שירותי מחלקת ESG

יחידת ה- ESG, מציעה מגוון שירותים:


Empty heading

דוח ESG

דוח ESG (אחריות תאגידית) הוא כלי ניהולי ואמצעי לקיום קשר שקוף וישיר עם מחזיקי העניין של החברה העסקית. הדוח סוקר את פעילותה וביצועיה של החברה ביחס לתחומים וסוגיות בעולמות התוכן של חברה, סביבה וממשל תאגידי, על פי התקנים השונים אותם בוחר הארגון להטמיע בדיווח.

דיווח על פעילות הארגון בתחומי ה-ESG יספק תמונת מצב ארגונית המאפשרת תיעדוף וקבלת החלטות על בסיס הביצועים הקיימים, לצד קביעת יעדים להמשך. הדוח מספק גם פלטפורמה לחברה העסקית להציג את הסיפור הארגוני שלה ולתקשר את תפיסת הקיימות והניהול האחראי עבור מחזיקי עניין בתוך ומחוץ לארגון.

הצוות שלנו מומחה בכתיבת דוחות באמצעות תקני הדיווח המקובלים בעולם ה- ESG:


Empty heading

GRI - Global Reporting Initiative

התקן המוביל כיום למדידת ההטמעה של ערכי ESG בחברות וארגונים. מעל 70% מ-250 החברות הגדולות בעולם, וכ-70% ממאה החברות הגדולות בעולם מדווחות על פי תקן ה-GRI.

BDO ישראל היא פירמת הייעוץ הישראלית הוותיקה והמנוסה ביותר בעבודה מול גורמיGRI  וכתיבת דוחות על פי התקינה. צוות היועצים עובר הכשרה והדרכות באופן תדיר ומתעדכן בשינויים החלים בדרישות התקן, ובפרט בעדכון הנוכחי: GRI Universal Standards 2021. ניסיון זה משפיע על איכות התוצר ומקל משמעותית על הליך כתיבת הדוח עבור הלקוח ועל המהירות שבה מתקבל התוצר הסופי.


SASB - Sustainability Accounting Standards Board

גוף ששם לו למטרה לאחד את דיווח ESG תחת תקינה חשבונאית אחת ובמונחים חשבונאיים, כך שניתן יהיה להשוות ביתר קלות בין דוחות של חברות וארגונים שונים, ובין דוחות של אותו ארגון בין שנה לשנה. תקן זה צובר פופולריות גוברת בקרב משקיעים, ויותר ויותר חברות מדווחות על פיו.

צוות היחידה בעל היכרות מעמיקה עם דרישות התקן ואופן המענה עליהן במסגרת הדיווח, ומלווה לאורך השנים מספר רב של חברות המדווחות על פי תקן זה במגוון סקטורים: הסקטור הפיננסי, תעשיית המזון, טכנולוגיה ואנרגיה.


בדיקת נאותות Due diligence בהיבטי ESG 

הבטחת איכות של דוחות ESG הוא שלב משמעותי ביצירת אמינות ושקיפות כלפי מחזיקי עניין של ארגונים, במסגרתו מבוצעת בקרה על ידי גוף נייטרלי שלא לקח חלק בהליך גיבוש וניסוח הדוח.

צוות היחידה מספק שירותי בקרה חיצוניים לפי התקן המוביל - AA1000 של ארגון Accountability.  

Impact Snapshot

כלי חדשני שפותח על ידי צוות והיחידה ומשתלב בדוחות ESG, באמצעותו חברות מציגות את שורת האימפקט החברתי והסביבתי שלהן. ה-Impact snapshot מציג מידע בצורה קצרה ועניינית אודות הפרויקטים השונים של החברה, ובאמצעות גרף מוצג מיפוי האימפקט של הפרויקטים השונים ותחומי האימפקט בהתאם ליעדי פיתוח בר קיימא של האו"ם (SDGs).

היתרונות בהטמעת Impact snapshot:

  • מיפוי ממוקד של תחומי השפעה חברתיים וסביבתיים בפרקי סביבה וחברה
  • יצירת בסיס למדידת אימפקט ארוכת טווח (IMM)
  • קיצור משמעותי של המידע הכתוב
  • ביטוי כמותי של תיאור איכותני מילולי
  • יצירת שפה אחידה בין פרקי הדוח
  • חדשנות ויצירתיות בדוח ESG
  • תמצות טבלת SDG כפי שמופיעה היום בדוח

צוות היחידה מייעץ בתהליך מיפוי יעדי האו"ם מתוך 17 היעדים הקיימים, מסייע בהבניית התהליך והיערכות לאיסוף מידע ומלווה בהטמעת הכלי בדיווחים של הארגון.

לקריאת המאמר היערכות לקראת הוראות הדיווח לציבור של המפקח על הבנקים - דוח סביבה, חברה וממשל (ESG) לחץ/י כאן


Empty heading

אסטרטגיית ESG וקיימות

במרוצת השנים, עם התפתחות תחום הESG- והאחריות התאגידית, ניהול עולמות התוכן של ESG הגיע לליבה העסקית של התאגיד. הדיאלוג עם מחזיקי העניין השונים בהיבטי ESG התבסס על דוחות אחריות תאגידית וקיימות תקופתיים, המשקפים תמונת מצב עדכנית.

עם השנים עולה הציפייה והדרישה בקרב משקיעים ובעלי עניין להבין כיצד התאגיד מיישם פרקטיקות וקובע יעדים בתחום ה-ESG בליבת הפעילות העסקית, וכיצד התאגיד מנהל את השפעותיו בעולמות אלה. לצורך כך הוקמה בBDO- מחלקת אסטרטגיה ל-ESG, שמתבססת על האסטרטגיה העסקית של התאגיד ומשלבת אליה את היבטי ESG.

אסטרטגיה היא האמצעי למיפוי המצב הקיים - קביעת מטרות ויעדים בהיקפים ובטווחי זמן משמעותיים וכן עקרונות הפעולה ליישומם לצורך התקדמות ושיפור בהיבטים הרצויים.

ESG

המוטיבציה לתהליך האסטרטגי מתחברת לשלוש "השורות התחתונות" – Profit, People, Planet - כמה התאגיד הרוויח וכיצד עשה זאת, תוך התייחסות להיבטי ESG בתוך התהליכים העסקיים.

ESG


חזון החברה וסט הערכים - הקוד האתי של החברה או התאגיד, משמש בסיס להתנהלות התאגיד ולתהליך מדיניות ESG. החזון יתאר את המקום שאליו רוצה החברה להגיע ולהיבטי ESG הנגזרים ממנו – היכן פוגש החזון את פעילות החברה, הסביבה והממשל התאגידי.

המטרות האסטרטגיות יפרטו את הדרכים להגיע למימוש החזון בעולמות התוכן של ESG. מחויבות התאגיד למחזיקי העניין השונים, לסביבה ולקיום ממשל תאגידי תקין, יבואו לידי ביטוי במטרות האסטרטגיות שלו.

במטרה לייצר מחויבות של החברה לתהליך ולוודא שהוא אכן יקרה – יוגדרו יעדים אסטרטגיים מדידים בטווח הארוך לבחינת התקדמות המימוש בתחומי ESG. מימוש המטרות האסטרטגיות בראי ESG יבוא לידי ביטוי באמצעות העמידה ביעדי ESG שהוגדרו. שיקוף אסטרטגית ESG והיעדים למימושה למחזיקי העניין השונים מעיד על כוונתו של התאגיד לפעול באותם מישורים ומחויבותו לכך, תוך התחייבות לדווח על ההתקדמות בדוחות ESG התקופתיים, למשל.

בדירוגי ESG נבדקים קיומה של אסטרטגיית ESG, ההסתכלות והמחויבות לטווח הארוך יותר, הנושאים שבהם מתמקדת האסטרטגיה, היעדים שהוגדרו ומימושים לאורך השנים. הנושא הסביבתי ומשבר האקלים באים לידי ביטוי באופן גורף בכל אסטרטגית ESG.

מחויבות התאגיד למאבק בהתחממות, התייעלות אנרגטית והפחתת הפליטות בפעילות העסקית ולאורך שרשרת האספקה - הן מטרות אסטרטגיות. היעדים הגלובליים והמקומיים להפחתת הפליטות לתאגיד הספציפי וליבת פעילותו מיתרגמים ליעדים מדידים המותאמים אליו.

פיתוח אסטרטגית ESG כתוכנית רב-שנתית שהחברה מתחייבת ליישם ולממש, דורש היכרות של הנושא, מעורבות ואישור של הנהלת החברה ואף הדירקטוריון. שילוב ההנהלה הבכירה בשלבים המוקדמים רותם את הדרגים השונים לתהליך ומייצר ענין וחיבור.

צוות היחידה מלווה ומפתח עם חברות וארגונים תוכנית אסטרטגיית ESG אפקטיבית ורב שנתית.

מערכת טכנולוגית ייחודית לניהול ואיסוף מידע

ניהול ESG נהפך משמעותי יותר ויותר בחברות וארגונים לאור הרגולציה הצוברת תאוצה בארץ ובעולם, זאת לצד ההתעניינות הגוברת של מחזיקי העניין השונים. אחד האתגרים המשמעותיים עמם ארגונים מתמודדים הוא תהליך איסוף, ניתוח וניהול נתונים ומידע בתחומי ה-ESG - נושא המצוי כבסיס לניהול התחום בארגון.

יחידת ה-ESG ב-BDO consulting היא הראשונה להציע ללקוחותיה את הטרנספורמציה הדיגיטלית בתחום, המספקת מענה לאתגר זה באמצעות שיתוף פעולה עם חברת ESGgo.

המערכת המתקדמת BDO-ESGgo היא מערכת מבוססת AI לאיסוף, עיבוד, ניהול והנגשת מידע בכלל תחומי ה-ESG. המערכת מאפשרת לשפר משמעותית את תהליכי הדיווח וקבלת ההחלטות בארגונים השונים. המערכת מותאמת לתקני הדיווח המובילים בעולם (GRI, SASB) ומרכזת את כלל הנתונים והמידע הנדרש ליועצי היחידה במקום אחד, נגיש ונוח.

היתרונות בעבודה עם מערכת ניהול ואיסוף מידע בתחומי ה-ESG:

  • איסוף הנתונים והמידע במרוכז תחת לינק ידידותי למשתמש.
  • מעקב שוטף של היועצים בצוות היחידה אחר מילוי השאלון, מיפוי חוסרי מידע.
  • ריכוז כל הנתונים והמידע במקום אחד נגיש, מאורגן ונוח לשימוש.

צוות היועצים המנוסה של BDO עבר הדרכה והכשרה על העבודה עם מערכת ESGgo, וכעת מלווה את לקוחות היחידה בשימוש במערכת במסע ה-ESG שלהם, החל בתהליך איסוף מידע (בדוח ראשוני או מתקדם), דרך ניתוח הנתונים ומיפוי פערים ועד להצבת KPI's (Key performance indicatord) ופיתוח תוכנית אסטרטגיית ESG כוללת.

לקוחות היחידה שכבר מנהלים את המידע באמצעות המערכת, נמצאים בתחילת מסע ה-ESG או בעיצומו, ומגיעים ממגוון רחב של מגזרים, ענפים, היקפים ואזורי פעילות.

ניהול סיכוני ESG

ניהול סיכונים הוא אחד המרכיבים החשובים שמשפיעים על קבלת החלטות בארגון. פעמים רבות, ללא ניהול סיכונים רגולטוריים, לוגיסטיים וכלכליים - ליבת הפעילות העסקית עלולה להיפגע.

העשור האחרון מלמד שלא די בניהול סיכונים מסורתי הדואג להישרדות ויציבות פיננסית של חברה, אלא יש צורך בהרחבה והכללה של פרמטרים נוספים הכוללים התייחסות לתחומי סביבה, חברה וממשל תאגידי (ESG). במסגרת פעילותם העסקית ו\או במסגרת אחריותם הניהולית, חברות וארגונים רבים עשויים לשאת באחריות לפגיעה סביבתית, לרבות: פליטות מזהמות, פגיעה במגוון הביולוגי ובשאבי הטבע, ייצור פסולת וכמו כן גם להיפגע כתוצאה משינויי אקלים ושינויים בתמורות המתקיימים בשוק שבהם הם פועלים.

ניהול סיכוניESG  מתבטא גם בהתייחסות לספקים ולשרשרת אספקה, להתנהלות מול עובדים, אתיקה, זכויות אדם ועוד. ניהול סיכוני ESG מאפשר ללמוד על ציפיות, צרכים ואינטרסים של מחזיקי העניין המהותיים ולקבל החלטות עסקיות לאור התחשבות בפרמטרים אלה.

תהליך מיפוי הסיכונים הסביבתיים כולל זיהוי של סיכונים ייחודיים באמצעות ניתוח דרישות החוק ומגמות השוק, הערכת הסתברותם והצגת חומרתם, ביצוע סקירה ענפית בין חברות וארגונים דומים בארץ ובעולם וכן הבנה מעמיקה ופעולה בהתאם לרגולציה ולסטנדרטים הקיימים בתחום.

תהליך ניהול סיכונים מוצלח יסייע לארגון בהבנת וניהול סיכוניו ויביא את הארגון למצב של עמידה בדרישות השוק והחוק ואף מעבר.


Empty heading

סיכוני סביבה והיערכות לשינויי אקלים

ההתעוררות האזרחית, התקשורתית והרגולטורית בנוגע לשינויי אקלים, וההכרה כי סיכוני האקלים הם סיכונים פיננסיים לכל דבר ועניין, מביאה ארגונים רבים להטמיע היבטי אקלים וסביבה בפעילותם ובמסגרות ניהול הסיכונים שלהם. זאת, במטרה להפחית את הסיכונים, לייעל ביצועים תפעוליים, להפחית עלויות ולמזער את ההשפעה השלילית.

כמו כן, הטמעה של ניהול סיכוני אקלים באופן מקיף תורמת להיערכות הרגולטורית ולהשגת יתרון תחרותי, תוך חיזוק אמון בעלי העניין ביעדי החברה ובמוצריה.

צוות היחידה מורכב מאנשי מקצוע מובילים ובעלי ניסיון רב בליווי חברות וארגונים והובלתם לשיפור הביצועים הסביבתיים. כחלק מפעילות זו, מספק הצוות גם שירותי ייעוץ לעמידה בדרישות של גופי דירוג שונים הבוחנים את התנהלות החברה או הארגון בהיבט הסביבתי הכוללים:

  • הערכת סיכונים פיזיים וסיכוני מעבר, ושילוב ניהול הסיכונים בהליכי מימון והשקעה, על ידי כלים שונים הכוללים, בין היתר, מתודולוגיות ומפות סיכונים, חשבונאות פחמן וניתוח תרחישים.
  • פיתוח אסטרטגיה לניהול סיכונים והזדמנויות ממשבר האקלים.
  • בניית יכולות ומתן כלים לניהול סיכונים באופן פנים-ארגוני, לרבות סיוע בפיתוח מומחיות ותהליכים סדורים, תוכניות עבודה, הסדרת הממשל התאגידי ושילוב כלי ניתוח נתונים ודיווח.
  • דיווח וגילוי בנושא סיכוני אקלים - בהתאם למגמה העולמית, הן בקרב רגולטורים והן בקרב הארגונים המובילים במגזר העסקי (SEC, IFRS). אנו מסייעים ללקוחותינו לפרסם גילויים ודיווחים המספקים לבעלי עניין דיווחי ESG בהתאם לתקנים המובילים בעולם (TCFD).

אימפקט-טק

באקו-סיסטם הטכנולוגי בישראל, שילוב יעדים בני-קיימא בתוכנית העסקית מביא ערך מוסף וייחודי לחברות וארגונים כשהם משוחחים עם בעלי עניין רבים, בעיקרם משקיעים פרטיים ומוסדיים. עם התחזקות הרגולציה העולמית והישראלית, קיום תוכנית ערך משותף שקופה מתחילה להיות הכרח המציאות.

בנוסף, הדגשת הערך המוסף משמעותית לחברות כשהן מגייסות ומשמרות טאלנטים המחפשים משמעות נוספת לעבודתם, ומוכיחה ללקוחות כי הם אכן מיישמים את האימפקט שלהם. הדבר ניכר היטב בתקופה האחרונה, עם התגברות תופעת ההתפטרות השקטה. לבסוף, שימוש בשיטת חשיבה מקיימת, תורמת להפחתת עלויות ומיגור סיכונים משפטיים ורגולטוריים.

כחלק מתפיסה שמתרחבת על ידי חברות וארגונים שונים בעולם, לא ניתן לקיים עסק בר-קיימא ללא התייחסות ליעדי פיתוח בני-קיימא (SDGs) ולקיים את הערך המשותף שמתייחס לאנשים, כלכלה וסביבה בו זמנית. ולכן, הרחבנו את סל המוצרים שלנו ושילבנו בו שירות אימפקט-טק.

צוות המומחים של BDO מספק תשתית כוללת המחברת בין צמיחה עסקית של חברות וארגונים לצמיחת האימפקט שלהם על אנשים וסביבה. הצוות מייעץ בגיבוש אסטרטגיה הכוללת שילוב יעדי פיתוח בני-קיימא, הנובעים מאופי המוצר והטכנולוגיה באסטרטגית העסקית של החברה. אחת המטרות היא להביא לעלייה ברווחים ובו זמנית לעלייה בהשפעה המקיימת של החברה באמצעות המוצרים והטכנולוגיה שלה.


יישום והטמעת דרישות מקובלות בשוק האירופי

SFDR Sustainable financial disclosure regulation

בינואר 2023 נכנסה לתוקף תקנת SFDR בנושא גילויים הקשורים ל-ESG במגזר השירותים הפיננסיים, החלה על כל משתתפי השוק של האיחוד האירופי, בהן קרנות הון סיכון. כחלק מדרישות הרגולציה, תחול חובת דיווח שנתית של הצהרות הקשורות ל-SFDR והטקסונומיה האירופית על כל הגופים הפיננסיים באיחוד האירופי, כשהשוק האמריקאי לא נשאר הרחק מאחור. בהתאם לכך, גם קרנות ישראליות המשלבות משקיעים אירופאים ואמריקאים יצטרכו לדווח על פי תקנה זו.

צוות היחידה מעניק מספר שירותים לגופים פיננסיים תחת הרגולציה:

• שילוב מדיניות השקעות מכוונת בת-קיימא:

  • קיום מדיניות השקעות בעלת ראיית ESG
  • הצהרות לפי הנדרש ברגולציה – השפעות סביבתיות כלליות וסיווג לפי הטקסונומיה האירופית
  • יישום של סיכונים והזדמנויות ESG ואימפקט
  • שקיפות ב-ESG ומתודולוגיית ניטור האימפקט

• פרסום דוחות שנתיים לפי ה-SFDR והטקסונומיה האירופית

הערכה שנתית של ההשפעה בת-קיימא של התיק באמצעות פיתוח מוצרים ושירותים


PRI

(Principles of responsible investments)

צוות היחידה מעניק מגוון שירותים לשילוב מדיניות השקעות מכוונת בת קיימא:

  • תוכנית דה-קרבוניזציה להפחתת פליטות
  • קיום מדיניות השקעות בעלת ראיית ESG
  • יישום של סיכונים והזדמנויות ESG
  • בדיקת נאותות באמצעות תקנים מובילים בתחומי ESG
  • פרסום דוחות שנתיים לפי ה- PRI


ניהול היבטי סביבה והיערכות לשינויי אקלים:

TCFD

בשנים האחרונות מחזיקי עניין בכלל ומשקיעים בפרט רואים חשיבות בהיערכות מוקדמת לשינויי אקלים כדי למזער את הסיכונים אליהם חשופה החברה. בשל כך, ארגונים רבים מתייחסים לסיכוני אקלים ומשלבים אותם באסטרטגיה העסקית ובמערך ניהול הסיכונים וההזדמנויות.

הארגונים רואים עצמם כבעלי אחריות בנושאי ESG כלפי מחזיקי העניין שלהם, לרבות לקוחות, עובדים, ספקים, קהילות מקומיות ולאומיות.

בעקבות עלייה בהתעניינות בעלי עניין בנושאי שינויי אקלים, ב-2017 פורסמה מסגרת דיווח וולונטרי על ידי ה- TCPD (Task Force on Climate-Related Financial Disclosures). ה-TCFD הוקם במטרה להעניק כלי דיווח לארגונים המעוניינים לחשוף את ניהול השפעות שינויי האקלים, לפי ארבעת העקרונות הבאים:

  • ממשל - תיאור תפקידי הדירקטוריון וההנהלה בפיקוח על סיכוני אקלים.
  • אסטרטגיה - זיהוי השפעות הסיכונים וההזדמנויות על החברה, ופיתוח אסטרטגיית התמודדות בטווח הקצר, הבינוני והארוך.
  • ניהול סיכונים - זיהוי, הערכה, וניהול סיכוני האקלים לצמצום החשיפה של החברה.
  • מטרות ומדדים - הצבת יעדים ומטרות, ופירוט על פעילות החברה לפי המדדים שנקבעו.

יותר מ-4,000 ארגונים תומכים ב-TCFD באמצעות דיווח על פי עקרונות והמלצות הארגון. המגמה העולמית מצביעה על כך שמוסדות פיננסים רבים - בהם בנקים, חברות ביטוח וחברות גמל ופנסיה - מגלים אחריות כלפי שינויי אקלים באמצעות ניהול אחראי של תיקי השקעות, תוך בחינת סיכוני האקלים.

כיום אף מצופה ממוסדות פיננסיים אלה לדווח על בחינת סיכוני ESG בכלל, ואקלים בפרט, חלק מהאסטרטגיה העסקית שלהם.


מצאי פליטות פחמן מלא 

יצירת מצאי פליטות פחמן על כל שלושת המכלולים, בתוך החברה ומחוץ לה, לפי שיטת GHG protocol מאפשרת דיווח אמין ושקוף של הפליטות המיוצרות על ידי חברה. לאחר יצירת המצאי והבנת נקודת המצב העכשווית, ניתן להתחיל לייצר תוכנית אסטרטגית להפחתה וקיזוז פליטות הפחמן של החברה.    


ליווי בקביעת יעדים מבוססי מדע (SBTi)

ארגון ה- Science-Based Target Initiative) SBTi) הוקם במטרה לעודד חברות להציב לעצמן יעדים ומטרות להפחתת פליטות כדי לקדם את המאבק בשינויי אקלים. הארגון מספק ולידציה ליעדי הפחתת פליטות בהתאם למתודולוגיה מוסדרת המבוססת על מחקרים מדעיים.

כשחברות מציבות לעצמן יעדים אלה, הן זוכות להיכלל ברשימה פומבית של הארגון, ובכך מעלות את החשיפה של מחזיקי העניין שלהן לכך שהן פועלות לשיפור בהיבט הסביבתי שלהן. על החברות המשתתפות גם לדווח על ההתקדמות שלהן בהשגת המטרות.

צוות היחידה מלווה חברות וארגונים בקביעת יעדים מבוססי מדע על סמך מיפוי והיכרות מעמיקה שמתבצע עם הארגון.

ליווי בהטמעת יעדי CDP

CDP הוא ארגון בריטי ללא מטרות רווח, המקדם דיווח בנושא השפעות סביבתיות של ערים ותאגידים, במטרה לקדם קיימות וניהול סיכונים סביבתיים בפעילותם של תאגידים. הסקירה מתבצעת באמצעות שאלונים הבוחנים מדיניות, תהליכים וביצועים בנושאי שינויי אקלים, מים וכריתת יערות.

בסופה של הסקירה ניתן דירוג סופי, אותו ניתן להציג למשקיעים וללקוחות. אחת המטרות המרכזיות של הדירוג היא לקבוע יעדים מדידים תוך ניהול סיכונים בתחומים אלה.

צוות היחידה מסייע במיפוי נתוני החברה בהתאם לבחינת הפערים אל מול חברות הייחוס ודרישות ה-CDP.

מנגנון שעת אפס

יוזמה מטעם המשרד להגנת הסביבה, המקדמת קביעת יעדי הפחתת פליטות של עסקים במטרה להגיע לאיפוס פליטותNet Zero) ), וזאת במסגרת החלטת הממשלה למעבר לכלכלה דלת פחמן.

המנגנון מבוסס על יוזמות כגון SBTi, GHG Protocol, CDP ומורכב מארבעה שלבים:

  • הצבת יעדי ביניים.
  • הכנת תוכנית פעולה חמש שנתית ופרסומה באתר החברה.
  • דיווח שנתי בתום כל שנת פעילות (המסתיימת בספטמבר).
  • אימות הדיווחים וההפחתות על ידי גוף התעדה חיצוני.

צוות היחידה מציע ליווי לכל אורך קביעת היעדים, החל בשלב הגשת ההצעה לארגון, ועד לשלב יישום והטמעת היעד שהוחלט עליו בליבת העשייה של הארגון כחלק מהתוכנית האסטרטגית.

ליווי חברות וארגונים מול PCAF ו- PACTA

PCAF

Partnership for Carbon Accounting Financials

תקן המודד את המדרך הפחמני של תיקי אשראי. תהליך המדידה כולל איסוף נתונים משמעותי מדיווח הפליטות למדד המפל"ס הישראלי, דיווחי חברות, ומקדמי פליטות ענפיים\פיננסיים.

צוות היחידה מסייע בהתמודדות בשלב איסוף הנתונים, ובשלב קבלת המסקנות מהארגון ויישומן בפעילות החברה.

PACTA

Paris Agreement Capital Transition Assessment

גוף שהוקם כחלק מהסכמי פריז, בניסיון להשפיע על סקטורים וגופים לקבל החלטות עסקיות אחראיות יותר, כדי לעמוד ביעדים שהגדירו הסכמי פריז להימנעות משינויי אקלים ותרחישי אסון.

צוות היחידה מספק ליווי בהטמעה של המתודולוגיה בשיטות עבודה לקבלת החלטות וניהול סיכוניESG  בגופים פיננסיים.

מדדי ESG – גופי דירוג בארץ ובעולם

משקיעים בישראל ובעולם עושים שימוש גובר במדדי  ESGבהשקעותיהם. כדי לקבל מידע אובייקטיבי על ביצועי ה-ESG של חברות שונות ברחבי העולם, גופי דירוג בינלאומיים וישראליים מציעים למשקיעים ובעלי עניין נוספים - דירוגי חברות על פי הביצועים בסקטור שבו החברות פועלות בתחומים של ממשל תאגידי, סביבה וחברה.

באמצעות גופי הדירוג משקיעים בוחנים מידע על חברות וארגונים בתחומים אלה לצורך הבנת סיכוני ה-ESG העומדים בפני החברה ואופן ניהולם, ביצוע השוואות וחיתוכים שונים על פי מדדים ספציפיים, היכרות עם המקרים השנויים במחלוקת של החברה (Controversies) וקבלת מידע על מגמות בניהול תחום ה-ESG.

לגופי הדירוג מתודולוגיות שונות לבחינת ביצועי ה-ESG, כשלגופי הדירוג השונים התמקדות בתחומים מסוימים. לדירוג עשויות להיות השלכות כלכליות משמעותיות, שכן הוא יכול להשפיע באופן מהותי על החלטות המשקיעים. מכאן, קיימת שאיפה מתמדת לעלות בדירוג, המשמשת זרז לניהול מיטבי של תחום ה-ESG בחברה.

חברות וארגונים מקבלים עוד ועוד בקשות להשתתפות בסקירות של גופי הדירוג, ולצד זאת נסקרים על סמך מסמכים ציבוריים שהם מפרסמים, כשאיכות המידע המבוקש משתכללת בכל עת.

צוות מומחי היחידה רואה במשקיעים ובגופי הדירוג מחזיקי עניין משמעותיים שיש לנהל עמם קשר באופן מקצועי ומתמשך.


ליווי בהגשה לגופי דירוג ESG של חברות עסקיות

BDO מסייעת ללקוחותיה בתהליך ההכנה לסקירת החברה על ידי גופי הדירוג, קיום דיאלוג מול גופי הדירוג במטרה לשקף באופן מיטבי את ביצועי ה-ESG של החברה ולהגדיל את האטרקטיביות שלה מול המשקיעים, מיפוי פערים, הפקת תובנות וגיבוש המלצות להמשך שיפור הביצועים.

גופי דירוג בינלאומיים:

ESG

גופי דירוג ישראליים:

  • מעלה - ארגון גג של כ-120 חברות מובילות מהמשק הישראלי, הפועל לקידום נושאים של אחריות תאגידית ולפיתוח הסטנדרטים של ניהול אחראי בישראל. לצוות היועצים בBDO- היכרות מעמיקה עם שאלון הדירוג של מעלה, ולו ניסיון בליווי ארגונים רבים במיפוי הידע, מענה על השאלון והגשתו לגוף הדירוג.

  • Greeneye - גוף דירוג המודד את כל החברות הנמצאות במדד ת"א 125, ועוקב באופן תדיר ובשיטות ניתוח מתקדמות אחר ביצועי הESG- שלהן.

השקעות אימפקט, מימון ירוק והשקעות ESG (השקעות אחראיות)

דור המשקיעים הנוכחי מאופיין במשקיעים בעלי מודעות חברתית וסביבתית גבוהה. משקיעים אלה מחפשים ערובה לכך שהכסף אותו הם משקיעים מייצר השפעה חיובית על החברה והסביבה, וכי החברות שבהם השקיעו מתנהלות באופן אחראי ובוחנים היבטי ESG בהשקעות פוטנציאליות.

כלומר, המשקיעים בודקים אם החברה הרלוונטית משפיעות לחיוב על הסביבה, הקהילות המקומיות והבינלאומיות, וכן מתנהלת תחת ממשל תאגידי תקין, שומרת על זכויות העובדים ואינה מנצלת עובדים באופן ישיר או עקיף.

משקיעי האימפקט כוללים משקיעים פרטיים, קרנות השקעות, קרנות פילנתרופיות וגופים מוסדיים וציבוריים. מוסדות פיננסיים בעולם מחפשים השקעות מסוג זה, ומסווגים אותם כ"השקעות ירוקות" או "השקעות ESG" (השקעות אחראיות).

השקעות אימפקט מוגדרות כהשקעות בחברות ובמיזמים שלצד תשואתן הכלכלית, פעילותן העסקית מניבה גם תשואה חברתית או סביבתית הניתנת למדידה. השקעות האימפקט נהפכו בעשור האחרון למגמה בינלאומית השואפת להתמודד באופן חדשני עם אתגרים גלובליים בכל תחומי החיים. נכון לסוף שנת 2022, ההערכה היא שכ-35 טריליון דולר מושקעים בהשקעות המסווגות כאחראיות.

ליווי בתהליך הנפקה ודיווח של אג"ח ירוקות

כחלק ממאמצי BDO להגדיל את מעגל ההשפעה של חברות וארגונים, צוות היחידה מסייע בתהליך ההנפקה והדיווח של אג"ח ירוקות כחלק ממדיניות אימפקט. בתהליך זה מייעץ לחברות על אפיקי השקעה המצמצמים מדרך פחמני ואקולוגי, מסייע בכתיבת דוח אימפקט אג"ח ירוקות, ומרכז את תהליך ההשקעה לטובת הסקת מסקנות עתידיות, והנפקה חוזרת.  

ליווי בניסוח נהלים ומסמכי מדיניות ESG

גיבוש ופרסום מסמכי מדיניות משמשים קפיצת מדרגה ברמת השקיפות של הארגון, כלפי פנים וכלפי חוץ, וכן במטרה לעמוד בדרישות רגולטוריות וברצונם של מחזיקי עניין. לכן, על ארגונים רבים לנסח מסמכי מדיניות ונהלים שיאפשרו אכיפה של ערכי ESG וישמשו מצפן והוראות התנהלות בתחומים אלה בקרב החברה, שרשרת הערך שלה, ומחזיקי העניין שלה.

צוות היחידה מלווה חברות וארגונים בכתיבת מגוון מסמכי מדיניות ESG ובהטמעתם באופן ספציפי לארגון:

  • מדיניות ניגוד עניינים
  • מדיניות תגמול – תגמול עובדים ומנהלים, קישור למדדי ESG, תמריצים ארוכי טווח.
  • מדיניותESG  - תפקידי הדירקטוריון, ההנהלה והעובדים על בסיס סיכונים והזדמנויות.
  • מדיניות לניהול קשרי הקהילה ותרומות - מטרות, יעדים וKPI-. המדיניות כוללת ספקים, לקוחות, קהילות ועוד.
  • מסמך קוד אתי - "תעודת הזהות הערכית" של הארגון, כולל זיהוי של הערכים החיוניים לארגון, שיבטאו תפיסה של טוב משותף שהוא רוצה להנחיל.
  • מדיניות מניעת שוחד ושחיתות – מסמך המציג נורמות התנהגות בהיבטי שוחד, שחיתות, טובות הנאה, התנהלות בלתי הולמת.
  • מדיניות סביבתית - נוהל המפרט את מחויבות הארגון ומה נעשה בארגון בהיבט הסביבתי: סקירה של היתרים, סקרים, הערכות, התעדה, EMS, רשימת החוקים והרגולציה, מטרות, יעדים, מדדים, ביקורות סביבה, תדירות ועוד. המדיניות תכלול התייחסות לנושאים רלוונטיים כגון - מגוון ביולוגי, פסולת, מים, שפכים, פליטות.
  • מדיניות אקלים – מיפוי סיכונים והזדמנויות בהתאם למגמות ולרגולציה רלוונטית וקביעת צעדים ותוכנית עבודה מותאמת לליבת הפעילות העסקית.


Empty heading

פיתוח והטמעת תרבות אתית

גיבוש קוד אתי מהווה את הצעד הראשון בתוכנית האתיקה הארגונית. ואולם, נדרשת פעילות הטמעה כדי שהקוד האתי ייהפך לחלק בלתי נפרד מהאקלים הארגוני וישמש כלי עבודה שבכוחו לפתור דילמות אתיות המאפיינות את חיי הארגון. ניתן לשלב בתוכנית אתיקה את דרישות הרגולטור ביחס לתוכניות אכיפה וציות, ניירות ערך ומניעת שחיתות.

קוד אתי הוא אמצעי לבטא ולשקף את התרבות הארגונית הרצויה של הארגון. קוד אתי הוא מסמך פורמלי של הארגון המתווה את דרכי ההתנהלות הראויה של עובדיו בבואם לקדם את מטרות הארגון ובממשק עבודתם עם גורמים בתוך ומחוץ לארגון. הקוד האתי נבנה בהלימה לחזון הארגוני ובמטרה לייצר שפה ארגונית ערכית ומערכת כללים אחידה שמנהלי ועובדי הארגון שואפים לפעול לאורה, לצד מזעור סיכונים שמקורם בהתנהלות לא ראויה.

שירותי היחידה בתחום זה:

  • פיתוח קוד אתי ארגוני – המגדיר את ערכי הארגון ואת כללי ההתנהגות המצופים מעובדי ומנהלי החברה.
  • פיתוח תוכנית אתיקה אפקטיבית להטמעה.
  • כתיבת חומרי הדרכה וספר דילמות אתיות.
  • הטמעת הקוד האתי בחברה - הכשרת נאמני אתיקה, גיבוש מערך ארגוני ומנגנוני אתיקה, קו פניות, ועדת היגוי, סדנאות, הדרכות, לומדות מתוקשבות ועוד.
  • סיוע בבקרה על אפקטיביות של תוכנית האתיקה הארגונית באמצעות שאלונים לשילוב בסקרים פנים-ארגוניים.

שרשרת אספקה אחראית

שרשרת אספקה מקיימת פירושה ניהול השפעות ה-ESG (השפעות סביבתיות, חברתיות, כלכליות ועידוד נהלי ממשל תאגידי תקין) לאורך שרשרת האספקה של שירותים ומוצרים.

ניהול נכון של שרשרת האספקה מאפשר לארגונים הזדמנות להטמיע את ערכי הארגון, לרבות היבטי גיוון והכלה בקרב הספקים, לצמצם השפעות שליליות כלפי החברה והסביבה, לחזק את עמידות שרשרת האספקה ולצמצם סיכונים הנלווים לרכש של הארגון. בכך, ניתן לחסוך בהוצאות, לשפר את תדמית הארגון ולחזק את נאמנות הלקוחות.

ניהול היבטי ESG בשרשרת האספקה מאפשר זיהוי סיכונים והזדמנויות בהיבטים סביבתיים וחברתיים ונותן מענה לדרישת מחזיקי עניין שונים, לרבות משקיעים, לקוחות ועוד, לצד מגמה עולמית של הצבת דרישות רגולטוריות בהיבטים אלה.

המגמות בנושא בעולם מתמקדות בשני נושאים עיקריים:

  • התייחסות לטביעת הרגל הפחמנית של הארגון, ובכללו פליטות גזי חממה בשרשרת האספקה (מכלול 3). איסוף הנתונים לצורך חישוב מכלול 3 מהווה אתגר משמעותי בהיערכות של ארגונים לשינויי האקלים.
  • בחינת מקור חומרי הגלם והקפדה על זכויות אדם בשרשרת האספקה, כגון דרישה לפרסם דוח מינרלי קונפליקט ("Conflict Minerals Regulation").

הרגולציה הבולטת ביותר בתחום שרשרת אספקה מקיימת כיום היא הרגולציה הגרמנית "חוק שרשרת האספקה הגרמנית (Lieferkettengesetz)". החוק התקבל בגרמניה בשנת 2017, במטרה להבטיח שחברות ייקחו יותר אחריות על זכויות אדם וסיכונים סביבתיים בשרשרת האספקה העולמית שלהן.

החוק חל על חברות שבסיסן בגרמניה ושיש להן רמה מסוימת של הכנסות שנתיות ומחייב אותן לבצע בדיקת נאותות כדי לזהות ולהעריך סיכונים של זכויות אדם והפרות סביבתיות בשרשרת האספקה העולמית שלהן, ולנקוט באמצעים כדי למנוע או להפחית סיכונים כאלה.

בנוסף, החברות נדרשות לדווח על פעולות בדיקת הנאותות וניהול הסיכונים שלהן, ולהפוך את הדוח לפומבי. הדיווחים הראשונים החלו בשנת 2023. חשוב לשים לב כי מלבד מספר החברות המכוסות תחת הדוח (כ-3,000 חברות) באופן מיידי, החקיקה צפויה להוות תקדים למדינות אחרות באיחוד האירופי.

בארה"ב התפרסמה הצעה לתקנה פדרלית בנושא סיכוני אקלים בקרב ספקים, "תקנת הספקים הפדרליים לסיכוני אקלים וחוסן" (The Federal Supplier Climate Risks and Resilience Rule). מטרת התקנה המוצעת של ממשל ביידן היא לשלב שיקולי שינויי אקלים בתהליך הרכש של סחורות ושירותים המסופקים לממשלה הפדרלית. זאת, על מנת שהממשל יוכל לזהות, להעריך ולהגיב לסיכונים ששינויי האקלים מהווים לאספקת סחורות ושירותים, ולתמוך במעבר לכלכלה דלת פחמן.

דירקטיבה נוספת שאושרה על ידי הפרלמנט האירופי ועדיין בשלבי גיבוש היא EU Directive on Corporate Sustainability Due Diligence , הצפויה לחייב חברות באיחוד האירופי לנהל ולצמצם את סיכוניה בתחום הסביבה וזכויות האדם, כולל בשרשרת האספקה. מצב זה עתיד להשפיע על חברות ישראליות הפועלות באיחוד האירופי באופן ישיר או שהינן בשרשרת האספקה של חברות באיחוד.  

על מנת לתמוך בחברות ישראליות בהטמעת תהליכים של ניהול אחראי של שרשרת האספקה והבטחת עמידה וציות לרגולציות עתידיות, צוות היחידה מספק שורה של שירותים בהיבט זה:

  • הערכת סיכונים סביבתיים וחברתיים ברכש: ניתוח שרשרת הערך הארגונית.
  • מדיניות שרשרת אספקה מקיימת מותאמת לארגון.
  • הטמעת שיקולי ESG בנהלי הרכש.
  • חישוב פליטות גזי החממה בשרשרת האספקה (מכלול 3).
  • מינרלי קונפליקט: סיוע בהטמעת אמנה בינלאומית, כתיבת מדיניות ובקרת נאותות.
  • ליווי מול גוף הדירוגEcovadis  לגופי SaaP: ארגונים וחברות המספקים שירותים ייבחנו על פי רוב על התאמת ערכי ESG לאורך שרשרת האספקה שלהם. Ecovadis הוא גוף שמתמחה בסריקת שרשרת האספקה לטובת ניתוח זה.
  • ליווי תהליכי דיאלוג עם ספקים.

שירותי היחידה מעניקים ערך מוסף באמצעות הניסיון המגוון בליווי ארגונים בפיתוח אסטרטגיית ESG, מדיניות ודיווח בתחום, לצד הניסיון הרב ביעוץ ברכש, מכרזים ובתחום שרשרת האספקה.


Empty heading

מדיניות תגמול ESG לבכירים

לפי חוק החברות, חברות ציבוריות מחויבות להציג את מסמכי מדיניות התגמול שלהן. על המסמכים להיכתב לפי הנחיות הרגולטור ולהתעדכן בהתאם אליהן, ולהיות חשופים למחזיקי העניין השונים. מסמכי מדיניות התגמול באים לידי ביטוי בעולמות התוכן של ESG בכמה היבטים:

עמידה ברגולציה – במסגרת בחינת הממשל התאגידי וההתנהלות התקנית של החברה נבחנים גם מסמכי המדיניות של החברה ובהם מסמכי מדיניות התגמול.

מהותיות התגמול – כדי שמדיניות התגמול תשתלב במטרות החברה עצמה נבדקת מהות התוכנית.

השאלות העולות הן בין השאר:

איזה חלק מהתגמול מהווה השכר הקבוע ואיזה חלק הוא הרכיב המשתנה תלוי הביצועים? יש לוודא כי לחלק המבוסס ביצועים יש ערך, והוא אינו רכיב זניח המופיע פורמלית בלבד - אלא שיש תמריץ לעמוד ביעדים כדי לקבל תגמול עבור הרכיב המשתנה. (היבט ממשל תאגידי).

איזה חלק מהווה הרכיב ההוני המתייחס לטווח הארוך יותר? המטרה היא לוודא כי יש ערך לרכיב זה ביחס לכלל החבילה ויש תמריץ לשמור על ההצלחה העסקית של החברה גם בשנים הבאות ולמנוע הסתכלות לטווח הקצר, גם מעבר לשנות הכהונה (היבט המשכיות עסקית ושרידות).

שילוב KPI's (Key performance indicatord) מתחום ESG – היעדים המסורתיים שבהם תלוי התגמול המשתנה מתייחסים למדדים תפעוליים ופיננסיים. בשנים האחרונות נוספים גם מדדים של ESG ועמידה בהם. הצבת יעדים בתחום ה-ESG מצביע על מחויבות ההנהלה הבכירה לקידום נושאי ESG בחברה והטמעת הפעילות ברוח זו.

תחולה – בחינה של הנמנים בתוכנית התגמול - האם המדיניות מתייחסת להנהלה הבכירה בלבד או גם לדרגי ניהול נוספים? האם גם לעובדים עצמם יש תוכנית תגמול?

השירותים שאנו מציעים בתחום מדיניות תגמול:

  • כתיבת מסמך מדיניות תגמול לחברות ללא מדיניות קיימת
  • עדכון מסמך מדיניות קיים בהתאם לעקרונות ESG ולתמורות שחלו בזירה המקצועית

ESGEmpty heading

ניהול תהליכי דיאלוג מחזיקי עניין

המושג "שיתוף מחזיקי עניין" מאגד מגוון תהליכים שבהם ארגון מעביר מידע, מבקש משוב, מתייעץ ומקדם פעילות עבור הגורמים עליהם הוא משפיע ומהם הוא מושפע (מחזיקי העניין). 

תהליך השיתוף נעשה במטרה להעביר מידע ולבקש משוב על פעילות הארגון, לחזק את יחסי האמון ולקדם תהליכים ופתרונות חדשניים שייצרו ערך לחברה ולמחזיקי העניין שלה.

התהליך אותו מציעה היחידה כולל זיהוי ואפיון מחזיקי העניין, מיקוד הדיאלוג, תכנון וביצוע תהליכי שיתוף, שילוב תובנות בתהליכי עבודה ותקשור התהליך לכלל מחזיקי העניין.

שירותי היחידה בתחום זה:

  • זיהוי ומיפוי מחזיקי העניין של החברה -  הגורמים המושפעים מפעילותה ויכולים להשפיע על הצלחתה העסקית לאורך זמן, תוך סיווגם והבנת השפעתם על הארגון.
  • זיהוי הנושאים המהותיים לכל מחזיקי העניין - ניתוח מכלול ההשפעות החברתיות, הכלכליות והסביבתיות של הארגון עליהם, ובירור הסוגיות המטרידות אותם ורמה חשיבות הנושא מבחינתם.  
  • זיהוי הנושאים המהותיים לארגון -  לאחר בחינת תובנות של מחזיקי העניין ובחינת חשיבות הנושא לארגון מבחינת רמת הסיכון והשפעתם על מטרות הארגון לאורך זמן.
  • הטמעת תהליכי דיאלוג בפעילות הארגון
  • נוהל מחזיקי עניין ומנגנון Grievance