This site uses cookies to provide you with a more responsive and personalised service. By using this site you agree to our use of cookies. Please read our PRIVACY POLICY for more information on the cookies we use and how to delete or block them.
מאמרים:

איך יראו המשרדים בעולם פוסט קורונה?

19 אוקטובר 2020

אלה ברנוב , דירקטור, מנהלת תחום עסקים קטנים ובינוניים, אשכול טכנולוגיה ומדעי החיים |

וירוס הקורונה שיבש בתקופה מאוד קצרה כמעט כל תחום בחיינו ואפילו משימה שגרתית ופשוטה, כמו ללכת לעבודה, הפכה להיות מאתגרת במיוחד. רוב החברות בעולם עברו לעבודה מרחוק ואפילו חברות ענק, כמו גוגל ופייסבוק הודיעו לעובדים שימשיכו לעבוד מהבית עד יולי 2021. גם אינטל הצטרפה ויצאה לפני מספר ימים בהודעה שתאפשר לעובדים לעבוד מהבית עד סוף יוני 2021. אבל יש גם חברות שכבר מחזירות עובדים למשרדים.

אחרי כחצי שנה של עבודה מהבית התחיל להימאס לנו לעבוד על שולחן האוכל שלנו, אך חלקנו עדיין חוששים לחזור לעבודה במשרד. 2 מתוך 3 עובדים בארצות הברית מרגישים לא בנוח לחזור לעבודה במשרדים (על פי הסקר של (Qualtrics. הנתונים דומים גם באירופה (65%). אז בזמן שחברות חושבות איך להחזיר עובדים למשרדים באופן שיגרום להם להרגיש בטוחים, יש כבר כמה חברות שרוכבות על הגל ומציעות פתרונות טכנולוגיים אשר יעזרו להשיג את המטרה.

דוגמאות לחברות שפיתחו טכנולוגיות שמתאימות לעידן הקורונה:
 


מה שיפה הוא שלא בהכרח צריך להמציא את הגלגל מחדש. חלק מהפיתוחים כבר מיושמים בכניסה למקומות ציבוריים, וניתן להמיר אותם גם לכניסה לבניני משרדים.  

לדוגמא, אפליקציות המשתמשות בביג דאטה הקשור לבריאות של אנשים. כך בניו יורק משתמשים ב-Health Pass  (פותח על ידי סטארטאפ בשם Clear), מערכת להצגה מיידית של מידע בריאותי בהקשר ל-Covid-19 באמצעות זיהוי ביומטרי וכך למנוע כניסת אנשים חולים למקומות ציבוריים. חברת Elenium Automation השיקה עמדת שירות עצמי לשדות תעופה והיא משתמשת בטכנולוגיה ללא מגע לזיהוי פנים, לבדיקת חום, דופק ומדדים אחרים כאשר המידע נאסף באמצעות שירותי ענן של אמזון.

אך קיים סיכון שאנשים חולים אסימפטומטיים יעברו את הבדיקה ויכנסו למשרד, והטכנולוגיה לא עוצרת כאן. ידוע כי רוב הווירוסים עוברים בקלות דרך מערכות מיזוג וקורונה הוא אחד מהם. כאן נכנסות לתמונה מספר חברות אשר פיתחו מערכות מתקדמות לטיהור אוויר, לדוגמא, מערכת טיהור אוויר מתקדמת מסוג  HVAC AOP של חברת ניק מערכות משמידה עד 99% מכלל הנגיפים, החיידקים והעובש המצויים במערכות המיזוג באמצעות טכנולוגית AOP  (תהליך חמצון מתקדם). על פי החברה, המערכת כבר הוזמנה ע"י מוסדות ציבוריים רבים בישראל. גם חברות אחרות כמו HealThe ו-UV Angel (אמריקאיות) פיתחו טכנולוגיות מתקדמות וטיהור אוויר והשמדת ווירוסים וחיידקים.

כיום קיימות גם טכנולוגיות המאפשרות לתפעל מעליות ללא מגע (gesture detection technologies). לדוגמא, חברה אנגלית בשם Ultraleap מפתחת טכנולוגיה המאפשרת למשתמשים לקבל משוב ללא צורך במגע, הטכנולוגיה משתמשת באולטרסאונד והמשתמשים יכולים "להרגיש" כפתורים חסרי מגע, כלומר אין צורך ללחוץ על הכפתור במעלית אלא רק לקרב אצבע. מעבר לכך החברה האמריקאית Ashla Systems מציעה מערכת של טיהור אוויר באמצעות אור כחול (UV-C System) אשר מותקנת במעליות ומופעלת כאשר המעלית ריקה.  

יצאנו מהמעלית ונכנסים למשרד. בעשור האחרון הרבה חברות עברו למשרדים בסגנון "open space" במטרה לצמצם עלויות והדבר גרם לירידה דרמטית בכמות המטרים לעובד, אך יש לזה גם עלות סמויה. על פי המכון הלאומי הנורבגי לבריאות תעסוקתית, STAMI, עובדים אשר חולקים חדר עם עובדים נוספים נעדרים מעבודה עקב מחלה 18% יותר מאשר עובדים שיש להם חדר משלהם (במחקר השתתפו 97 חברות ו-6238 עובדים ונלקחו בחשבון רק היעדרויות מעל 3 ימים עם הצגת אישור רפואי). מחקר אחר שנעשה בדנמרק על 2403 עובדים, מראה שעובדים אשר עובדים בחללים משותפים עם יותר מ-6 אנשים חולים ב-62% (!) יותר בהשוואה לעובדים שיש להם חדר משלהם. כל זאת עוד לפני עידן הקורונה.
 

מהי אינטליגנציה מרחבית?

כיום, גם לאנשים שמעדיפים לעבוד במשרד אך חוששים מהדבקה ישנם פתרונות המשלבים אינטליגנציה מרחבית (spatial intelligence) וטכנולוגיית ספירת אנשים לצורך מניעת התקהלויות. כך הסטארטאפ האמריקאי Zensors מאפשר לעובד לדעת כמה אנשים נמצאים במקום מסוים במשרד. סטארטאפ אמריקאי אחר VergeSense פיתח טכנולוגיה לניתור עומסים. המערכת שולחת התראות כאשר כמות האנשים עוברת את הרף הנדרש, מספקת דוח יומי  וניתנת להתקנה תוך מספר דקות. החברה גייסה 9 מיליון דולר במאי 2020.

אך גם ללא התקהלויות ניתן להידבק מבן אדם חולה. החברה ההודית Staqu משתמשת בטכנולוגיה מבוססת בינה מלאכותית המאפשרת לזהות אנשים עם חום גבוה ולתת התראה בזמן אמת. מצד אחד הפתרונות הנ''ל מפחיתים חששות של העובדים להדבקות אך מצד שני יכולים לתת להם תחושה שהם ב"אח הגדול" נמצאים כל הזמן במעקב, למרות שחלק מהטכנולוגיות לא משתמשות בזיהוי ספציפי של בנאדם.

 

שמירה על היגיניה במשרדים

להיגיינה חשיבות רבה במשרדים ומקומות ציבוריים. על פי נתנום של Insights  CB מספר הקריאות לעובדי ניקיון במשרדים ומקומות ציבוריים עלו פי 10 ברבעון 2 2020 בהשוואה לתקופה לפני הקורונה. גם כאן ישנן לא מעט חברות שנותנות מענה, כמו לדוגמא, ניקוי עצמי של ידיות כניסה לחדרי ישיבות, לובי או שירותים (חברת NanoSeptic האמריקאית), מגבונים לחיטוי אשר בטוחים למקלדת (חברה גרמנית Dyphox) או עמדות לחיטוי חפצים אישיים וטלפונים (Glissner, חברה קנדית אשר פיתחה עמדה ללא מגע לניקוי טלפונים באמצעות אור אולטרה סגול). חברה אמריקאית PathSpot  פיתחה מכשיר לבדיקת חיידקים ווירוסים תוך 2 שניות על ידיים של עובדי מטבח במסעדות. חלק מהחברות מיישמות אותו גם במשרדים.

חברה ישראלית בשם Buzz TV פיתחה מערכת IoT של סנסורים לניטור וטיפול בבעיות ניקיון בחדרי שירותים ובמתחמים אחרים, כגון מטבחונים וחדרי ישיבות. מלבד שיפור בניקיון בארגון, באמצעות המערכת, עלויות הניקיון יורדות משמעותית. המערכת מותקנת היום ברשות שדה התעופה, מוסדות ציבוריים ומשרדים רבים בישראל. כדי לחטא משטחי מזון החברה האמריקאית Sanitizit פיתחה חיטוי אקולוגי אשר מתייבש תוך שניות. קיימת גם טכנולוגיה לפתיחה ולהפעלה של מיקרוגל באמצעות קול בלבד (חברת Mida). חברת Brewer פיתחה מכשיר להכנת קפה ללא מגע אשר מנוהל על יד טלפון נייד. המכשיר הפך  להיות פופולרי וחלק החברות, ביניים חברת Xerox, עדכנה אותו במשרדיה.

 

בריאות מנטלית בקרב העובדים

תחום נוסף ולא פחות חשוב הוא בריאות מנטלית של העובדים אשר צריכים להתרגל למציאות חדשה ולסביבת עבודה חדשה בה כל מגע ותקשורת עם חברים לעבודה עלול לסכן אותם. חברות רבות כבר משתמשות בפלטפורמות שונות כדי להוריד את רמת הסטרס לעובדים. לדוגמא, Starbucks משתמשת בשירותים של Lyra Health, המקשרת בין אנשים לתרפיסטים וקואצ'רים, ואשר הפכה לפני מספר ימים ליוניקורן עם שווי של 1.1 מיליארד דולר.  Starbucksמאפשרת לעובדיה או בני משפחותיהם 20 פגישות בשנה עם תרפיסט או קואצ'ר. לפי האומות המאוחדות (United Nation) המחלות הנפשיות עולות לכלכלה מעל 1 טריליון דולר כל שנה ועם המשבר הקורונה העלות גדלה משמעותית.
 

אין ספק שהחוויה לעבוד במשרד היא כבר לא אותה חוויה שהייתה לפני התפרצות הקורונה. חלק מהפתרונות שצוינו לעיל הם אולי לתקופה קצרה, למרות שגם לפני הקורונה תקופות של שפעת רגילה עלו לארגונים לא מעט כספים, אך רוב הפתרונות הטכנולוגיים ישמשו אותנו לטווח ארוך ללא קשר לקורונה, כמו שילוב עבודה במשרד עם עבודה מהבית, פתרונות הגנה מפני התקפות סייבר, מערכות לטיהור אוויר, פתרונות טכנולוגיים לניקיון, פתרונות הקשורים ללמידה והכי חשוב פתרונות הקשורים לבטיחות ובריאות פיזית ומנטלית של עובדים.

 

ליצירת קשר עם המומחים שלנו >>