החבות במס בהזמנות מראש של מוצרי חנויות הדיוטי-פרי באמצעות האינטרנט

בפרשת סופר פארם (בג"ץ 9350/16) נדונה הסוגיה האם שירות הזמנות מוצרים הקיים באתרי אינטרנט של חברות "ג'יימס ריצ'רדסון" ו"אל על" הוא בבחינת שירות מכירות, אשר עסקאות מכר טובין המתבצעות בו חייבות במע"מ ובמס קנייה.  
עתירה זו הוגשה בהתבסס על ההנחה שעסקאות מכר טובין המתבצעות במדינת ישראל טעונות תשלום מע"מ ומס קנייה, ואילו עסקאות המתבצעות בחנויות ה"דיוטי פרי" בנמל תעופה בן גוריון אינן טעונות בתשלום מיסים אלו. הדין הישראלי קובע הסדר מס מיוחד ביחס לעסקאות המתבצעות בחנויות אלה ולפיו הן חייבות בתשלום מע"מ בשיעור אפס ופטורות ממס קנייה. יצוין, כי גם עסקאות מכר טובין שמתבצעות במהלך טיסות אינן טעונות תשלום מע"מ ומס קנייה, אולם זאת מאחר שעסקאות אלה מתבצעות במרחב אווירי מחוץ לשטח הטריטוריאלי של מדינת ישראל ולכן הן ממילא אינן נלכדות ברשת המס הישראלית.

העתירה אינה תוקפת את הסדר המס המיוחד החל על עסקאות מכר טובין בחנויות ה"דיוטי פרי" או בטיסות, אלא עניינה בשירות החדש אותו החלו חברות "ג'יימס ריצ'רדסון" ו"אל על" להציע לקהל לקוחותיהן. מדובר בשירות הזמנה מראש באינטרנט, שלפיו הלקוחות יוכלו לתכנן את רכישותיהם ולהזמין מראש באינטרנט את המוצרים שהם חפצים לרכוש בחנויות ה"דיוטי פרי" או בטיסות. העותרות סבורות כי ההזמנות המתבצעות באמצעות האינטרנט הן עסקאות אשר דומות לכל עסקה מקוונת אחרת שמתבצעת במדינת ישראל, ועל כן אינן יכולות ליהנות מהטבות המס והפטורים בדומה לעסקאות שמתבצעות בנמל התעופה או בטיסות. לטענתן, הרחבת תחולת ההטבות והפטורים ביחס לעסקאות מקוונות מקפחת ומפלה אותן, וכן פוגעת בחופש עיסוקן וביכולתן להתחרות בשוק. לפיכך נטען כי מנהל המכס והמע"מ חורג מסמכותו ופוגע שלא כדין בכך שאינו נוקט אמצעים לגביית מסים ביחס לעסקאות אלה.

מנהל המכס והמע"מ נדרש לסוגיה זו לאחר שחברת "ג'יימס ריצ'רדסון" פנתה אליו בבקשה לאשר את שירות ההזמנה החדש אותו ביקשה להשיק. מנהל המכס והמע"מ קבע כי השירות החדש יכול לחסות תחת הסדר ההטבה והפטור, בכפוף לתנאים מסוימים, שיבטיחו שכל שהשירות החדש יאפשר הוא לאותת טנטטיבית לחברה בדבר כוונתם של הלקוחות לרכוש מוצרים ספציפיים, וזאת על מנת שהחברה תוכל להכין עצמה במועד מועד ותהליך הרכישה יהיה קצר ויעיל יותר. כמו כן, מנהל המכס והמע"מ ציין כי על אף שלא קיבל פנייה בנושא, הוא לא ראה בעיה בשירות שמציעה חברת "אל על" באתר האינטרנט שלה היות ומסירת הטובין מתרחשת במהלך הטיסה, מחוץ לשטח האווירי של מדינת ישראל, ולכן אין מדובר ב"עסקה" שמתבצעת בישראל החייבת במס ערך מוסף ובמס קנייה.

בג"ץ בחן את המועד שבו משתכללות עסקאות המכר לפי השירות המקוון החדש – האם ברגע השימוש בשירות המקוון באינטרנט או במעמד התשלום בנמל התעופה, והגיע לכלל מסקנה כי עסקאות המכר של חברת "ג'יימס ריצ'רדסון" מתבצעות במלואן בחנויות ה"דיוטי פרי" המצויות בנמל התעופה. מכלול התנאים שהציב מנהל מכס ומע"מ מבטיח כי ההזמנות יהיו טנטטיביות בלבד, בלי מעמד משפטי מחייב. ללקוח לא משתכללת זכות כלשהי לקבלת המוצר, ואף לא חובה נגדית לשלם עבורו. כמו כן, מובהר ללקוח כי השימוש בשירות המקוון אינו מהווה רכישה, וכי הרכישה עצמה תתבצע בנמל התעופה לאחר הצגת כרטיס טיסה ותשלום מלא. לגבי השירות שניתן על ידי "אל על", קבע בג"ץ כי מסירת הטובין אינה מתבצעת בשטח ישראל, אלא על המטוס, במתחם אווירי מחוץ לשטחה הטריטוריאלי של ישראל ולפיכך הן אינן נלכדות ברשת המס הישראלית. משכך המסקנה היא שפעולות המתבצעות באתרי האינטרנט של החברות כאמור אינן עסקאות מכר טובין לצורכי מס ולא נפלה שגגה בהחלטת מנהל המכס והמע"מ.

 

סוגיות המס הנזכרות במידעון מובאות באופן כללי ותמציתי, ונועדו להפניית תשומת לב בלבד. אין לראות במידעון משום תחליף לחוות דעת ואין להסתמך על תוכנו ללא קבלת ייעוץ ספציפי.


צור קשר עם המומחים שלנו למיסים

הירשם לניוזלטר ולעדכונים אחרונים מ BDO זיו האפט

Please fill out the following form to access the download.