מאמרים:

כיצד ארגונים יכולים ללמוד מהמורשת של ג'ף בזוס?

04 פברואר 2021

יעל קנדר , מנהלת BDO Digital |

יש אירועים בחיים שלא ניתן להתעלם מהם. כשהם קורים, אתה מבין שהכל כבר לא יהיה אותו הדבר. מעכשיו והלאה. השבוע ג'ף בזוס הודיע על כך שהוא פורש מתפקידו כמנכ"ל אמזון. האיש שאחראי על החדשנות בעולם בעשורים האחרונים. האיש שתמיד דאג להביא את הרעיון שכולם יחקו אחריו. האיש שלא פחד אף פעם לנסות וגם לעיתים להיכשל.

 

בבואי לכתוב השבוע, חשבתי לעצמי האם זה נכון לכתוב שוב על אמזון. הרי נדמה שנאמר כבר הכל על אמזון ועל ג'ף בזוס אך עדיין לא יכולתי לדלג ולעבור לסדר היום מבלי להשקיע כמה דקות בהעלאת זיכרונות.

אמזון היא ג'ף בזוס וג'ף הוא אמזון. החברה נבנתה על הרעיונות והאידיאלים שלו, והאסטרטגיה שלה משקפת את מוחו האובססיבי למספרים. בזוס עומד מאחורי מערכת עקרונות ומנגנונים השולטים בחברה שלו. הם מכונים “Jeff-isms”.

עכשיו אחרי 27 שנה, מייסד החברה מוציא את הבזוס מאמזון. החברה הודיעה כי בזוס ימסור את תפקיד המנכ"ל בעוד מספר חודשים. עדיין תהיה לו יד בהחלטות הגדולות של אמזון, אך זהו סוף עידן אמזון ואבן דרך בתעשיית הטכנולוגיה הסוגדת למייסדים - בזוס יותר מכל.

 

לדעת לחזות במדויק את העתיד

בשנת 1994, בזוס היה חנון פיננסי בוול סטריט, שהימר שהאינטרנט יהיה הדבר הבא וכי ספרים הם המקום הטוב ביותר להתחיל בו. בלשון המעטה, הוא צדק. ואז הוא צדק שוב ושוב הרבה אחרי זה.

החברה שהקים בדמותו שווה 1.7 טריליון דולר, או לשם ההשוואה, יותר מארבעה וולמארטס. אמזון הגדירה מחדש את המשמעות של קניות, שכרה אנשים בקצב שאין דומה לו בהיסטוריה ומהווה איום לכמעט כל ענף על פני כדור הארץ. בזוס עצמו הוא ממתק מדורי רכילות, מושא הערצה ואובססיה בחדרי ישיבות וארגוניים ואף זוכה לתואר של האדם העשיר בעולם (בחלק מהימים).

 

המצאה היא שורש ההצלחה

במכתבו לעובדים כתב בזוס כי המצאה היא שורש ההצלחה שלנו. עשינו דברים מטורפים יחד, ואז הפכנו אותם לרגילים. אנחנו חלוצים בביקורות של לקוחות, קליק אחד, המלצות אישיות, משלוח מהיר בטירוף של פריים, מחשוב ענן, מרקטפלייס, אלקסה, קינדל ועוד ועוד. אם מצליחים, כמה שנים אחרי המצאה מפתיעה, הדבר החדש הופך לנורמלי. אנשים מפהקים. ופיהוק זו המחמאה הגדולה ביותר שממציא יכול לקבל. אני לא מכיר חברה אחרת עם רקורד המצאות טוב כמו של אמזון, ואני מאמין שאנחנו הכי "המצאתיים" כרגע. אני מקווה שאתם גאים בהמצאות שלנו כמוני. אני חושב שאתם צריכים להיות.

המורשת של בזוס לעובדי אמזון היא צוואה שכולנו יכולים לקחת עמנו והיא מסבירה במשפט את ההבדל בין אמזון לכל השאר. המשיכו להמציא, ואל תתייאשו כאשר בהתחלה הרעיון נראה משוגע. זכרו לשוטט. תן לסקרנות להיות המצפן שלך. ותמיד תישאר במצב של "Day 1".

אל תתייאש כאשר בהתחלה הרעיון נראה משוגע: כולנו מכירים את אותו אדם שמעלה את הרעיון הכי מוזר. בואו לא נהיה אלו שאומרים לו זה לא יעבוד או אנחנו עושים את זה אחרת. נסו ללכת בדרך פחות סלולה. להיות חריג זה כבר לא טאבו; זה הפך לחלק נדרש בהצלחה.

 

כניסה בצהלולים או מה יכתבו לי על המצבה

בזוס כותב: "I still tap dance into the office". זה כנראה לא סנטימנט שלרבים יש המזל לחוש, אבל כמו שאומרת הקלישאה: תעשו את מה שאתם אוהבים ולעולם לא תעבדו יום כל שארית חייכם. בזוס ממחיש לנו כמה חשוב להתרגש ממה שאתה עושה ברמת היום יום. מצא סיבה להיכנס בריקוד ליום העבודה – זה יכול להיות התרגשות מפרויקט חדש שמרים אותך גבוה או אנשים בצוות ששווה לקום עבורם. כל סיבה היא טובה. אבל אם אתה כבר לא מתרגש, אז שווה לחשב מסלול מחדש ולקחת פניה לשביל אחר. אני ארחיק ואגיד שבעיני זה לא רק ההתרגשות שבעבודה, אלא תחושת השליחות. עצם העובדה שיש לך יעוד ומשימה ברורה. אין חלום שלא שווה הגשמה. אנשים שיודעים איזה חותם הם רוצים להשאיר בעולם ומה יכתב על המצבה שלהם, ודאי קצת יותר מאושרים מאחרים.  

 

הדבר היחיד שיש להתמקד בו

השיעור הגדול ביותר בשיווק והתובנה הגדולה ביותר שג'ף בזוס והצלחתו העניקו לנו היא ההבנה כי יש להתמקד בלקוחות. תמיד.

בזוס מיהר לנתב בין האובססיה שלו ללקוחות לבין המיקוד האיטי בתחרות עם חברות אחרות. "אם אתה ממוקד במתחרים", ציין פעם, "אתה צריך לחכות עד שיש מתחרה שעושה משהו. להיות ממוקד לקוחות מאפשר לך להיות חלוצי יותר." הלקוחות שלך הם אלו שיניעו את החברה קדימה. ומה שעשוי להתאים למתחרה שלך, לא בהכרח מתאים לך.

לפני עשרים שנה אמזון מכרה ספרים, קטעי וידאו ומוסיקה. ונשאלה השאלה מה הלאה? יום אחד, בזוס התיישב ליד שולחנו ובחר באקראי אלף לקוחות אמזון. הוא שלח לכל אחד מהם מייל קצר ששאל, "מלבד ספרים, מוסיקה ווידאו, מה היית רוצה לראות אותנו מוכרים?".

זה בזוס קלאסי. במקום החדשנות של האוקיאנוס הכחול, הוא פנה ללקוחותיו. רשימת הדברים שחזרו הייתה, על פי בזוס, "ארוכה להפליא". זה ייצג את כל מה שלקוח חשב בראשו באותו רגע. צרכן אחד הציע מגבים. זו הייתה, לאחר מכן נזכר בזוס, רשימה של "הכל". ונורה נדלקה בראשו כשהמיילים התחילו להגיע. אמזון יכולה להתרחב לכל קטגוריה. זה יכול להיות "הכל" מכיוון שהצרכן נתן לאמזון אישור לעשות בדיוק את זה. והמחקר שלו גילה זאת.

 

הולך אבל נשאר בשכונה

אין מה לדאוג, בזוס לא מתכוון לשבת בבית ולאכול צ'יפס. תפקידו החדש החל מהקיץ יהיה יו"ר ההנהלה. תפקיד זה מרמז כי הוא עדיין ימלא תפקיד משמעותי בחברה וכי תהיה לו יד בהחלטות משמעותיות. למרות זאת, חברות לא נשארות זהות כאשר מייסדיהן מפסיקים להיות אחראים ולכל מנכ"ל יש חותמת כזו או אחרת.

ישנן שתי דרכים למסור את המנכ"לות בחברה. אחת, היא כשהבוס לשעבר עדיין מסתובב, לפחות לזמן מה, כדי להחליק את המעבר ולספק ייעוץ. הדרך השנייה, הינה כשהבוס הקודם נעלם כלא היה. אמזון עושה את הראשון, כפי שעשו גם דיסני ואורקל. קשה לדעת איזו דרך היא הטובה ביותר, אך מייסדים מטילים צל גדול. ניתן לטעון כי גוגל סבלה כאשר מייסדה המשותף לארי פייג' התמקם במשך שנים כבוס אמורפי מעל הבוסים לאחר שוויתר על המנכ"לות. למה בזוס בחר דווקא עכשיו להיפרד מהתפקיד, זו שאלה שנשארת כרגע בגדר חידה. הטענה היא כי הוא רוצה להקדיש יותר תשומת לב עכשיו לפרויקטים עתידניים ולתחומי העניין האחרים שלו. להתמקד בקרן Day 1, קרן כדור הארץ, וושינגטון פוסט ובתשוקות אחרות. לא בטוח שלא יכל לעשות זאת וגם להמשיך בניצוחו על אמזון. בדיוק כפי שאילון מאסק עושה בשנים האחרונות.

לבסוף, מנהיגים גדולים תמיד משאירים מורשת ועל ידי תמיכה ביורשו אנדי ג'סי בזוס פשוט גילה את התכונה הטובה ביותר שלו כאיש עסקים מצליח. הקף את עצמך באנשים חכמים שחולקים את אותו חזון, כך שתוכל להתפנות לאהבות חדשות.

---

אמזון עם בזוס בראשותה הייתה אחת החברות השאפתניות בעולם וכנראה גם המעניינת ביותר. זהו חלון כמעט לכל ענף, כלכלה ולעתיד המשרות. אמזון בהחלט לא תשעמם רק בגלל שבזוס לא יהיה C.E.O. יותר. אבל קשה לחזות איזה מרכיבי הבזוסיות יחסרו בעתיד ומה יתפוס את מקומם.

המאמר פורסם בדה מרקר בתאריך 4.2.2021

 

ליצירת קשר עם המומחים שלנו >>