עתיד ענף הרכב בישראל

 

בקצרה

על אף שכלי הרכב החשמליים הם כבר מראה שכיח מאוד על כבישי ישראל, שיעורם עדיין נמוך מאוד – רק כ-8% מכלי הרכב שנמסרו ללקוחות בישראל ב-2021 היו חשמליים או היברידיים, לעומת עד 35% באירופה. מדוע זה קורה ולאן שוק הרכב ופרט הרכב החשמלי בישראל הולך? שחר זיו, שותף מנהל ב-BDO מארח לפאנל מרתק את דני שביט, מנכ"ל לובינסקי ואיציק וייץ, מנכ"ל קרסו מוטורס. 

 

 

מהפכת כלי הרכב החשמליים החלה לפני כשני עשורים עם הקמת טסלה בארה"ב וכעשור וחצי עם מיזם בטר פלייס בישראל, שנסגר מאז. ואולם לא היה אף גורם מכריע שדחף את הענף, ואף היו התנגדויות מצד שוק הרכב. מה שהוביל לשינוי המשמעותי בתחום הוא הרגולציה הירוקה באירופה, שמכונה קפ"ה –  Clean Air For Europe – שקבעה ליצרניות הרכב תקינה מחמירה בתחום זיהום האוויר, וגרמה ליצרניות להתמקד בייצור כלי רכב חשמליים.

רו"ח שחר זיו, שותף מנהל ב-BDO, שישב לשיחה עם מנכ"ל לובינסקי ומנכ"ל קרסו מוטורס, שתיים מיבואניות הרכב הגדולות בישראל, ציין כי ענף הרכב עובר שינויים משמעותיים בשנים האחרונות. "אם לפני חמש-שבע שנים היו שתי מגמות שדיברו עליהן – הרכב האוטונומי ומהפכת הרכב החשמלי, כיום כבר אפשר לומר שהרכב האוטונומי הוא כבר לא טרנד חם, מכיוון שלוח הזמנים להשקה התרחק. לעומתו, הרכב החשמלי הגשים את החזון, וגם המחסום הפסיכולוגי של הצרכנים נשבר, בין השאר בשל ההגעה של חברת טסלה לשווי שוק עצום".

ישראל נהנית מהמהפכה באירופה, ואולם לדברי דני שביט, מנכ"ל לובינסקי, הביקוש לכלי רכב חשמליים גבוה מההיצע בישראל. "על אף שישראל לא נכללת בקפ"ה, היצרניות האירופיות נהפכו למחושמלות, ואולם רוב כלי הרכב החשמליים שמיוצרים מתועלים לאירופה. ב-2022 השוק שלנו בשל להגיע למכירה של 40-30 אלף כלי רכב חשמליים – יש ביקוש עצום, אבל המגבלה כרגע היא בעיקר בהיצע – מכיוון שרוב מלאי המכוניות החשמליות מיועד כדי למלא את הביקוש האדיר באירופה".  

איציק וייץ, מנכ"ל קרסו מוטורס, אמר כי "השוק בישראל צמא לעוד כלי רכב חשמליים, אולם חסרה תשתית טעינה שתוכל למנוע את חרדת הטווח של הצרכנים, שהיא הבלם העיקרי לאימוץ כלי רכב חשמליים, שלא מפותחת בישראל כפי שהתפתחה במדינות אחרות. כדי שכלי הרכב החשמליים יפרצו עוד יותר, הרגולטורים צריכים להאריך את הטבות המיסוי הירוק, שצפויות להסתיים ב-2024, ולעודד מהלכים תשתיתיים שיאפשרו לטעון כלי רכב בצורה יעילה, ולתכנן את שוק האנרגיה בצורה נכונה ומתאימה, שתאפשר גם טעינה במקביל של כמות גדולה כלי רכב חשמליים".

וייץ דיבר גם על בעיית הפקקים הגוברת: "בכל מקום מרגישים את הפקקים הבלתי נגמרים, זה כבר לא רק בתל אביב. יבואני הרכב, ואנחנו ביניהם, משתתפים במכרז של אגד כי אנחנו מבינים שמשהו צריך לקרות בתחום התחבורה - ושהתחבורה הציבורית, בעיקר אוטובוסים חשמליים ואולי אף אוטונומיים בהמשך – היא הפתרון לבעיה".

לדברי וייץ, "הבנו שתחום הליבה של מכירת רכב יצטמצם, לצד השירות והתחזוקה, ולכן הקפנו את החברה בפעילויות משלימות נוספות, שמצטרפות לתחום הליבה של מכירת המכוניות, והשקענו הרבה בתחומים שתומכים בפעילות מכירת הרכב - חברת ליסינג, חברת מימון, סוכנות ביטוח ודו-גלגלי, ואני חושב שהמגמה היא נכונה. הפעילויות התומכות נהפכו למרכז רווחיות משמעותי, עם יתרונות רבים, והתחומים האלה תופסים מקום יותר מרכזי".

בנוסף, שביט חשף כי "שיעור התאונות בכלי רכב חשמליים גבוה יותר, מכיוון שהרכב החשמלי מאיץ מהר יותר. לא כולם יודעים לנהוג ברכב החשמלי ומופתעים מהעוצמות – ואנחנו רואים יותר תאונות ברכב חשמלי מרכב טרמיים (מונעים בבנזין או דיזל), על אף שמערכות הבקרה במכוניות החשמליות משוכללות יותר".

השניים דיברו גם על המעבר לשיווק ומכירה של כלי רכב בדיגיטל, וציינו כי כניסת טסלה לישראל האיצה את מהפכת הרכישה של כלי רכב אונליין. לדברי שביט, "יותר מ-50% מהמכירות של שניים מתוך חמשת המותגים שלנו מתבצעות בתהליך דיגיטלי מלא. אם חשבתי שהתהליך ייקח שלוש-חמש שנים, זה לקח רק שנתיים. הדרישה מגיעה מהלקוח – הוא רוצה לעשות את זה מהבית, ויש לנו יכולות להנגיש את החוויה לדיגיטל ואף להביא את הרכב להתנסות עד בית הלקוח".

במבט לעתיד, שביט אמר כי לדעתו בעוד שבע-עשר שנים קדימה, מי שיתגוררו בתוך הערים הגדולות לא יידרשו כלל למכוניות, מכיוון שהפתרונות התחבורתיים יהיו נוחים וזמינים יותר.

וייץ ציין כי המהפכה הבאה תהיה כלי רכב שיונעו במימן, ובנוסף הוא צופה שנראה במכוניות בשנים הבאות יותר ויותר פיצ'רים לנהיגה אוטונומית.

צרו קשר עם המומחים שלנו >>