פרק 2: פרסומי התקינה החשבונאית הבינלאומית הקשורים לדיווח הכספי - הרבעון הראשון של שנת 2024

פרק 2: פרסומי התקינה החשבונאית הבינלאומית הקשורים לדיווח הכספי - הרבעון הראשון של שנת 2024

מאמר מאת: אודי גרינברג, שותף, מנהל המחלקה המקצועית | רן שרמן, שותף, מנהל המחלקה המקועית | פרח פטל, דירקטורית המחלקה המקצועית

להלן עדכוני המחלקה המקצועית אודות תקנים חדשים, הצעות לתקנים חדשים, החלטות סדר יום ונושאים קשורים נוספים בתקינה החשבונאית הבינלאומית אשר פורסמו במהלך הרבעון הראשון של שנת 2024 ועד למועד פרסום ניוזלטר זה ואשר עשויים להיות רלוונטיים ללקוחותינו בעת עריכת הדוחות הכספיים התמציתיים ביניים ליום 31 במרץ 2024.

במסגרת פרק זה כללנו גם התייחסות לפרסומים הרלוונטיים בתקינה החשבונאית הבינלאומית של המחלקה המקצועית הגלובלית (תקינה בינלאומית ודיווח תאגידי) של רשת BDO אשר פורסמו במהלך התקופה.

באתר המחלקה המקצועית של משרדנו ניתן למצוא את עדכוני המחלקה המקצועית לשנת 2023. עדכונים אלו עשויים להיות רלוונטיים גם בעת עריכת הדוחות הכספיים הרבעוניים של שנת 2024

1. תקנים חדשים בתקינה החשבונאית הבינלאומית שפורסמו במהלך שנת 2024

תקן דיווח כספי בינלאומי 18 הצגה וגילוי בדוחות הכספיים

ב-9 באפריל 2024 פורסם על ידי המועצה לתקני חשבונאות בינלאומיים (International Accounting Standards Board (IASB)) תקן דיווח כספי בינלאומי 18 (IFRS 18) הצגה וגילוי בדוחות הכספיים. IFRS 18, אשר צפוי להחליף את תקן חשבונאות בינלאומי 1 (IAS 1) הצגת דוחות כספיים, ייושם החל מהתקופות השנתיות המתחילות ביום ה-1 בינואר 2027 או לאחר מכן (יישום מוקדם אפשרי).
IFRS 18 צפוי לשנות באופן משמעותי את הדרישות הקיימות היום להצגה של הדוחות הכספיים ולגילוי המתייחס אליהם שכן הוא פורסם בכדי לשפר את הדיווח הכספי על ידי הוספה של:

  • דרישה להציג סיכומי משנה בדוח רווח או הפסד ובכך לשפר את ההשוואתיות בין דוחות רווח או הפסד של ישויות שונות כיום אין מבנה מוגדר לדוח רווח או הפסד. כך למשל, מאחר וישויות עשויות לבחור את סיכומי הביניים שלהן באופן שונה, אופן חישוב הרווח התפעולי עשוי להשתנות גם הוא בהשוואה בין ישויות שונות. לכן דורש IFRS 18 להציג שלוש קטגוריות מוגדרות להכנסות והוצאות בדוח על הרווח או הפסד: תפעול, השקעה ומימון. בנוסף מחייב IFRS 18 הצגה של סיכומי משנה מוגדרים חדשים בדוח רווח והפסד לרבות הצגה של רווח תפעולי. שינויים אלו בוצעו במטרה לסייע בניתוח ובהשוואה בין ישויות שונות.
 
  • דרישה למתן גילוי למדדי ביצוע ניהוליים במסגרת הדיווח הכספי - ישויות רבות מספקות למשקיעים מדדי ביצוע חלופיים ספציפיים לישות. כיום אין דרישה מחייבת בתקינה החשבונאית הבינלאומית לספק מידע למשקיעים אשר יאפשר להם להבין כיצד מחושבים מדדים אלו וכיצד הם קשורים למידע הנדרש במסגרת דוח רווח או הפסד, לפיכך הוסיף IFRS 18 דרישה לגילויים כאמור.
 
  • הוספת עקרונות חדשים לקיבוץ (צבירה ופירוק) של סעיפים בדוחות הכספיים -  מתוך הבנה שמידע מפורט מידי או מתומצת מידי עשוי לפגוע בניתוח פעילות הישות, מספק IFRS 18 הנחיות לארגון מידע בדיווח הכספי תוך הבחנה בין גילויים שנדרשים בדוחות הכספיים הראשיים של הישות לגילויים שנדרשים בביאורים. בנוסף, בכדי לסייע למשקיעים להבין את מאפייני הפעילות של כל ישות, דורש IFRS 18 מישויות לספק שקיפות רבה יותר גם ביחס להוצאות התפעול שלהן.

יש לציין כי IFRS 18 אומנם מחליף את IAS 1, אך הוא כולל גם סעיפים שהועברו ממנו עם תיקוני מלל קלים. IFRS 18 כולל בנוסף גם תיקונים לתקני חשבונאות בינלאומיים אחרים, לרבות תיקונים מוגבלים לתקן חשבונאות בינלאומי 7 דוח על תזרימי מזומנים. כמו כן יודגש כי IFRS 18 אינו כולל שינוי בנושאי הכרה ומדידה של פריטים בדוחות הכספיים.

למידע נוסף אודות IFRS 18 מתוך פרסומי ה-IASB: לחצו כאן. כמובן שמידע נוסף אודות השינויים האפשריים בכללי ההצגה והגילוי לאור הוראות IFRS 18 יובא בפניכם גם בהמשך.

בעת עריכת הדוחות הכספיים לרבעון הראשון של שנת 2024, במסגרת בחינת ההשפעה העתידית של תקנים חדשים בתקופה שלפני יישומם, נדרש לבחון האם נדרש גילוי להשפעה האפשרית העתידית שעשויה להיות ליישום לראשונה של IFRS 18 על הדיווח הכספי.

2. הצעות לתקנים חדשים או הצעות לתיקון תקנים קיימים בתקינה החשבונאית הבינלאומית שפורסמו במהלך שנת 2024

צירופי עסקים - גילויים, מוניטין וירידת ערך - הצעה לתיקון תקן דיווח כספי בינלאומי 3 צירופי עסקים ותקן חשבונאות בינלאומי 36 ירידת ערך נכסים

ב-14 במרץ 2024 פרסמה המועצה לתקני חשבונאות בינלאומיים (International Accounting Standards Board (IASB))  הצעה לתיקון תקן דיווח כספי בינלאומי 3 (IFRS 3) צירופי עסקים ותקן חשבונאות בינלאומי 36 (IAS 36) ירידת ערך נכסים (ההצעה).

מטרת ההצעה לחייב דיווח אודות המטרות ויעדי הביצוע בהתייחס לצירופי עסקים מהותיים. על פי ההצעה ישויות ידרשו לדווח בין היתר גם על עמידתן ביעדים אלו במהלך התקופות שלאחר צירוף העסקים המהותי. בנוסף, בהתאם להצעה, ישויות ידרשו לספק מידע אודות הסינרגיה הצפויה בהתייחס לצירופי עסקים מהותיים.

ההצעה כוללת גם שיפורים ממוקדים במבחן לבחינת ירידת ערך מוניטין אשר הוגדר ב-IAS 36, זאת במטרה לשפר את איכות המבחן ולהוריד את העלויות הכרוכות בעריכתו.

ההצעה מתפרסמת לאחר מספר שנים של דיונים אשר כללו בין היתר בחינה ושלילה של המעבר למודל אשר כולל הפחתה שוטפת של מוניטין. במסגרת דיונים אלו הוחלט בין היתר לא לשנות את המודל הקיים היום ולפיכך לא לאפשר הפחתה שוטפת של מוניטין, להרחיב את דרישות הגילוי המתייחסות לצירופי עסקים ולערוך מספר שינויים במודל לבחינת ירידת ערך מוניטין (מידע אודות דיונים אלו הובא בפניכם במסגרת הפרק הראשון של הניוזלטר לסיכום שנת 2022).
   

לפרסום של רשת BDO אשר סוקר את עיקרי ההשפעות האפשריות של ההצעה, לרבות דוגמה להמחשת השפעתה הצפויה על ההכרה בירידת ערך על מוניטין: לחצו כאן.
המועד אחרון לקבלת תגובות והערות הציבור להצעה נקבע ל-15 ביולי 2024.

3. החלטות סדר יום של הוועדה לפרשנויות של דיווח כספי בינלאומי (IFRS IC)

החלטות סדר יום של הוועדה לפרשנויות של דיווח כספי בינלאומי (IFRS IC) שאושרו במהלך השנה

החלטות סדר היום (Agenda Decisions) אשר התקבלו בוועדה לפרשנויות של דיווח כספי בינלאומי ((IFRS Interpretations Committee, (הוועדה) במהלך שנת 2024 ואשר לא עלתה כנגדן התנגדות על ידי המועצה לתקני חשבונאות בינלאומיים (International Accounting Standards Board (IASB)) התייחסו לסוגיות הבאות:

  • הטיפול במיזוג בין חברה אם לחברה בת בדוחות הכספיים הנפרדים של החברה האם אשר ערוכים בהתאם להוראות תקן חשבונאות בינלאומי 27 דוחות כספיים נפרדים - הוועדה התבקשה לדון, בהתאם לנסיבות המקרה אשר נדון בפניה, באופן בו חברה אם נדרשת להציג מיזוג עם חברה בת בדוחותיה הכספיים הנפרדים אשר ערוכים בהתאם להוראות תקן חשבונאות בינלאומי 27 דוחות כספיים נפרדים. הוועדה בחנה והגיעה למקנה שבנסיבות מקרה כאמור ישויות לא נוהגות ליישם את שיטת הרכישה כמוגדר בתקן דיווח כספי בינלאומי 3 צירופי עסקים. מאחר ובהתאם לבחינת הוועדה לסוגיה אין השפעה נרחבת, הוחלט שלא להוסיף פרויקט בנושא לסדר היום של הוועדה. להחלטת הוועדה ניתן תוקף בחודש ינואר 2024. להחלטה: לחצו כאן.    

 

4. פרסומי רשת BDO לרבעון הראשון של שנת 2024

באתר המחלקה המקצועית הגלובלית (תקינה בינלאומית ודיווח תאגידי) של רשת BDO ניתן למצוא פרסומים שונים בתקינה החשבונאית הבינלאומית ברמת פירוט משתנה החל מסקירה ממעוף הציפור של תקינה חשבונאית ועד לניתוחי עומק של הטיפול החשבונאי בסוגיות חשבונאיות ספציפיות. בנוסף האתר כולל דוחות לדוגמה, שאלות ותשובות בסוגיות שונות, הדרכות מקוונות, ומידע נוסף חדש ועדכני אודות תקני דיווח כספי בינלאומי. המחלקה המקצועית של משרדנו בישראל משתתפת מעת לעת בכתיבת הפרסומים השונים אשר מפורסמים באתר.
  

למאמר אשר מפרט את הפרסומים והעדכונים החשבונאיים של רשת BDO לשנת 2024 ונכון למועד פרסום ניוזלטר זה: לחצו כאן.

בנוסף, באתר המחלקה המקצועית הגלובלית (תקינה בינלאומית ודיווח תאגידי) של רשת BDO ניתן למצוא גם את פרסומי רשת  BDO בתחום הדיווח תאגידי ודיווחי קיימות (דיווחי ה- ESG), אשר ההתפתחויות בו נסקרים על ידה באופן שוטף.

לאתר של רשת BDO לתקני דיווח כספי בינלאומי אשר מתעדכן כל העת בפרסומים חדשים: לחצו כאן.


באתר המחלקה המקצועית של משרדנו ניתן למצוא סקירה של כלל הפרסומים והעדכונים אשר התפרסמו באתר של רשת BDO במהלך השנה החולפת, ואשר גם הם עשויים להיות רלוונטיים בעת עריכת הדוחות הכספיים הרבעוניים של שנת 2024.