7 גורמי מפתח לפריצה מוצלחת של חברות מקומיות לשוק הגלובלי

 

1. מנהיגות, חזון, אסטרטגיה וביצוע המרכיב החשוב ביותר הוא חזון לטווח ארוך שאמור להביא בסופו של יום את החברה להיות גלובלית ומובילה בתחומה. חזון זה מוביל החלטות המעדיפות את הטווח הארוך על פני הטווח הקצר, גם אם לעיתים נדרשת הקרבה כלכלית בהווה, וכל זאת תוך בניית תהליכים עם מחשבה של שני צעדים קדימה ועוד. חזון שכזה מבוסס על שני מרכיבים מרכזיים שהם האמונה והפטריוטיות הבאים לידי ביטוי ברצון להוכיח שאפשר ממדינה קטנה לפתח חברה גדולה ומובילה, ובמקביל מושתת על ההבנה שהוא לא עולה בקנה אחד עם הרצון לפגוש את הכסף (לממש) מהר. המנהיגות מתבטאת ביכולת להוביל את האנשים להגשמה של החזון שצריך להיות ברור. האסטרטגיה היא מפת הדרך שמגשרת בין החזון למשימות המפורטות לביצוע, ולכן חשיבותה הרבה. הביצוע חייב להיות "ממושמע", קפדני וסדור- מה עושים? מה לא עושים? איך עושים? (ראה גם ערכי ליבה).

 

המחויבות ארוכת הטווח היא הנקודה הארכימדית ממנה סיפור ההצלחה הגלובלי מתחיל.

 

2. חדשנות עסקית נדיר למצוא חברה גלובלית מובילה בתחומה רק על בסיס חדשנות טכנולוגית (אפל יוצאת דופן בהקשר זה), ולכן חברה גלובלית חייבת לחדש מודלים עסקיים ובכך ליצור לעצמה פוזיציה אסטרטגית ברת הגנה לטווח ארוך. בתוך אלו מצויים תהליכי אופטימיזציה גלובליים ושיפור שרשרת הערך, אך מה שמסתמן כחשוב ביותר להצלחה היום ובעתיד הנראה לעיין הוא הבנה מעמיקה של "נפש הצרכן" (גם בתחום ה- B2B וגם אם הוא הלקוח של הלקוח) ומשם מגיעה החדשנות החשובה ביותר. חברה גלובלית חייבת למתג את "איכות ההבנה" הזו כדי ליצור חסם אסטרטגי וכל זאת תוך כדי מציאת המינון הנכון בין ניצול היתרונות לגודל הגלובליים (למשל פיתוח וטכנולוגיה) ובין הבנה אינטימית של צרכים מקומיים. התשתיות והתהליכים צריכים להיות מתקדמים בהתאם: תשתיות ניהול מתקדמות מערכות IT, HR, תהליכי קבלת החלטות, תקשור אפקטיבי של מטרות ויעדים.

 

3. ערכי ליבה -  לחברה צריכים להיות ערכים חזקים מעבר למדדים כספיים. ערך חשוב שהוזכר הוא שיבוץ האנשים המתאימים ביותר לתפקידים הנכונים, וכל זאת תוך ההבנה שלעיתים המנהלים "שנרכשו" טובים מאלה ש"רכשו" את החברה. אין מקום ל"חובות עבר רגשיים".

 

ערכים נוספים הם יסודיות, מקצוענות, חקירה ולימוד מעמיקים לפני קבלת החלטה וביצוע. הבן מה שאתה אומר, התכוון למה שאתה אומר, הסבר מה שאתה אומר ובצע בהקפדה. מותר לקחת סיכונים, אך אסור להמר. הביצוע צריך להיות מאופיין במשמעת ברזל והקפדה יתרה, תוך הבנה באופן מיוחד מה לא עושים גם אם הפיתוי גדול.

 

4. גיוס הון – הון לא צריך להוות חסם לרעיונות ומהלכים טובים. יש לבצע מהלכים בהם אנו מאמינים ולא להיתלות במגבלות הון. שוב מותר לקחת סיכונים, אך אסור להמר.

 

5. רכישות חברה גלובלית לא יכולה להיות כזו במידה ואין לה מומחיות בביצוע רכישות. מומחיות שכזו כוללת הגדרת פרופיל המטרה (גיאוגרפיה חדשה, תחום/יכולות נוספות), זיהוי המועמדים, סגירת העסקה והחשוב ביותר החוכמה לקחת את הטוב ביותר מהחברה הנרכשת ולא לסרס אותה. העקרון האחרון כולל זיהוי הBest Practices  בחברה הנרכשת ויישומם בחברה הרוכשת ללא סנטימנטים.

 

6. שותפויותהכרה מפוקחת במגבלות שלך לאור מגמות ותרחישי הסביבה וביצוע שיתופי פעולה עסקיים חשובים להמשך ההתמודדות – בעשור שלנו גם חברות גלובליות יכולות להפוך ללא רלוונטיות ובתוך בזמן יחסית קצר.

 

7. הגדרת התחום בו פועלים – לקיים את כל גורמי המפתח להצלחה בתחום נישתי יהפוך אותנו לחברה גלובלית מובילה, אך בהגדרת תחום קטן מדי מכדי להיות חברה בעלת משקל עולמי. לצורך זה עלינו להצליח להשיג יתרון תחרותי בר הגנה בתחום גדול ומשמעותי ולהתמיד לטווח ארוך כך שלא נמכור לחברות הגדולות באותו תחום שנוטות לקנות הצלחות שבדרך. שתי החברות שהציגו נמצאות בתחום גדול מאד, אך בעוד שטבע השכילה ליצור גודל ויתרון בתחום והגיע ל-70 מיליארד שקל בצמיחה מהירה, אזי שמכתשים-אגן נרכשה לאחרונה על ידי ענק בינלאומי סיני לחיזוק מעמדה התחרותי והתקשתה לצמוח בשנים האחרונות בקצבים מהירים.

 

ולסיום ,  קושי גדול יותר מלהגיע לשם זה להישאר שם. בעולם של ימינו שבו ענף אחר ענף עובר קונסולידציה גלובלית,  חוסר ערנות להרף עיין יכול להעיף אותך בסיבוב הדרך לשולים ("נהג לא זהיר"). צמיחה של 10% בחברה של 20 מיליארד דולר איננה שקולה לצמיחה של 10% בחברה של מיליארד דולר. לאור כך, השתנות והתחדשות תמידית במודל העסקי, הינה הכרחית לחברה שרוצה להישאר גלובלית ומובילה,במקביל להיותה צומחת.

 

כותב המאמר, אבי לוי – שותף מנהל בב- BDO Corporate Strategy, בעל ניסיון עשיר באסטרטגיה בארה"ב, אירופה וישראל.

 

Gil CSC) BDO Corporate Strategy לשעבר) מחברות האסטרטגיה הוותיקות והמנוסות בישראל, פועלת כבר מעל ל- 25 שנה בתחום הייעוץ האסטרטגי והניהולי. החברה מייעצת לחברות מובילות במשק הישראלי ומסייעת בגיבוש אסטרטגיה מתאימה לארגון וביישומה בפועל. בנוסף לאסטרטגיה הקלאסית שמגשרת בין החזון למשימות לביצוע, BDO Corporate Strategy  מתמחה במספר כלים המסייעים במיוחד למספר סוגיות שעלו כאן, בינהן; BMFO – כלי ליצירת אוקיאנוס כחול דרך הבנה מעמיקה ויסודית של נפש הצרכן ובמיוחד של הלקוח של הלקוח שלנו בשוק B2B. סדנאות תרחישים – שמאפשרות חקירה יסודית ומעמיקה והערכת הסיכונים וסיכויים לפני קבלת החלטה.

 

ליצירת קשר עם המומחים שלנו

הירשם לניוזלטר

Please fill out the following form to access the download.