בקצרה

 

לפני שניתן להתחיל בפעילות עסקית כלשהי, החוק מחייב רישום ברשויות המס. עבור עסקים קטנים ובינוניים מדובר על אחת מתוך שלוש צורות עיקריות:

  • עוסק פטור

    • עוסק עצמאי שמחזור עסקאותיו השנתי הוא עד 99,003 ₪ (נכון ל-2018) והוא אינו מחויב במע"מ. עוסק פטור הוא הצורה הנוחה ביותר לאלו המתחילים בקטן, כאשר למעט דו"ח שנתי הוא אינו מצריך עבודה חשבונאית או דיווח חודשי למע"מ. כל מי שעובר את תקרת ההכנסות האמורה, נדרש להירשם כעוסק מורשה או חברה בע"מ. 

  • עוסק מורשה

    • עוסק עצמאי שמחויב בדיווח חודשי, גביה ותשלום של מע"מ. מלבד לאמור לעיל, החוק מחייב גם בעלי מקצועות חופשיים מסוימים ברישום עוסק מורשה, בלי קשר לגובה ההכנסות שלהם (וגם אם הן מתחת לתקרה של עוסק פטור).

  • חברה בע"מ

    • צורת התאגדות המייצרת הפרדה משפטית מלאה בין הישות העסקית (החברה) לבין בעליה. דבר זה מספק הגנה לבעלי העסק/המניות, שכן לא ניתן לדרוש את חבותם האישית במקרה של תביעות כלכליות נגד החברה (למעט במקרים של עבירה על החוק, כמובן). נציין כי פתיחת חברה בע''מ היא תהליך ארוך ומורכב יותר מאשר פתיחת עוסק עצמאי, והיא דורשת קבלת אישור מרשם החברות.

אם כן, מלבד לגובה ההכנסות, בבחירת צורת הרישום יש לקחת בחשבון מאפיינים רלוונטיים נוספים כמו סוג הפעילות העסקית – למשל, אם העסק עתיד לפעול בענף בעל סיכון כלכלי או משפטי גבוה, הרי שיש עדיפות ברישום חברה בע"מ. כך גם מבחינת הלקוחות של העסק – למשל, אם העסק עתיד לפעול מול לקוחות עסקיים שיכולים ליהנות מהחזרי מע"מ, הרי שיש יתרון לרישום בתור עוסק מורשה (לעומת עוסק פטור שאינו יכול להציע זאת).

חשוב לציין כי עוסק פטור הוא מעמד לעניין מע"מ בלבד, כאשר מבחינת מס הכנסה התנהלותו זהה לאחרים.  לסיום, נדגיש כי לכל עסק יש צרכים ומאפיינים ספציפיים רק לו ולכן תמיד מוטב להתייעץ עם גורם מקצועי לפני קבלת ההחלטה.

 

רישום ברשויות המס

כבר כצעד ראשון לפעילות העסקית שלכם, תצטרכו להחליט על צורת ההתאגדות שתרצו להקים. למעשה, החוק מחייב רישום מידי ברשויות המס, לא יאוחר מיום תחילת הפעילות בפועל. כלומר אתם רשאים, ואפילו מומלץ, להירשם לפני, אבל אסור להתחיל בפעילות עסקית (מכל סוג) לפני שהסדרתם את נושא ההתאגדות כנדרש וכחוק. למרות שזה נשמע מורכב, בחירת סוג ההתאגדות היא תהליך די פשוט שלא צריך לגזול יותר מידי מזמנכם. אופי הרישום תלוי במטרות שלכם, בסוג העסק שאתם מקימים, אופי הלקוחות שלכם, גודל המחזור העסקי החזוי ואמצעי ההגנה שבכוונתכם לספק לעצמכם.

אז מה ההבדלים בין צורות ההתאגדות עוסק פטור, עוסק מורשה או חברה בערבון מוגבל (חברה בע"מ) ובאיזו מהן כדאי לכם לבחור? התשובות במאמר שלפניכם.

גובה המחזור השנתי

בישראל ישנן שלוש צורות רישום עיקריות לפעילות עסקית של עסקים קטנים ובינוניים: עוסק פטור,  עוסק מורשה וחברה בערבון מוגבל, קרי חברה בע"מ. אם שמעתם את המונח "עוסק זעיר", חשוב לדעת שהוא אינו קיים עוד והמינוח הנכון מבחינת שלטונות מע"מ הינו "עוסק פטור".

אחד המאפיינים המרכזיים המבדיל בין צורות ההתאגדות השונות, הוא היקף מחזור העסקאות השנתי. כך, עוסק פטור הוא עוסק שמחזור העסקאות השנתי המקסימאלי שלו (נכון ל-2018) הוא 99,003 ₪  (ברוטו - סך כל הקבלות שהוצאו ללקוחות העסק). מי שעומד בתנאי זה ונרשם תחת עוסק פטור, אינו חייב בתשלומי מע"מ על עסקאותיו (פטור ממע"מ). מי שעובר תקרה זו, חייב להתאגד כעוסק מורשה או חברה בע"מ.

למי כדאי להיות עוסק פטור?

עוסק פטור הוא צורת ההתאגדות הנוחה ביותר לאלו שבוחרים להתחיל בקטן, ומתאים בעיקר לשכירים המעוניינים לשלב עבודה נוספת מהצד. עוסק פטור כמעט ואינו מצריך עבודה חשבונאית, ובעיקרון פוטר אתכם מהצורך בדיווח חודשי, גבייה ותשלום של מע"מ. יחד עם זאת, הוא עדיין מחויב בהגשת ד"וח שנתי בסוף כל שנת מס ולדווח חד פעמית למע"מ על היקף מחזור העסקאות השנתי. עוסק פטור אינו רשאי לגבות מע"מ מלקוחותיו ועל כן הוא מנוע מלהנפיק חשבוניות מס; ההכרה בהכנסה היא על בסיס קבלות בלבד.

 

מתי חייבים להירשם בתור עוסק מורשה?

לצד האמור לעיל, החוק בישראל מחריג מקצועות חופשיים שהעוסקים בהם מחויבים ברישום "עוסק מורשה", ללא קשר לגובה ההכנסות הצפוי להם; כלומר, גם אם מחזור עסקאותיהם הצפוי הוא מתחת ל–99,003 ש"ח. העוסקים במקצועות אלו, המפורטים בחוק מע"מ ומתעדכנים מעת לעת, כוללים אדריכלים, טכנאים, פסיכולוגים, עורכי דין, רואי חשבון, מנהלי חשבונות, רופאים, וטרינרים, סוכני ביטוח, סוחרי רכב, מתווכי מקרקעין ועוד. גם עוסק מורשה הוא עוסק עצמאי, עם זאת הוא רשאי ונדרש להוציא חשבוניות מס, וברגע קבלת התשלום הוא מנפיק ללקוחותיו קבלות. מלבד לגובה ההכנסות, עוסק מורשה נבדל מעוסק פטור בכך שהוא מחויב בדיווח חודשי, גבייה ותשלום של מע"מ, ולפיכך גם מצריך עבודה חשבונאית רבה יותר.

 

חברה בע"מ – הגנה משפטית

בשונה מרישום כעוסק עצמאי (עוסק פטור או עוסק מורשה), התאגדות תחת חברה בע"מ מייצרת הפרדה משפטית מלאה בין העוסקים עצמם (בעלי העסק, בעלי המניות) לבין החברה. הרעיון העיקרי בצורת ההתאגדות של חברה בע"מ היא בכך שהישות העסקית, החברה, היא גוף משפטי נפרד מבעליו; קרי, הונם הפרטי נפרד לחלוטין מהון החברה, פעילותה ואי אלו חבויות שיש לה. לכן, אם וכאשר לגורם כלשהו יש תביעות כלכליות נגד החברה, הוא אינו יכול לתבוע את בעלי המניות לתשלום החובות מכספם הפרטי, אלא רק את החברה עצמה. זאת כמובן למעט במקרים של עבירה על החוק, כמו מעילה או מרמה, אז שום מסגרת משפטית או כלכלית לא תגן על בעל המניות והוא יחויב אישית (הליך שנקרא גם "הרמת מסך").

עם זאת, בסופו של דבר, הבחירה בין צורות ההתאגדות נשענת על מאפייני הפעילות העסקית כולה, לרבות רמות הסיכון ואופי הלקוחות.

 

סוג הפעילות העסקית

במצב שבו העסק שלכם צפוי לפעול מול חברות רציניות, בשווקים בינלאומיים או בענף בעל סיכון גבוה יחסית, כלכלית ו/או משפטית, הרי שקיימת עדיפות ברורה להתאגדות תחת חברה בע"מ – שמספקת הגנה משפטית, יכולה להקל על פעילות עסקית מול חברות מבוססות וכן לתת יתרון בעמידה בתנאי סף להשתתפות במכרזים משמעותיים ופרויקטים גדולים. לעומת זאת, וכפועל יוצא, במידה ומדובר בעסק קטן עם רווחים נמוכים או המשויך לענף בעל סיכון נמוך עד אפסי - הרי שצורת ההתאגדות העדיפה תהיה כעוסק עצמאי (עוסק פטור או עוסק מורשה, בהתאם למקצוע וגובה המחזור השנתי).

 

מאפייני הלקוחות

נקודה נוספת שכדאי להתייחס אליה היא קהל היעד או הלקוחות של העסק. במקום שבו רוב לקוחות העסק הם לקוחות פרטיים (כאלה שאינם יכולים להתקזז על המע"מ ששילמו), לרישום של עוסק פטור יש יתרון. לעומת עוסק מורשה, שמחויב במע"מ ונאלץ לגלמו במחיר לצרכן – עוסק פטור יכול לדרוש מחיר תחרותי יותר, כזה שנמוך ב-17% (מרכיב המע"מ).

לעומת זאת, במצב שבו רוב הלקוחות הם עסקיים, דווקא לרישום עוסק מורשה יש יתרון – כיוון שהוא מאפשר ללקוחותיו להתקזז על המע"מ מתוך חשבונית המס. כמו כן, אם יש לעסק הוצאות הקמה או הוצאות שוטפות בהיקף משמעותי, לרוב כדאי יהיה לבחור ברישום של עוסק מורשה ולדרוש בהחזר את המע"מ בגין ההוצאות שנוצרו לעסק בתחילת דרכו.

 

תהליכי רישום והתנהלות

חשוב לומר שמבחינת מס הכנסה, התנהלותו של עוסק פטור איננה שונה מהתנהלותם של גורמים עסקיים אחרים ומדובר, למעשה, במעמד הנוגע לענייני מע"מ בלבד. מבחינת רישום, גם עוסק פטור וגם עוסק מורשה, מחויבים להירשם במשרדי המע"מ ומספרי העוסק שלהם יהיה בדרך כלל מספר תעודת הזהות. פתיחת חברה היא הליך מורכב וארוך יותר, בו יש לפנות לרשם החברות, להציג תקנון והצהרת דירקטורים, לבחור שם לחברה ולשלם אגרת רישום. רשם החברות אינו חייב לאשר את הקמת החברה, ובמקרים מסוימים, בהתאם לשיקול דעתו, רשאי רשם החברות לדחות את הבקשה להקמת חברה.

לסיום, נדגיש כי לכל ענף פעילות, עסק או יזם יש את הדרישות, הצרכים והתנאים הספציפיים רק לו. כל מקרה לגופו ולכן תמיד מומלץ להתייעץ באיש מקצוע מנוסה, שיסייע לכם בבחירת האפשרות האידאלית לעסק שלכם.
 

בחנו את עצמכם אם בחרתם נכון? 

 

שאלות נפוצות:

עוסק מורשה או חברה?

קיים הבדל מהותי בין עוסק מורשה לבין חברה. בעוד עוסק מורשה אינה מופרדת מבעליה, חברה היא ישות משפטית נפרדת מהבעלים שלה. כן, גם אם מדובר על חברה בעמ שמונה אדם אחד בלבד. בנוסף יש לציין כי חברה בע"מ היא גוף עסקי שניתנת להנפקה ולמסחר, ניתן למכור חלק מהחברה וכדומה. אפשרות זו אינה קיימת בעוסק מורשה. הפרדת ישות בין בעלי החברה לבין החברה נקראת גם עקרון הגבלת אחריות. לעקרון זו יתרון מובהק. במידה ועסק מורשה נקלע לקשיים כלכליים ולחובות, הרכוש הפרטי של בעלי העסק נמצא בסכנה של עיקול לשם החזרת החובות, זאת מכיוון שהעסק והאדם ורכושו הפרטי הינם גוף אחד. אך כאשר מדובר על חברה בע"מ שנקלעת לחובות, החברה ובעליה אינם נחשבים לישות אחת, כך שהרכוש הפרטי של בעלי החברה לא נמצא בסיכון לעיקול לשם החזרת החובות.


עוסק מורשה או פטור?

עוסק פטור הוא עסק שמוגבל במחזור העסקאות שלו לסכום שנתי שמתעדכן אחת לתקופה. עסק שאינו מגיע לתקרה זו פטור מדיווחים שוטפים ברמה החודשית או דו חודשית, והוא חייב בדיווח רק אחת לשנה. כמו כן הוא פטור מתשלומי מס ולכן הוא לא יגבה מע"מ. יש לציין כי עוסק פטור מנפיק קבלות עבור תשלומים ולא חשבוניות מס. לעומת זאת עוסק מורשה אינו מוגבל במחזור העסקאות שלו, הוא חייב בתשלומי מס ולכן הוא יגבה מע"מ, והוא ינפיק חשבוניות מס כנגד כל תשלום שמתבצע. למעשה ההחלטה בדבר סוג העוסק תלויה במחזור העסקאות ובסכומי ההכנסות של העסק.

 

מה ההבדל בין עוסק פטור לעוסק מורשה?

ההבדל בין עוסק פטור לעוסק מורשה הוא באופן ההתנהלות וכן ברמת ההכנסות של העוסק. עד לסכום מסוים יכול בעל העסק לבחור להיות מוגדר כעוסק פטור, כאשר הוא עובר את התקרה חלה עליו חובה להגדיר את עצמו כעוסק מורשה. ברגע שהוא הופך להיות עוסק מורשה חלה עליו החובה לדווח אחת לחודש או לחודשיים על העסקאות שהוא ביצע, הוא מנפיק חשבוניות מס ומשלם מיסים בגין העסקאות.

 

מה עדיף חברה בעמ או עוסק מורשה?

חשוב להבין שאין המלצה גורפת שנכונה לכל עסק באשר הוא. יש להיות מודעים לכך שבהתאם לנתוני העסק ולפי המאפיינים שלו יש לקבל החלטה מתאימה וכדאית. לכל גוף עסקי יש יתרונות ומאפיינים וגם חסרונות. כך שאם אתם מתלבטים בין חברה בע"מ לבין עוסק מורשה עליכם להבין שאמנם הפרדת החברה לישות נפרדת מכם מגנה על הנכסים שלכם, אך מצד שני הקמת חברה בע"מ כרוכה בעלויות גבוהות יותר ובתהליכים שדורשים מכם יותר. כמובן שהדבר כדאי במידה והדבר נכון לעסק שלכם. בכל מקרה של התלבטות נכון לקבל הכוונה וייעוץ מקצועיים.


האם לפתוח חברה או עוסק מורשה?

מתלבטים בין פתיחת חברה לבין הקמת עוסק מורשה? עליכם ללמוד היטב את הנושא ולהבין מהם ההבדלים בין שני הגופים הללו. הן מבחינת מהות הגוף העסקי והן מבחינת החובות שמוטלות עליכם כמי שמחזיק ברשותו עסק או חברה. יש לציין כי הבחירה הטובה ביותר עבורכם תתחשב באופן מלא בחזון של העסק שלכם כמו גם במצב הנוכחי שלו. בגודלו, בהיקפי העסקאות שלו, במחזור הכספים ובנתונים נוספים. את ההחלטה הסופית יהיה נכון לקבל בהתאם להכוונה של איש מקצוע בתחום ראיית חשבון וייעוץ מס.


איך פותחים עוסק מורשה?

כדי לפתוח עוסק מורשה יש למלא טופס פתיחת עוסק בשלושה גופים נפרדים. ראשית עליכם לגשת למע"מ ולמלא טופס פתיחת עוסק מורשה, לאחר מכן הנכם נדרשים למלא טופס פתיחה במס הכנסה, בשלב הבא יש למלא טופס גם בביטוח לאומי. בשלב הבא אתם עתידים לקבל מכתבים מגופים אלו המאשרים את היותכם בעלי עוסק מורשה. כמו כן תקבלו פנקס תשלומי מקדמות. חשוב לזכור לבצע את הדיווחים השוטפים בהתאם לדרישות ועל פי החוק.

 

מתי נהיים חברה בעמ?

מתלבטים מהו השלב בו כדאי לעבור להיות חברה בע"מ? התשובה תלויה במספר גורמים. בסופו של דבר יש שיקולים לכאן ולכאן וההחלטה נמצאת בידיים שלכם, כמובן בהתייעצות עם רואה חשבון או יועץ מס. יש לדעת כי באמצעות חברה בע"מ ניתן לתכנן את תשלומי המיסים ולחסוך בהם, כמו כן החברה מאפשרת לכם למנוע מצב של סיכון הנכסים האישיים בגין חובות של החברה.

 


 

BDO ישראל לעסקים קטנים

BDO ישראל הינה פירמת ראיית חשבון וייעוץ עסקי מובילה, עם ניסיון רב שנים בליווי עסקים קטנים בארץ ובעולם. היכרותנו עם הצרכים, ההזדמנויות והסיכונים של העסקים הקטנים והבינוניים, מאפשרים לנו להציע מעטפת שירותים מותאמת אישית לצרכי הלקוח.

אנו מציעים ללקוחותינו יחס אישי לצד מעטפת שירותים של פירמה מובילה:

  • ביקורת וסקירה של דוחות כספיים
  • ייעוץ שוטף בנושאי חשבונאות ומיסים
  • ייצוג שוטף בפני רשויות המס
  • דוחות אישיים לבעלי המניות
  • הנהלת חשבונות וחשבות, הכנת משכורות ותלושי שכר לעובדים בעסק
  • חישוב הפרשות לפנסיה, קרנות השלמות, גמל
  • ייעוץ וליווי עסקי