חוזר 3 – פוטנציאל החזר מע"מ – חברות הפועלות בתחום האינטרנט

ביום 11.4.2016, בעקבות עתירת עו"ד גיא אופיר לחייב במס חברות אינטרנט זרות הפועלות בישראל, פורסם חוזר מס' 4/2016 בעניין "פעילות תאגידים זרים בישראל באמצעות האינטרנט", הקובע פרמטרים בהתקיימם תיחשב חברת אינטרנט זרה כבעלת עסקים בישראל וכחייבת ברישום לעניין מע"מ בישראל (להלן: "החוזר"). בין פרמטרים אלו נמנים קיום אתר בעברית, שיווק ופרסום ללקוחות בישראל וכיוצא בזה אלמנטים המגיעים לגישת רשות המיסים לכדי "נוכחות דיגיטאלית" בישראל.

עד כה, חוזר זה טרם נאכף כנגד ענקיות האינטרנט הרב-לאומיות. אולם יחד עם זאת, ובהתאם לאותה גישה, חייבו רשויות מע"מ ספקים ישראליים המעניקים שירות או מוכרים נכס בלתי מוחשי לחברות האינטרנט הבינלאומיות במע"מ על העסקה (בהתאם להוראות החוזר). זאת חרף העובדה שנבצר מהספקים הישראליים מלגבות תוספת מע"מ מהחברות הזרות.

על פי פרסומים, כך היה בעניינו של האתר החרדי "כיכר השבת". "כיכר השבת" חויבה במע"מ בגין הכנסות ממכירת שטחי פרסום לגוגל (שטחי הפרסום נרכשו מגוגל אולם בשל אי שימוש בהם נמכרו לה / באמצעותה לצדדים שלישיים).

במסגרת ערעור שהוגש לבית המשפט ופשרה שקיבלה תוקף של פסק דין, טען האתר כי לפי החוק כלל לא ניתן להשית עליה חבות במע"מ. לטענתם פעילות גוגל מחוץ לישראל נעשית באופן נפרד לחלוטין ובישות משפטית נפרדת מפעילות גוגל בישראל. מאחר שמדובר בגוף זר, הרי שלא ניתן לחייב את האתר הישראלי במע"מ.

בעקבות הערעור, הצהירה רשות המיסים כי מכיוון שטרם החלה לחייב במע"מ את חברות האינטרנט הזרות (חרף פרסום החוזר), היא לא תחייב במע"מ ספקים ישראליים המבצעים עמם עסקאות כגון מכירת שטחי פרסום.

עם זאת, ברשות הדגישו את עמדתם העקרונית שלפיה "פעילות של תאגיד זר בישראלי בתחום הכלכלה הדיגיטלית חייבת במס, ורשות המיסים פועלת לרישום תאגידים אלה ומיסוי הפעילות הנעשית בישראל".

ברוח הסדר הפשרה כאמור לעיל, חברות שיש להן הכנסות מחברות אינטרנט זרות, אשר דווחו לעניין מע"מ כחייבות במע"מ מלא, או שהוצאו בגינן שומות מע"מ לחיוב כאמור, עשויות להיות זכאיות להחזר מע"מ בגין ההכנסות האמורות.

 

צרו קשר עם המומחים שלנו למיסים

הירשם לניוזלטר

Please fill out the following form to access the download.