עסקאות מימון בין חברתיות בקפריסין

ביום 1 ביולי 2017 פרסמו רשויות המס בקפריסין חוזר אשר מתייחס לעסקאות מימון בין חברתיות שעה שניתנו הלוואות לצד קשור (כפי שמוגדר בדיני המס בקפריסין) על ידי חברה (להלן: "חברת המימון") והלוואה כאמור מומנה על ידי הלוואה פרטית, מימון בנקאי וכדומה. חוזר זה מבטל את הדין הקודם אשר היה קיים בקפריסין ולפיו חברת "צינור" שמקבלת הלוואה ולאחר מכן מעניקה הלוואה יכולה הייתה לייחס הכנסות ריבית רעיונית בשיעור של 0.35% בלבד מהלוואות שהעניקה ועליהן היה מושת מס חברות בקפריסין בשיעור של 12.5% (ככל שהכנסות ריבית כאמור היו חלק אינטגרלי מהפעילות של החברה).

בהתאם לחוזר החדש, חברה תושבת קפריסין ו/או חברה זרה אשר יש לה פעילות של מוסד קבע בקפריסין ואשר מקיימת פעילות מימון בינחברתית בקבוצה, נדרשת לעמוד בהוראות מחירי העברה ביחס לקביעת הכנסות ריבית. כלומר יש לערוך עבודת מחירי העברה אשר תבחן את היחסים הפיננסיים עם הצד הקשור, הסיכונים והפונקציות המוטלים על חברת המימון. בהתאם לכך יש לוודא כי הכנסות הריבית המיוחסות לחברה המלווה זהות למקרה של עסקאות בין צדדים לא קשורים בתנאים זהים.

החוזר קובע כי חברות קפריסאיות חייבות להיות בעלות תוכן כלכלי בקפריסין וכי אותה חברה מעסיקה אנשי מקצוע אשר מנהלים את עסקי החברה. לשם כך יש לבחון מספר דברים כדלקמן:

  1. מספר חברי דירקטוריון של החברה שהינם תושבי קפריסין לצורכי מס.
  2. מספר ישיבות דירקטוריון שמתקיימות בקפריסין.
  3. מספר אספות בעלי המניות שמתקיימות בקפריסין.
  4. העסקת אנשי מקצוע אשר יש להם מומחיות בתחום עסקאות המימון האמורות. בהקשר לכך נציין כי החברה יכולה להתקשר עם ספקי שירותים לעניין זה.

החוזר מציין כי במידה שרשויות המס יראו בעסקה שבוצעה כעסקה שחסרה מהות כלכלית, אזי יש להתעלם מעסקה זו (בדומה להתייחסות לעסקה מלאכותית בדין הישראלי).

על אף האמור לעיל ולמען הפשטות, נקבע כי יראו חברה תושבת קפריסין שהינה חברת מימון המתפקדת כחברת "צינור", קרי היא נוטלת הלוואות ומעניקה הלוואות, כחברה שעומדת בהוראות מחירי העברה, ככל שהכנסות הריבית בידה משקפות מרווח ריבית בין הלוואות שנלקחו לבין הלוואות שניתנו בשיעור של כ-2.5%. במקרה כאמור החברה תהא פטורה מביצוע עבודת מחירי העברה, אולם רשויות המס יכולות לבחון האם שיעור כאמור אכן משקף ריבית שוק שהייתה נקבעת בעבודת מחירי העברה. חברה אשר מבקשת ליישם את ההקלה האמורה נדרשת לוודא כי היא עומדת בהוראות בדבר מהות ותוכן כלכלי כאמור לעיל וכן לציין שהיא מבקשת ליישם ההקלה האמורה בדוח המס המוגש לרשויות המס. יצוין כי לא תאושר חריגה משיעור מרווח הריבית של 2.5%, למעט במקרים שנעשתה עבודת מחירי העברה, והקלה כאמור תאושר רק לחברות צינור.

החוזר נכנס לתוקף החל מחודש יולי 2017, ולכן חברות שמבצעות עסקאות מימון בין חברתיות עד למועד זה יכולות להמשיך ליישם את המרווח הקודם בשיעור של 0.35%. החל מחודש יולי 2017 על אותן חברות ליישם את ההוראות החדשות שנקבעו בחוזר. לפיכך משקיעים תושבי ישראל – יחידים וחברות – אשר מבצעים השקעות בחו"ל באמצעות חברות מימון קפריסאיות נדרשים לבחון כעת את נושא מחירי העברה בגין ההלוואות בין חברות קפריסאיות לחברות קשורות בקבוצה.


 

צור קשר עם המומחים שלנו למיסים

הירשם לניוזלטר ולעדכונים אחרונים מ BDO זיו האפט

Please fill out the following form to access the download.