על הקשר בין החיסון ל-COVID19 ויכולות הדיגיטליות

השבוע נכנסתי לפרזנטציה אצל לקוח והבנתי אחרי דקה שהשיא של היום כבר התרחש לפני. חברת פייזר הודיעה שיש לה חיסון ל COVID19שיצא לשוק בקרוב והבורסה נכנסה לסחרחרה.

פייזר זינקה ב-7.7%, מניות התיירות והבנקים זינקו ומנגד, מניית זום צללה ב-17.4%, נטפליקס ירדה ב-8.6% ופייסבוק ואמזון נחלשו ב-5%. גברותי ורבותי: מ-ה-פ-ך. כל מי שעלה בזכות הקורונה במגמת ירידה וכל מי שהתרסק, מציג סממני התאוששות זהירה.

ניתן ללמוד רבות על הקשר בין חברות שמצליחות דווקא בתקופת הCOVID19 לבין האמידות והדיגיטליות שלהן. מותגים רבים צללו בשנת 2020 ומנגד היו כאלו שלא הכרנו לפני והפכו להיות חלק משמעותי בחיינו הדיגיטליים והאנטי סוציאליים.   

אפשר לחשוב שממש חזרנו אחורה בזמן אבל כפי הנראה עוד חזון למועד וגם בעוד מספר חודשים, במקרה הטוב, אחרי שחלק מהעולם כבר יהיה מחוסן, עדיין ישנן חברות עולם חדש שהמניה שלהן תישאר בגדר השקעה טובה.

אחד המדדים לבדוק טרנדים בשנת 2020 היה החברות שהמניה שלהן הרקיעה שחקים למרות ולעיתים בזכות הקורונה. ישנן חברות שאמרו לי: "הלוואי והקורונה תישאר אתנו לעוד שנים רבות" מרב שהשפעתה חיובית על המחזורים שלהן. כנראה שיש דבר כזה "מקדם קורונה" ושישנה קורלציה בין עליית המניה של חברה בשנת 2020 לניבוי ההצלחה שלה בשנים הבאות.

 

ענף הכושר בבידוד

חברת Peloton הייתה אחת המרוויחות הגדולות מהמגיפה והשינוי בהתנהגות הצרכנים. התגובה המיידית במניות החברה על חדשות החיסונים של פייזר היתה ירידה של 20%.

עם זאת, הסיבה להמשיך ולהשקיע במניה זו היא ענף הכושר המשתנה לנצח. כן, אולי צרכנים יחזרו בהדרגה לחדרי כושר, מרכזי יוגה ועוד מיני אולמות מרובי זיעה אך חלקם גם עשויים לבחור שלא לחדש את המנוי היקר שהיה ברשותם. ענף הכושר שובש והצרכנים מוצאים דרכים חסכוניות יותר למלא את צרכי הכושר שלהם.

ניכר כי Peloton יודעת איך לדבר עם הלקוחות שלה. השבוע הודיעה החברה על שותפות רב-שנתית עם לא אחרת מאשר ביונסה. האמנית תסייע באוצרות שיעורים לשירות המנויים של חברת הכושר. על סמך הדאטה של החברה, ביונסה היא האמנית המבוקשת ביותר מ -3.6 מיליון חבריה. השיעורים של ביונסה כבר החלו. יש מדיטציות, ריצות בחוץ, טיולי אופניים ושיעורים נוספים יגיעו בהמשך.

כחלק מהשת"פ, סטודנטים ב- 10 HBCU (historically Black colleges and universities) יקבלו חברות לשנתיים באפליקציה.

 

יפה לי בבית

לא יודעת מה אתכם אבל אני זמזמתי ימים שלמים את "יפה לי בבית, קפה לי בבית, צופה לי בבית...". אייס התיישבו בדיוק על הנקודה של ה-Nesting.

חברת Wayfair נהנתה מהוצאות מוגברות על קטגורית הבית מכיוון שהקורונה עוררה את ההבנה שהבית שלנו טעון שדרוג. השעות המרובות בבית גרמה לכולנו להבין שזה לא לגיטימי לא לראות שהתקרה מתקלפת.

החברה הוקמה בשנת 2002 על ידי  סטיב קונין וניראג' שאה אשר זיהו הזדמנות בשוק למכור מדפים ומעמדי סטריאו ברשת. מה שיגדל, לימים, להיות יעד המסחר האלקטרוני הגדול ביותר עבור ריהוט ועיצוב הבית התחיל עם אתר אחד בלבד ובמהרה צמח ליותר מ -250 אתרים עצמאיים שמוכרים כל דבר, החל מכיסאות בר ועד בתי ציפורים. בשנת 2011, סטיב וניראג' העבירו את כל אתרי המסחר האלקטרוני שלהם לאתר מגה אחד לבית וקראו לו Wayfair. והשאר היסטוריה.

הצפי הינו כי מניית Wayfair תמשיך לטפס גם בשנים הבאות וכי ההשקעה בבית באמצעות רכישה באונליין לא תעלם כל כך מהר מחיינו.
 

ה- Lipstick syndrome במלוא הדרו

אפקט הליפסטיק מתאר את העובדה שהצרכנים עדיין נוטים לקנות פריטי יוקרה קטנים גם בזמן משבר כלכלי. עלייה במכירות מותרות קטנות כגון, שפתון יכולה להצביע על מיתון מתקרב או על תקופה של ירידת אמון הצרכנים. תחשבו לרגע על מה קניתם בחודשים האחרונים ואיך זה סיפק מענה לפיצוי שהייתם צריכים. זה כמו לאכול גלידה אחרי פרידה. כולנו זקוקים לקצת נחמה. אז נכון, לא בטוח שעכשיו זה הזמן המתאים לקנות בית חדש ומפואר אבל עבודת יד או מסיכה מעוצבת, גם יכול לעשות את העבודה.

 

Etsy הוא אתר מסחר אלקטרוני אמריקאי המתמקד בפריטים בעבודת יד, וינטג' וציוד מלאכה. פריטים אלה מתחלקים למגוון רחב של קטגוריות, כולל תכשיטים, תיקים, ביגוד, עיצוב לבית וריהוט, צעצועים, אמנות, כמו גם ציוד מלאכה וכלים. האתר הוקם בשנת 2005 על ידי קבוצת חברים ובהם רוברט קאלין, יצרן רהיטים חובבני שחיפש דרך טובה יותר למכור את הסחורה שלו באינטרנט.

החברה הצליחה מאד במהלך הקורונה. הביקוש למסכות הפנים של המוכרים שלה התפוצץ, חפצי נוי ותכשיטים המשיכו להימכר. ישנו צפי לתנודתיות בטווח הקרוב במניות עם כניסת החברה לשנת 2021, ומצפים להאטה ניכרת בצמיחת GMS, בתרחיש שבו יהיו חיסונים ברבעונים הקרובים. 2021 צופה ירידה במכירות מסכות הפנים בתקווה שמשבר הבריאות יחל להישכח. ולמרות זאת, Etsy תמשיך להרוויח מהגידול המשמעותי במודעות ובמעורבות שהביאה עמה הקורונה. 

 

בהתחשב בהיקף ובקצב השיבוש, חשוב שעסקים יזהרו מתסמונת הליפסטיק הדיגיטלי. משמע, חיבוק הדיגיטציה לאורך תכונות שטחיות של המודל העסקי. לדוגמא, בנק שמתחיל להשתמש בניתוח נתונים קצת יותר ממה שעשה מבחינה היסטורית. לחלופין, ארגון המתחיל להשתמש בשירותי ענן ולא בשרתים משלו. לשים ליפסטיק דיגיטלי זה קל לביצוע, גם לכם וגם למתחרים שלכם. זה לא מקנה שום יתרון תחרותי. ומה שעוד יותר גרוע זה שהוא גורם למנהלים להאמין שהחברה שלהם עכשיו דיגיטלית. שאננות מאטה ודבקות במורשת מוערכת מדי.

אין באמת נוסחה אחת לעיצוב הצעת ערך חדשה ומשכנעת. אבל חברות צריכות להבין כי עליהן להציע ערך רציונלי יוצא דופן או ערך רגשי עמוק. גם שילוב של שניהם יכול לעבוד. העיקר, שזה יהיה משהו שמצדיק את שווי המניה

המאמר פורסם כחלק מהטור השבועי של יעל קנדר, מנהלת BDO Digital, בדה מרקר, בתאריך 12.11.2020