התהליך הנדרש לחידוש אישור להכרה כמוסד ציבורי לעניין תרומות על-פי סעיף 46

כללי:
קבלת אישור של מוסד ציבורי לפי סעיף 46 לפקודת מס הכנסה הינו תהליך ארוך ומסובך מול שלטונות המס, שבסופו מתקבל אישור על-ידי ועדת הכספים של הכנסת. על-פי סעיף 46, תרומה שניתנה למוסד שקיבל את האישור תוכר לצורך זיכוי מס בשיעור 35% מגובה התרומה (עד לתקרה) בידי התורם.

ההגדרה של מוסד ציבורי מופיעה בפקודת מס הכנסה בסעיף 9 (2) "מוסד ציבורי" – "חבר בני אדם של שבעה לפחות שרוב חבריו אינם קרובים זה לזה, או הקדש שמרבית חבריו אינם קרובים זה לזה, הקיימים ופועלים למטרה ציבורית ונכסיהם והכנסותיהם משמשים להשגת המטרה הציבורית בלבד והם מגישים דין וחשבון שנתי לגבי נכסיהם, הכנסותיהם והוצאותיהם להנחת דעתו של פקיד השומה על פי תקנות שהתקין שר האוצר".

"מטרה ציבורית" - מטרה שענייניה דת, תרבות, חינוך, מדע, בריאות, סעד או ספורט וכן מטרה אחרת שאושרה על ידי שר האוצר כמטרה ציבורית" (שר האוצר אישר מטרות נוספות בתקנות ספציפיים כמו קרן ליב"י,  קליטת עליה, סיוע לחיילים משוחררים, הגנה על זכויות האזרח, מניעת תאונות, סיוע לישובים במדינה ועוד).

עד לאחרונה, סעיף 9 (2) לא אושר פוזיטיבית על-ידי שלטונות המס. כח האדם שעמד לרשות מחלקת המלכ"רים בנציבות היה מוגבל. התאגיד בחן את פעילותו ועמידתו בתנאים האמורים בסעיף 9 (2) והחליט להגיש את דוחותיו בהתאם לפטור. כמובן ששלטונות המס היו יכולים לא לקבל את הדוחות כפי שהוגשו אך ברוב המקרים הנושא הגיע לבחינה ודיון רק בעת הגשת בקשה להכרה על פי סעיף 46 לפקודת מס הכנסה. לאחרונה הועבר הטיפול במוסדות הציבור, שהיה מרוכז בירושלים למספר פקידי שומה בפריסה גיאוגרפית. אחת הסיבות לכך נעוצה ודאי ברצון ליתר פיקוח ובדיקה של הדוחות המוגשים והוצאת שומות מס למוסדות הציבור, הכוללות גם את הסכומים הפטורים.
מכך יוצא שפניה לקבלת אישור לסעיף 46 לפקודת מס הכנסה מהווה בקשה לאישור פוזיטיבי מצד השלטונות, בניגוד ל - 9 (2) לכך שהתאגיד הפונה עונה על כל הקריטריונים הנדרשים ממוסד ציבורי.
 

תהליך בקשת אישור סעיף 46

עד לפני זמן תאגיד שקיבל אישור יכול היה לקבלו ללא מגבלת זמן והאישור היה תקף כל עוד לא בוטל.
בשנים האחרונות הוגבלו האישורים למספר שנים ולכן נוצר צורך לבדוק את תוקף האישור ומספר חודשים לפני תפוגתו לפנות בבקשה לחידוש תוקף האישור.

לאחרונה פורסמה על ידי רשות המיסים הנחיה לציבור המבקשים לחדש את האישור להכרה כמוסד ציבורי לעניין תרומות, לפי סעיף 46 לפקודת מס הכנסה. לצורך חידוש האישור נדרש המוסד הציבורי למלא שבעה נספחים שיפורטו בהמשך.

הבקשה לחידוש האישור תיבדק לאחר המצאת הנספחים הנדרשים. הבקשה תשלח ישירות למחלקת מוסדות ציבור ומלכ"רים ברשות המיסים בירושלים (רח' כנפי נשרים 5 ת.ד. 1170 ירושלים).
בקשה שנספחיה לא ימולאו כנדרש בצרוף דוחות כספיים מבוקרים ודוחות התאמה למס (טופס 1215 ונספחיו) של המוסד, תוחזר ללא טיפול.
מוסד שלא הגיש דוחות כספיים מבוקרים על-ידי רואה חשבון או שאינו מחזיק באישור ניהול תקין מרשם העמותות לא יחודש מעמדו לעניין סעיף 46.

מוסד שאישורו פג בסוף שנת 2010 יגיש במהלך שנת 2010 ולא יאוחר מיום 31 באוקטובר 2010 את טפסי בקשת החידוש על כל נספחיה וזו תטופל בהתאם, על מנת שיתקבל חידוש החל מ - 1 בינואר 2011.

מוסד שלא יגיש את טפסי הבקשה כאמור במועד הנ"ל תוקף האישור יפקע.


מילוי הנספחים הנלווים לבקשת אישור סעיף 46

נספח 1 - פרטים על המוסד, יפרט את פרטי המוסד הציבורי ותסומן המטרה הציבורית על פי האמור לעיל או מטרה אחרת שאישר שר האוצר.

נספח 2 - פירוט הפעילות והצהרות נוספות: 
על המוסד לפרט את הפעילות שביצע בשנה האחרונה לצורך קידום מטרותיו וכן את תוכניות המוסד לשנים הבאות. מילוי הפרטים בנספח זה יפרטו האם למוסד אישור ניהול תקין בתוקף, שכאמור מהווה תנאי בסיסי לקבלת האישור ובהמשך האם המוסד מקבל תמיכה ממשלתית ואם בוצעה במוסד בדיקת עומק על ידי רשות אחרת (החשב הכללי רשם העמותות) ומועד הגשת הדוח השנתי למס הכנסה.
 

נספח 3 - התחייבות:
בנספח זה המוסד מתחייב לעמוד בדרישות הרגולציה שנקבעו על ידי רשם העמותות לעניין שכר, העסקת קרובי משפחה של חברי ועד ועמידה בשיעור הוצאות הנהלה וכלליות.
החידוש בנספח זה הינו מגבלות והוראות נוספות, כדוגמת התחייבות שכספי המוסד מוחזקים בפיקדונות בנקאיים או אג"ח ממשלתי או קרנות שרוב נכסיהן אג"ח ממשלתי.

המוסד מתחייב שבמידה ויש לו הכנסה מעסק היא נרשמת בנפרד ומשולם עליה המס.

סעיף בעייתי נוסף שעל המוסד להצהיר עליו ששולם מס בגין הכנסה חייבת הנובעת מריבית דיבידנד והפרשי הצמדה שנתקבלו מחבר בני אדם שלמוסד שליטה בו.

חל איסור מוחלט לתקצב או לתרום למוסד שאין לו סעיף 46 וכן הגבלות נוספות כמפורט בנספח.

בנספח 4 - בנוסף להגשת דוחות כספיים מבוקרים ימולא טופס של נתוני רווח והפסד לשנתיים בפרוט המופיע בטופס והדורש לדוגמא ציון תרומות בשווה כסף. בניגוד לפטור של רשם העמותות למינוי רואה חשבון מבקר לעמותות קטנות, מוסד המבקש אישור לסעיף 46 חייב במינוי רואה חשבון, גם אם הוא מוסד קטן.

נספח 5 - כולל טופס המפרט העברת כספים, תמיכות והשתתפויות כולל בשווה כסף בנפרד לתאגידים ובנפרד ליחידים.

נספח 6 - מפרט את חמשת מקבלי השכר לשנתיים, הכולל שכר והוצאות נלוות וכולל פרטים לתנאי פרישה מיוחדים, אם ישנן.

נספח 7 - הצהרה: 
נדרשת הצהרה חתומה על-ידי שני חברי ועד לנכונות הבקשה, מאומתת על ידי עורך דין.

לסיכום:

בטופסי בקשה לחידוש סעיף 46 רוכזו דרישות מחמירות, בחלקן דרישות מקבילות לדרישות של רשם העמותות ובחלקן אף מחמירות יותר.
אנו מתריעים בפני העמותות, החל"צים והקדשים להם אישור סעיף 46 לבדוק את תוקף האישור ואם יסתיים בתום 2010 לפנות מיידית למחלקת המלכ"רים לאחר שמולאו כל הטפסים ולאחר שנבדק שעומדים בתנאים מחמירים אלו. 
גם עמותות שטרם פג מועד האישור שלהן כדאי שיבחנו האם עומדים בדרישות מחמירות אלו, על מנת להיות ערוכים למועד החידוש.

הירשם לניוזלטר ולעדכונים אחרונים מ BDO זיו האפט

Please fill out the following form to access the download.