ניכוי במקור מהעברות לחו"ל - חובת הזהירות החלה על הבנק ועובדיו!

 
בקצרה

סעיף 170 לפקודת מס הכנסה קובע כי כל המשלם לתושב חוץ כל הכנסה חייבת לפי פקודה זו חייב לנכות מס בשיעור 25% אם מקבל התשלום הוא יחיד ומס חברות (24% בשנת 2017) אם מקבל התשלום הוא חברה, אלא אם כן המציא אישור על פטור או הפחתה מאת פקיד השומה. למרות שהסעיף מטיל את חובת ניכוי המס במקור בגין ''הכנסה חייבת'', גישת רשות המיסים מרחיבה ומטילה בפועל את החובה על כל תשלום למעט מקרים חריגים. בשל כך, מקפידים המוסדות הכספיים הקפדה יתרה, למזעור טענות אפשריות של פקידי השומה כלפיהם, דבר היוצר סרבול רב וגורר עיכובים בהעברות ועומס על רשות המיסים בהנפקת אישורים לפטור מניכוי מס במקור, אך נכון להיום זוהי הדרך המיטבית להפחתת הסיכון. .

 

תמונת מצב

מוסדות כספיים וציבור הנישומים מחויבים לעמוד בהוראות קפדניות בנוגע להעברת כספים מישראל לחו"ל. מזה שנים רבות מבטיחה רשות המיסים לפרסם נוהל חדש ומעודכן בנוגע לקבלת האישורים על פטור/הפחתה מניכוי מס במקור בשל העברות לחו"ל שאמור לפשט ולייעל את ההליכים המסורבלים הנהוגים כיום, אך פרסומו של נוהל רשמי כאמור לא נעשתה עד כה.
 

לשון החוק


סעיף 170 לפקודת מס הכנסה קובע כי כל המשלם לתושב חוץ כל הכנסה חייבת לפי פקודה זו (שאינה הכנסה שנוכה ממנה מס לפי סעיף 164 לפקודה) חייב לנכות מס בשיעור  25% אם מקבל התשלום הוא יחיד ומס חברות (24% בשנת 2017) אם מקבל התשלום הוא חברה, אלא אם כן המציא אישור על פטור או הפחתה מאת פקיד השומה. 
לעניין סעיף זה ועל מנת לייצר מערכת הרמטית ומבוקרת היטב, נקבע כי גם מוסד כספי שבאמצעותו משתלמת ההכנסה נחשב כ"משלם", כך שחובת ניכוי המס במקור תחול גם עליו. 
 

לשון החוק אל מול פני הדברים במציאות

אמנם, הסעיף מטיל את חובת ניכוי המס במקור בגין "הכנסה חייבת", אך גישת רשות המיסים מרחיבה ומטילה בפועל את החובה על כל תשלום, למעט מקרים שצויינו מפורשות בהוראות המקצועיות שפרסמה רשות המיסים.
להשלמת התמונה נציין, כי בהתאם להוראות הפקודה, אדם שחייב לנכות מס ולא ניכה את הסכום, כולו או מקצתו, רשאי פקיד השומה לשום לפי מיטב שפיטתו את סכום המס שאותו אדם היה חייב לנכותו. 

לפיכך ועל מנת להימנע מחשיפות כספיות כלשהן, מקפידים המוסדות הכספיים, הקפדה יתירה, על מילוי הוראות החוק בנושא זה, למזעור הטענות האפשריות של פקידי השומה כלפיהם. 

בין היתר, בכל מקום בו קיימת אי בהירות בנוגע לחובת ניכוי המס במקור, או כאשר אין הנחיה מפורשת של רשות המיסים בסוגיה, מומלץ להפנות את הלקוח לפקיד השומה להמצאת אישור על פטור מניכוי מס במקור. ככל שהבנק ממלא אחר הוראות פקיד השומה באופן מלא ובתום לב, קטן הסיכון שיידרש לשלם מס בגין העברות לקוחותיו לחו"ל. התוצאה של דרך פעולה זו הינו עיכובים בהעברות ועומס על רשות המיסים בהנפקת אישורים לפטור מניכוי מס במקור, אך נכון להיום זוהי הדרך המיטבית להפחתת הסיכון הנ"ל.
מיותר לציין, כי על הבנק לשמור תיעוד מתאים, לרבות האישורים עליהם הסתמך, על מנת שיוכל להציגם בעת הצורך , אם וככל שיידרש.

 

תשלומים שלא מחוייבים בניכוי מס במקור

בהוראת הביצוע שפרסמה רשות המיסים בנושא נקבעה שורה של תשלומים שהעברתם לתושב חוץ תותר בלא ניכוי מס במקור, על בסיס הצהרת המשלם בטופס סמ/114 או תחליפו. בין התשלומים האלה ניתן למנות את אלה:

  • שירותים שניתנו ובוצעו במלואם בחו"ל ע"י נותני שירותים בחו"ל, לרבות סוכנים, בתנאי שהמשלם הצהיר כי המקבל או מי מטעמו לא שהה בישראל לעניין ביצוע השירותים שבגינם שולם התשלום, וסך התשלום בגין שירותים אלה בשנת המס ע"י אותו משלם אינו עולה על 250,000$. 
  • הוצאות פרסום בחו"ל. יש לציין כי לפי הגישה שהונהגה בשנים האחרונות, שירותי פרסום באינטרנט (גוגל, פייסבוק וכדומה) אינם נכללים במסגרת זו.
  • שירותי תיירות המבוצעים בשלמותם בחו"ל.
  • שירותי ביטוח בחו"ל לכיסוי סיכונים בחו"ל.
  • החזר מקדמה ללקוח, ובלבד שסכום ההחזר אינו כולל ריבית ואינו עולה על סכום המקדמה; 
  • דמי השתתפות במכרזים בחו"ל. 
  • רכישת טובין מוחשיים (למעט תוכנות מחשב) עם רשימון יבוא. 

כמו כן, ניתנה לחברה המסווגת כ"חברה מיוחדת", שעונה על מספר תנאים ואשר קיבלה אישור ספציפי מפקיד השומה להיותה "חברה מיוחדת", הרשות להעביר לחו"ל כל תשלום ללא אישור מוקדם מרשויות המס (למעט מספר חריגים). חברה כאמור נדרשת להציג למוסד הכספי המעביר אישור על היותה חברה מיוחדת ואישור, חתום על ידי מורשה חתימה המוסמך לעניין זה, על היות ההעברה פטורה ממס או שיחול עליה מס מופחת.

סיכום


לאור כל האמור ועד לביצוע השינוי המיוחל בנהלי ההעברות לחו"ל, הקלת התהליכים והפחתה דה-פקטו באחריות החלה על המוסדות הכספיים, אנו חוזרים וממליצים למוסדות הכספיים לבחון היטב את יישום ההנחיות וההוראות של רשות המיסים כדי למזער חשיפות מס. תשומת לב מיוחדת נדרשת בשל כך שההעברות מתבצעות בלא מעט מקרים על ידי פקידים בסניפים שנוהלי ההעברות לחו"ל אינם בהירים להם די הצורך ואין להם מידע על חשיבות הנושא ועל הסיכונים שהם יכולים להשית על הבנק בשל פעולה שאינה בהתאם לנהלים.


צור קשר עם המומחים שלנו למיסים

הירשם לניוזלטר ולעדכונים אחרונים מ BDO זיו האפט

Please fill out the following form to access the download.