם נתח צפוי של 38.7% ממכירות המסחר האלקטרוני בארה"ב, לעומת 37.3% בשנה שעברה.

איך זה שכל מדינת ארצות הברית קונה דווקא באמזון?

אמזון ממש טובה בלייצר הרגלים דיגיטליים אצל הלקוחות שלה וכל מה שהיא עושה סובב סביב יצירת התלות הזו. אין כמעט אף קטגוריה שאמזון לא נכנסה אליה בשלב זה או אחר. הקנייה היא קלה, מהירה ובטוחה. גם אם המחירים לא תמיד הזולים ביותר והאתר הוא לא בהכרח החוויה הכי כייפית, עדיין הם מצליחים לאורך שנים לשמור על מעמדם כ-Go to לקניה של כל דבר. אמזון פריים עובד מיום הקמתו בלתמרץ לקוחות לא לקנות בשום מקום אחר. הסוחרים כבר מזמן הבינו שזו הפלטפורמה הכי מבוקשת על ידי הלקוחות ולכן הם משקיעים את המאמצים בעיקר בה. וכך גלגל התנופה הזה מזין את עצמו.

אחת מהשפעות הרשת השונות ב-Digital economies, היא הנטייה ליצור מנצח אחד שהופך להיות  השחקן הדומיננטי של הענף. פייסבוק, גוגל, אמזון ואפל, כולן מינפו את הרשת באופנים שונים בכדי ליצר מונופולים, בעלי יתרונות של שחקן שליט ההופך להרגל אצל הצרכנים.

רק לפני כשבוע, עמדו בפני הקונגרס ארבעת ענקיות הטכנולוגיה (פייסבוק, גוגל, אמזון ואפל) בכדי להיחקר על השאלה: האם הם, "קיסרי הכלכלה המקוונת", הורגים את התחרות ופוגעים בצרכנים? באופן לא מפתיע, מנהלי ענקיות הטכנולוגיה ענו לקונגרס: ממש לא וכי החשש שיותר מדי כוח מרוכז במעט מדי חברות אינו מבוסס. יתכן וזה האקדח במערכה הראשונה של תחילת סופן של הביג טק.

עד אז, אנחנו הצרכנים גם נהנים מהמאמצים הבלתי פוסקים שלהם להתחרות על תשומת לבנו בשל הפחד מהירידה מהפודיום של המקום הראשון.

 

שלבים שונים בחיים, מצריכים הרגלים דיגיטליים אחרים

אנשי שיווק טובים מבינים שפניה ללקוחות על סמך השלב בו הם נמצאים בחייהם, יכול לעזור בכדי לשכנע את הלקוחות לקנות את המוצר או השירות.

חשיבה זו שונה מהחשיבה השיווקית המסורתית שהינה רק סביב מחזור חיי הלקוחות. בנוסף, אנו מסתכלים גם על הלקוח ובסוג הדברים שהוא חווה וזקוק לו בתקופת החיים הספציפית.

שלב החיים הנוכחי שלך עשוי להשפיע על כמות הזמן הפנוי שיש לך. יכול לקבוע עד כמה אתהDigitally savvy , האפליקציות שאתה עשוי להוריד או באילו ערוצי סושיאל אתה נמצא.

ככל שתכירו את הלקוחות טוב יותר, כך תוכלו לספק להם את סוג החוויה שתצמח ותשתנה עם ההרגלים שלהם, מה שיגדיל את הסבירות שהם יישארו נאמנים.

 

הרגלים רעים?

אסיים ברשימת ההרגלים הדיגיטליים שלי. זו רשימה נוראית והיא כוללת דברים כמו: בדיקת האייפון אחת לעשר דקות, ניווט באמצעות Waze גם בשביל להגיע למכולת בשכונה, שיטוט בפייסבוק גם כשיש לי דברים דחופים לעשות ואולי הגרוע מכל, הירדמות עם נטפליקס באייפון כשהמסך נופל לי על הראש. 

אולי בשביל לייצר הרגל דיגיטלי חדש צריך כמו שיודה אמר: לשכוח את מה שידעת ורק כך ניתן לפנות מקום למשהו חדש.  

 

מה ההרגלים הדיגיטליים שאתם מכורים להם?

ומה דעתכם לוותר עליהם לשבוע בשביל לראות לאיזה דבר חדש פינתם מקום?

כמו בשיר של ברי סחרוף: "כל כך הרבה מקום... ואת בשלך."

 

יעל קדנר מנהלת BDO Digital, במאמר לטור השבועי בדה מרקר שפורסם בתאריך ה-6.8.2020

 

ליצירת קשר עם הממוחים שלנו >>