This site uses cookies to provide you with a more responsive and personalised service. By using this site you agree to our use of cookies. Please read our PRIVACY POLICY for more information on the cookies we use and how to delete or block them.
מאמרים:

הדרך לגיוס מוצלח ב-TASE-UP עוברת ביצירת אמון עם המשקיעים

24 דצמבר 2020

יניב כהן , שותף, ראש אשכול טכנולוגיה |
בקצרה

זירת המסחר החדשה שמציעה הבורסה בת"א אולי מנמיכה את רף הכניסה למסחר, אך אין בכך ויתור על הצורך של חברות לשתף את המשקיעים במידע.
אנו ב- BDO זיהינו מועמד מתאים SPACEPHARMA , לקחנו אותו יד ביד, וסייענו לו בתהליך הגיוס הפרטי במסגרת TASE UP בעזרת פלטפורמת FUBDIT. במסגרת התהליך למדנו יחד את כללי העשה ואל תעשה בתהליך חדש ומיוחד זה. וכאן מצאנו לנכון לשתף את המועמדים הפוטנציאלים.  

 

2020 – שנת שיא לגיוסי הון

שנת 2020 היתה שנה רעה מאוד מבחינה בריאותית וכלכלית, אך במקביל היא מסתמנת כשנת שיא בגיוסים של חברות הייטק ישראליות, כאשר הצפי הוא שסך הגיוסים של חברות פרטיות יעלה על 10 מיליארד דולר, לעומת כ-8.25 מיליארד דולר ב-2019.

גם השוק הציבורי האיר פנים לחברות ישראליות שהעזו לפנות אליו, עם הנפקות מוצלחות בנאסד"ק של Lemonade, JFrog ו-Nanox, וצפי למספר שיא של הנפקות ראשוניות (המונח להשתמש בו הוא ''הנפקה ראשונית לציבור'') בבורסה בת"א, רובן חברות טכנולוגיה.

TASE-UP - להיחשף למשקיעים מבלי לחשוף נתונים

אל מודל ההנפקות המסורתי בבורסה המקומית הצטרפה לאחרונה אפשרות חדשה שמציעה הבורסה לגיוס הון בשם TASE-UP. תהליך זה מאפשר לחברות בעלות גוון טכנולוגי או קרנות המשקיעות בחברות שכאלה, להרשם למסחר תוך דרישות מינימליות של הצגת מידע (אין צורך בתשקיף למשל), אך מגבילות את אפשרות ההשקעה בהן למשקיעים כשירים (Accredited Investors) בלבד, ומחזורי המסחר מתבצע בתדירות מצומצמת יותר מהמסחר במניות הנסחרות ברשימה הראשית (עובדה המסמנת כי אין זה המקום לגריפת הון באמצעות אלגו-טריידינג, אלא זירה בה החלטות ההשקעה מתבצעות על בסיס איכות החברה ולא השפעות חיצוניות על המניה).

כמי שמלווים חברות המצויות בתהליך לרישום במודל החדש, אנו חשים צורך להבהיר כי למרות שהבורסה והרגולטורים צמצמו משמעותית את דרישות חשיפת המידע מצד החברות במטרה להנגיש את אפשרות הגיוס לחברות רבות יותר, התנהלות החברה מול המשקיעים בטרם, במהלך ולאחר ביצוע הרישום בבורסה ישפיע על מידת סחירותה והיקפי ההון שתוכל לגייס.

בהקשר זה, אנו ממליצים לחברות לנקוט במספר צעדים על מנת לשפר את הסיכוי לגיוס מוצלח:

1. הציגו התחייבויות דיווחיות מול המשקיעים העתידיים

הצעד הראשון במערכת יחסים טובה הוא יצירת אמון, והדרך ליצירת אמון כרוכה במתן הבטחות וכמובן בקיומן. לפיכך, כדאי לחברה לייצר מסמך שמהווה מעין "חוזה"  בינה לבין המשקיעים העתידים, כאשר במסגרת חוזה זה היא מתחייבת כי תשקף למשקיעים באופן רציף מידע כגון דו"חות כספיים, דו"חות תפעוליים, התפתחויות משפטיות, עדכונים באשר לעסקיה, וכדומה. בנוסף, חשוב לשקף למשקיעים (במידת האפשר, וכמובן מבלי לחשוף מידע סודי) גם תוכניות עתידיות, למשל תוכנית לגיוס הון ממקורות אחרים במועד מסויים, איומים תחרותיים והתפתחויות בשוק בו פועלת החברה.

2. הצטיידו במשקיע מוביל

סטארט אפ שחווה תהליך גיוס מול משקיעים כבר יודע שהאירוע הקריטי ביותר במהלך הגיוס הוא התחייבות להשקעה של המשקיע הראשון. לאחר שמשקיע אחד כבר הביע אמון בחברה ומוכן לסכן את כספו לטובת השקעה בה, קל יותר למשקיעים אחרים להצטרף לסיבוב הגיוס. גם כצרכנים אנו שבויים באפקט הפסיכולוגי הזה – אחוז קטן יחסית של אנשים מוכן להתנדב ולרכוש מוצר שזה עתה הוצג לשוק, ורובנו מעדיפים להמתין עד שאחרים "יתגלחו" על המוצר לפנינו.

לכן אנחנו ממליצים להגיע לתהליך הרישום כאשר אחוז משמעותי של אחזקות – בהיקף של 10%-20% - כבר שוריין למשקיע אחד (או קבוצת משקיעים) לאחר שהחברה ניהלה מולו מגעים טרם הרישום. מהלך כזה יסמן למשקיעים הפוטנציאלים כי מול החברה כבר בוצע תהליך בדיקת נאותות שהסתיים בהצלחה, ולפחות משקיע אחד כבר נתן מעין תעודת בטחון לערכה של החברה.

3. המניה שלכם היא מוצר – שווקו אותו

בשונה מ-Road Show מסורתי שמקיימת חברה לקראת הנפקה ציבורית, המתבצע מול מספר מוגבל של משקיעים ומאחורי דלתות סגורות, קמפיינים של גיוס מהמונים – בין אם הם מתבצעים בפלטפורמות כדוגמת קיקסטארטר לטובת התחייבות לרכישה עתידית של מוצר צרכני, ובין אם בפלטפורמות להשקעה בחברות מחוץ לבורסה – כוללים קמפיין שיווקי שמטרתו לחשוף את החברה, מוצריה, התועלת למשתמשים והפוטנציאל העסקי שלה.

קמפיין שכזה הינו מהלך שיווקי לכל דבר, והוא יאלץ להתגבר על היצף המידע והפרסום שמקיפים את כולנו (כולל המשקיעים הפוטנציאלים) באמצעות הברקות תוכן, להגיע לקהל הרלוונטי באמצעות טכנולוגיות שיווק דיגיטליות, או בקיצור:  להיות מעניין.

 

הגורם המחבר בין כל המלצותינו הוא תקשורת – יצירת ערוץ פתוח מול המתעניינים בהשקעה ובהמשך מול המשקיעים, בו מעבירה החברה מידע אמין באופן רציף. גם באם אין דרישה רגולטורית לחשיפת מידע שכזה, יוזמת החברה לחשוף אותו היא לטובתה - ככל שהמשקיעים חשים כי החברה משתפת אותם מיוזמתה במידע המסייע להם לקבל החלטת השקעה (ראשונית או מתמשכת) לגביה, כך יגבר הסיכוי שהם יביעו אמון בחברה בזמנים הטובים וגם הרעים.

בהצלחה!

 

ליצירת קשר עם המומחים שלנו >>