This site uses cookies to provide you with a more responsive and personalised service. By using this site you agree to our use of cookies. Please read our PRIVACY POLICY for more information on the cookies we use and how to delete or block them.
מאמרים:

נשים חזקות בעולם הדיגיטל

10 ספטמבר 2020

יעל קנדר , מנהלת BDO Digital |

אנחנו גדלים על נורמות מקובלות ומודלים לחיקוי. מאד קשה לנו לחשוב אחרת ממה שחינכו אותנו. לעיתים, כשאני מסתכלת על ילדים וילדות, זה משעשע לראות איך הבנות בדרך כלל, חדות יותר, תופסות מהר יותר ואני לא אתבייש להגיד שלעיתים, חכמות יותר. אבל משום מה, משהו קורה לנו במרוצת החיים ואיכשהו בגלל הסביבה, רב הגברים סביבנו יקבלו תפקידים בכירים יותר וגם ירוויחו משכורות גבוהות יותר. זה לא שבשנים האחרונות לא נעשים מאמצים בשביל לתקן אבל איכשהו תמיד זה מרגיש לי מעט מדי.

החלטתי שגם אני צריכה לקחת חלק בקידום המעמד שלנו. הנשים. הטור הזה מוקדש לנשים היזמיות ומה שניתן ללמוד מהן. כולנו. גם אם מחר נקים מיזם חדש וגם עבור יוזמות בתוך ארגונים בהם אנו עובדים.

 

גרביונים, מספריים ורעיון אחד

זהו סיפור על היזמת, Sara Blakely, מייסדת SPANX, שהחלה את האימפריה שלה בגיל 27 עם 5,000 דולר בלבד מחסכון אישי. בלייקלי הייתה אשת מכירות, שמכרה מכונות פקס מדלת לדלת כשהעלתה את הרעיון לספנקס. הרעיון נבע מהמצוקה של בלייקלי בעודה מתארגנת למסיבה ולא מצליחה למצוא בגד תחתון שיראה טוב מתחת לבגדים.

בלייקלי נבחרה על ידי מגזין Forbs לאחת המיליארדריות הצעירות בעולם ואחת ממאה האנשים המשפיעים ביותר על TIME.

אחת העצות שבלייקלי נותנת היא בנושא קבלת פידבק. אל תבקש משוב על המוצר, הרעיון או העסק שלכם רק למטרות ולידציה. אתם רוצים להתייעץ עם אנשים שיכולים לעזור לקדם את הרעיון שלכם, אבל אם אתם רק מחפשים חוות דעת של חבר, עמית לעבודה, בעל או אשה, זה יכול לעצור הרבה רעיונות של מיליוני דולרים במסלול שלהם בהתחלה.

עצה נוספת מתייחסת לדברים שאנחנו לא יודעים. אל תיבהלו ממה שאתם לא יודעים. זה יכול להיות הכוח הגדול ביותר שלכם ולהבטיח שתעשו דברים אחרת מכולם בהמשך. אני חושבת שזהו אחד המסרים היותר חשובים לאנשים העוסקים בפרויקטים ראשונים מסוגם בארגונים בהם הם עובדים, אין מה לפחד מלעשות משהו שעדיין לא עשית אף פעם. ההיפך הוא נכון. זו זכות להיות הראשון שעושה מהלך חדש.  

 

מנוי לחיתולים ידידותיים לסביבה

Jessica Alba הקימה את The Honest Company כי היא חיפשה עבור התינוק שלה מוצרים שלא מכילים כימיקלים שעלולים להזיק. בשנת 2011 אלבה הקימה את החברה המספקת שרותי מנוי אונליין, המתמקד במוצרים עבור תינוקות והמשפחה שאינם רעילים וידידותיים לסביבה ובמחיר סביר. החברה ידעה עליות ומורדות בעקבות תביעה ייצוגית, שפגעה במוניטין שלהם והצליחה לגבור גם על הקשיים בדרך ולהתאושש.

משחקנית הוליוודית לפיתוח מותג של מיליארד דולר, לאלבה יש כמה שיעורים שכולנו יכולים ללמוד מהם. כשהיא נשאלה מה העצה שהיתה נותנת לעצמה במידה והיו מחזירים אותה ליום ההקמה של החברה, היא ענתה שתהליכים הם מאד חשובים. אלבה טוענת שאם הם היו ממסדים תהליכים מהיום הראשון על דברים מסוימים, הם היו מתייעלים והופכים ליעילים יותר בכל דבר. גם הדרך בה מתקבלות החלטות היא קריטית ולכל חטיבה צריך שיהיה כיסא בשולחן הדיונים. צריך לחשוב מה הזנב של ההחלטה המתקבלת, ולא רק מה ראש ההחלטה.

כשאלבה נשאלה מה הופך רעיון עסקי למנצח, היא השיבה שצריך לדעת באמת מה עושים ואיך זה שונה ממה שכולם עושים. צריך להיות מובחן, צריך להיות ספציפי וצריך לעשות משהו באמת מיוחד.

אלבה לא מכירה את המילה NO. מבחינתה, המילה הזו היא לא אופציה. בכל פעם שנתקלים בהתנגדות בדרך, זה רק נותן דלק להוכיח שהמתנגדים טועים.

 

דייטים לא מטרידים

בגיל 22 Whitney Wolfe עזרה בהשקת טינדר, אחת מאפליקציות ההיכרויות הפופולריות בעולם. אך כעבור כמה שנים היא עזבה את טינדר והגישה תביעה נגד החברה בטענה להטרדה מינית. בעקבות תגובות בתקשורת ובריונות ברשת, שגרמו לה להשיק את Bumble, אפליקציית היכרויות, בה נשים עושות את הצעד הראשון. נכון לספטמבר 2019, באמבל היא אפליקציית ההיכרויות השנייה בגודלה בארה"ב, אחרי טינדר. על פי סקר שנערך ביוני 2016, 46.2% מהמשתמשים בה הן נשים. לפי Forbs, החברה מוערכת ביותר ממיליארד דולר, ומונה מעל 55 מיליון משתמשים.

הדבר הראשון, שניתן ללמוד מ Wolfeהיא היכולת ללכת נגד הזרם וההבנה שזה בדיוק מה שיכול לבדל אותך. בעוד כל אפליקציות ואתרי ההיכרויות נותנות לגברים לבצע את הצעד הראשון, באמבל עושה את ההפך. אם הגבר והאישה החליקו ימינה, מה שמעיד על עניין, לאישה יש 24 שעות לשלוח את ההודעה הראשונה; אחרת, הקשר נעלם.

כש Wolfe נשאלה מה האסטרטגיה שלה לשמירה על מיקוד, היא ענתה: "Question of nine". כשאנחנו צריכים לקבל החלטה בנושא כלשהו ולא ברור לנו עד כמה זה חשוב, עלינו לשאול את עצמנו את השאלה הבאה. האם זה יהיה משנה בתוך תשע דקות, תשע שעות, תשעה ימים, תשעה שבועות, תשעה חודשים או תשע שנים? במידה והתשובה על השאלה הזו היא לא אז עלינו להבין שזה לא הפוקוס ולהתקדם הלאה. שאלת התשע היא שאלה טובה בכדי להבין האם אינכם משקיעים את זמנכם בתגובה לדברים שלא תהיה להם חשיבות בעוד פרק זמן.

 

לסיכום, אני חייבת לציין בכנות, שלא פשוט למצוא נשים חזקות יזמיות בעולם הדיגיטל, ובכלל. לפני שכתבתי שורות אלו ניסיתי להתייעץ עם מספר אנשים חכמים ולאף אחד מהם, לא הייתה בשבילי המלצה על נשות דיגיטל בולטות בעולם. אלו הן באמת חדשות רעות. הרי אנחנו הנשים, הילדות הכל כך מוכשרות. לאן זה הולך בדרך של החיים. החדשות הטובות הן שזה כל כך בידיים שלנו. רק אנחנו ניקח את זה קדימה ונייצר עולם עתידי שבו יש בזוס, גייטס וג'ובס ממין נקבה.   

הכתבה פורסמה בטור של יעל קנדר, מנהלת BDO Digital, בדה מרקר בתאריך  10.9.2020

 

ליצירת קשר עם המומחים שלנו >>