המחיר היקר של התמודדות מלכ"ר במכרזי מדינה

בקצרה

לאחרונה פרסמה רשות המיסים החלטה מרחיקת לכם, לפיה כל מלכ"ר שמקיים פעילות עסקית ומתמודד במכרז ממשלתי, עלול להיות מסווג כ"עוסק" ולאבד את מעמדו כמלכ"ר.

הרקע להחלטה הוא בסיטואציות בהן מלכ"ר (עמותות, חל"צ) מתמודד במכרז של המדינה לצד גופים עסקיים שונים, כאשר לטענת הרשות הוא בעל יתרונות תחרותיים על פני העוסק "הרגיל": הוא זוכה לשיעורי מס נמוכים יותר ובכך מתאפשר לו לספק הצעת מחיר נמוכה יותר והוא מהווה גורם תחרותי לעסקים בתחום הרלוונטי. מכאן נוצרת אפליה לטובה שלא עולה בקנה אחד עם הגדרת הפעילות העסקית של מלכ"ר ולפיכך הרשות החליטה לשקול, במקרים כאלו, את הפעלת סעיף 58 לחוק המע"מ – לשנות את סיווגו של המלכ"ר, בין לפעילות המכרז בלבד ובין אם לכלל פעילויות הארגון.

ההחלטה עוררה התנגדות רבה בקרב עמותות, חל"צ, לשכת רואי החשבון, הארגונים היציגים וכו', ונראה כי המילה האחרונה בנידון עדיין לא נאמרה.  

החלטת רשות המיסים

ביום 11 בינואר 2018 פרסמה רשות המסים החלטה מרחיקת לכת שזוהי לשונה: "במקרים בהם המדינה או כל זרוע אחרת שלה תפרסם מכרז ובין מגישי ההצעה למכרז יהיו גם גופים המסווגים כמלכ"ר וגם גופים המסווגים כעוסק..., ויתברר כי מטרת פעילות המלכ"ר המתמודד במכרז היא לשם השגת רווחים (גם לשם השגת רווח זמני אשר ישמש את המלכ"ר...), תפעל רשות המסים לשינוי הסיווג של המלכ"ר לעוסק בשל הפעילות האמורה עם כל המשמעויות הכרוכות בשינוי הסיווג."

משמעות ההחלטה במילים פשוטות: כל מלכ"ר שמקיים פעילות עסקית ומתמודד במכרז של משרד ממשלתי עלול 'להפוך' לעוסק ברשויות המע"מ ולאבד את מעמד המלכ"ר שלו.

ההחלטה המלאה

הרקע להחלטה

ההחלטה עוסקת בסיטואציה הבאה: עמותות וחברות לתועלת הציבור (חל"צ) המסווגות ברשות המע"מ בתור מלכ"ר (מוסד ללא כוונת רווח), ואשר מנהלים גם פעילות עסקית שמטרתה הינה קידום הפעילות הציבורית, מתמודדים במכרזים שמפרסמת המדינה (על זרועותיה השונות), כאשר לצדן מתמודדים גם גופים עסקיים שונים. 

בסיטואציה זו, לטענת רשות המסים, נוצרים למלכ"ר יתרונות תחרותיים על-פני העוסק 'הרגיל' וזאת מן הטעמים הבאים:

מלכ"ר המתמודד במכרז לצד הגוף העסקי מהווה, למעשה, גורם תחרותי לעסקים האחרים באותו תחום ולפיכך נוצרת אפליה לטובה של המלכ"ר בהשוואה לעסקים האחרים המתמודדים באותו המכרז; דבר שאינו עולה בקנה אחד עם המבחנים/השיקולים אותם יש לקחת בעת סיווג פעילות עסקית של מלכ"ר, מכוח ע"א 767/87 בעניין עמותת "בשערייך".

החלת שיעורי מס נמוכים יותר על מלכ"ר, לעומת אלו שחלים העסקים המתחרים ביניהם במכרז, מקנים למלכ"ר יתרון מובנה ומשפיעים על גובה הצעת המחיר שיגיש. לפיכך, יש בה בכדי להשפיע על זהות הזוכה במכרז.

המילה האחרונה

לאור הנימוקים הללו החליטה רשות המסים כי במקרים כאמור היא תשקול להפעיל את סעיף 58 לחוק המע"מ, לפיו "המנהל רשאי, ..., לרשום אותו כנמנה עם סוג אחר, הן לכל עיסוקיו או פעילויותיו והן למקצתם, אם ראה שמהותם קרובה יותר לסוג האחר." חשוב לשים לב שלפי סעיף 58 לחוק המע"מ, הסיכון של שינוי סיווג מלכ"ר של העמותה/ חל"צ ברשויות המע"מ, תקף הן עבור הפעילות שבבסיס המכרז והן עבור כלל פעילות הארגון.

יש הטוענים כי החלטת רשות המסים מייצגת את תגובתה של הרשות (ואולי אף תגובה מאוחרת) לפסיקת ביהמ"ש העליון בעניין מ' ישראל נגד עמותת אקים ואחרות[1]. בהליך זה נדונה השאלה: האם מרכיב רווח בשיעור של 4% שהמשרד הגדיר לתשלום לחברות העסקיות המשתתפות במכרז, ולאלו בלבד, עולה לכדי הפליה פסולה של עמותות וחל"צים אשר התמודדו במכרז? תשובת ביהמ"ש העליון הייתה כי קביעה זו אכן מהווה הפליה אסורה ופגיעה בעיקרון השוויון בו חבה רשות מנהלית, אף אם מתקיים האינטרס הציבורי של חיסכון בתקציבי וכספי המדינה/תועלת כלכלית.

החלטה זו עוררה התנגדות רבה, לרבות מצד עמותות/ חל"צ עצמם, הארגונים היציגים, לשכת רואי-החשבון וכו', ונראה שעדיין לא נאמרה המילה האחרונה בנדון.

צרו קשר עם המומחים שלנו 

 

מקורות

[1] עע"מ 4363/14 מדינת ישראל – משרד הרווחה והשירותים החברתיים נגד עמותת אקים ישראל ומשיבות נוספות