טובים השניים? תלוי עם מי: הכל על שותפות עסקית עם משפחה או חברים

טובים השניים? תלוי עם מי: הכל על שותפות עסקית עם משפחה או חברים

בקצרה

יזמים רבים ממהרים לשותפות עם קרובי משפחה או חברים קרובים, אולם יש בכך סיכון גדול גם לעסק - וגם ליחסים בין השותפים. לכן, יש להביא בחשבון כל מקרה אליו יכול להיקלע העסק, לבחור היטב את השותפים שלכם ולעגן את היחסים והתנאים בחוזה מסודר מול עורך דין.  


אחת הטעויות הנפוצות ביותר שעושים יזמים חדשים, כמו גם אנשי עסקים מנוסים, היא כניסה לשותפות עם קרוב משפחה או חבר ותיק - כשהרגש מוביל את השותפות, ומבלי לעגן את השותפות בחוזה.

בדרך כלל זה מתחיל בשאלה הבאה: "זהר, אני מתכוון לפתוח עסק בשותפות עם חבר קרוב שהוא כמו אח, ועם הרבה תקווה לפרוץ קדימה ביחד. ובכל זאת, אני מתלבט אם לגבות את השותפות בהסכם, או לרוץ קדימה בלי הסכם כתוב, מצויד רק באמונה והאופטימיות שנסתדר ושלא נגיע בעתיד למחלוקות ולסכסוכים משפטיים אחד עם השני?

ההיגיון שעומד מאחורי השאלה הזאת אומר: "על מי אני כיזם יכול לסמוך בעיניים עצומות - אם לא על אחי, או על החבר הכי טוב שלי מהצבא". לצערנו, ההנחה המוטעית כי יחסי האמון והכבוד בעסקים יהיו מושתתים על קרבה וחברות, כמו בחיים הפרטיים שלכם - אינה עולה בקנה אחד עם המציאות.


כשהיחסים הקרובים נהפכים למכשול

כרואה חשבון שליווה אלפי עסקים ושותפויות בישראל ובחו"ל, אני יכול לומר לכם בוודאות מוחלטת שבניגוד למה שאתם מחשיבים כיתרון, דווקא היחסים המוקדמים והבסיס החברי והמשפחתי שנרקם בין הצדדים עם השנים הוא זה שברוב המקרים מהווה את המכשול העיקרי להמשכיות השותפות, גורם עם הזמן לחוסר התאמה קיצוני בין השותפים - ויוביל בוודאות לפירוק וסגירת העסק המשותף.

פעילות השותפות, כמו בכל עסק או חברה, יכולה להיות תובענית, מלחיצה וקשוחה, ועלולה להביא למתיחות גבוהה. עסקים שמנוהלים על ידי בני משפחה או חברים קרובים נתפסים כעניין רגשי ועדין מאוד. אתה מסתובב כל היום עם התחושה שאתה יושב על חבית "אבק שריפה", ושכל דבר קטן, מלה אחת לא במקום - וכל העסק מתפוצץ לכם בפנים, בבום ענקי למיליוני חתיכות קטנות. לעומת זאת, שותפות עם אדם לא מקורב, שנמצא רק על תקן שותף עסקי - לא יעורר אצלכם כעס כזה, שמעורב ברגש עמוק ומטען שלילי.


בחרו היטב את השותפים שלכם

בשותפות עסקית יש כמה יתרונות לא מבוטלים שיכולים לגרום לסיכון הזה להשתלם. בין היתר, השותפות מאפשרת הגדלה של המשאבים הכספיים, אפשרויות טובות יותר לקבלת אשראי מהבנקים, גידור סיכונים, אפשרות להתרחב לשווקים חדשים, כניסה לתחומים ושיתופי פעולה נוספים, או ביטחון והישענות על שותף תומך שידאג שהעסק ימשיך להתנהל ולדהור קדימה גם כשאחד השותפים לא נמצא לרגל נסיעה לחו"ל, יציאה למילואים, מקרים דחופים ועוד. לכן, יש חשיבות עצומה לבחירת השותף המתאים לעסק, מכיוון שבחירה לא שקולה יכולה להמית את העסק או לגזור עליו כישלון טרגי.

שותפות מוצלחת היא לחלוטין תופעה נדירה, ועדיין לא נמצאה הנוסחה המדויקת שתביא להתאמה מלאה בין שניים, שלושה או יותר אנשים בשותפות, שתגרום להצלחת העסק.



כמו בחתונה: לא לוותר על חוזה כתוב

כדי להימנע מאותם מצבים בעייתיים שיכולים להשבית לכם את העסק ושעכשיו אולי נראים לכם כבלתי אפשריים או סבירים שיתרחשו בעתיד - עדיף להיערך אליהם מראש מאשר להצטער. הסטטיסטיקה הכואבת של פירוק וסגירת השותפויות בישראל לא פועלת לטובתכם, ולכן מומלץ לכל מי שחושב להיכנס לשותפות, גם לנסח הסכם בין שותפים – ה"כתובה" של העסק. את ההסכם בין השותפים מנסחים באמצעות עורך דין, והוא נועד בראשונה להגן על הזכויות שלהם.

אחד הנושאים החשובים שהסכם השותפות צריך לתת עליו מענה, הוא מצב שבו אחד השותפים מחליט למכור את חלקו. יש לפרט בהסכם א השיטה להערכת שווי העסק, והאם תוענק לשאר השותפים, כל אחד בנפרד או באופן קולקטיבי, זכות סירוב ראשונה.

ברוב המכריע של השותפויות כל החברים משקיעים סכום כסף שווה. קבלת החלטות במסגרת השותפות נעשית בדרך כלל על ידי דעת הרוב בהסכמת כל השותפים, כדי לשמור על הרמוניה ויחסים טובים. וכמובן, חשוב גם להגדיר בצורה ברורה את נוהלי ההיפרדות, אם יהיה צורך בפירוק השותפות, ולקוות שהיחסים הטובים יישמרו גם אם העסק המשותף לא ישרוד.

בהצלחה!



BDO ישראל לעסקים קטנים

BDO ישראל הינה פירמת ראיית חשבון וייעוץ עסקי מובילה, עם ניסיון רב שנים בליווי עסקים קטנים בארץ ובעולם. היכרותנו עם הצרכים, ההזדמנויות והסיכונים של העסקים הקטנים, מאפשרים לנו להציע מעטפת שירותים מותאמת אישית לצרכי הלקוח.

אנו מציעים ללקוחותינו יחס אישי לצד מעטפת שירותים של פירמה מובילה:

  • ביקורת וסקירה של דוחות כספיים
  • ייעוץ שוטף בנושאי חשבונאות ומיסים
  • ייצוג שוטף בפני רשויות המס
  • דוחות אישיים לבעלי המניות
  • הנהלת חשבונות וחשבות, הכנת משכורות ותלושי שכר לעובדים בעסק
  • חישוב הפרשות לפנסיה, קרנות השלמות, גמל
  • ייעוץ וליווי עסקי

 

ליצירת קשר עם המומחים שלנו

להרשמה לניוזלטר לעסקים קטנים