פרסומי הרשות לניירות ערך הקשורים לדיווח הכספי - רבעון שלישי 2022


להלן עדכוני המחלקה המקצועית אודות פרסומים, החלטות והודעות של הרשות לניירות ערך אשר פורסמו במהלך שנת 2022 ועד למועד פרסום ניוזלטר זה ואשר עשויים להיות רלוונטיים ללקוחותינו בעת עריכת הדוחות הכספיים התמציתיים ביניים ליום 30 בספטמבר 2022.

לעדכוני המחלקה המקצועית אודות פרסומים, החלטות והודעות של הרשות לניירות ערך, הקשורים לדיווח הכספי, אשר פורסמו במהלך שנת 2021: לחצו כאן.

 

1. פרסומים בנושאים חשבונאיים


עמדת סגל חשבונאית מספר 99-8: השפעות אינפלציה ועליית הריבית על הגילוי והדיווח הכספי

השינויים הכלכליים הגלובליים, עליית המחירים העולמית והעלאת שיעורי הריבית בבנקים מרכזיים בעולם, הביאו לעליות מתמשכות במדד המחירים לצרכן ובשיעור הריבית גם בישראל. בתגובה לשינויים כלכליים אלו, פרסם סגל הרשות באוגוסט 2022 את עמדת סגל חשבונאית מספר 99-8: השפעות אינפלציה ועליית הריבית על הגילוי והדיווח הכספי (העמדה). בעמדה מפרט סגל הרשות את הבחינות והגילויים הנדרשים בהתייחס לגידול באינפלציה ובשיעורי הריביות בדיווחים התקופתיים של תאגידים. סגל הרשות מבהיר בעמדה כי על הגילויים להתייחס גם להשפעות עתידיות וזאת ככל שהתחזיות העתידיות לגבי המגמה הנוכחית תתממשנה.

בבחינת ההשלכות האפשריות של העליות בשיעור הריבית על תאגידים, העמדה מתייחסת גם להשלכות האפשריות של האמור על יישום הוראות תקן חשבונאות בינלאומי 36 (IAS) ירידת ערך נכסים. בהתאם להוראות IAS 36 בעת עריכת דוחות כספיים על תאגידים לבחון האם התקיימו סממנים המצביעים על ירידת ערך של נכס שבתחולת IAS 36. בהקשר זה העמדה מתייחסת להשלכות האפשריות של העלייה בשיעור הריבית על ההערכה האם אכן מתקיימים סממנים המצביעים על ירידת ערך של נכס. בנוסף העמדה מתייחסת למצבים בהם על אף התקיימות סממנים כאמור, הוראות IAS 36 מאפשרות שלא לאמוד את הסכום בר ההשבה של נכס.

כאמור, בהתאם להוראות IAS 36 נדרש לבחון, בסוף כל תקופת דיווח האם התקיימו סממנים המצביעים על ירידת ערך של נכס לא כספי (למעט מלאי, נכסים הנובעים מחוזי הקמה, נכסים בגין חוזים ועלויות להשגה או לקיום של חוזים, נכסי מסים נדחים, נדל"ן להשקעה הנמדד בשווי הוגן ונכסים לא שוטפים המסווגים כמוחזקים למכירה). במידה והתקיימו סממנים כאמור, יש לבחון את סכום בר ההשבה של הנכס. סכום בר השבה מוגדר כגבוה מבין שווי הוגן בניכוי עלויות מימוש לשווי שימוש.

בין הסממנים שהתקיימותם עשויה להצביע על ירידת ערך של נכס, מגדיר IAS 36, כסממן לירידת ערך של נכסים, מצבים בהם במהלך התקופה חלה עלייה בשיעורי הריבית בשוק או בשיעורי תשואה אחרים על השקעות בשוק. IAS 36 מתייחס למצבים בהם סביר שעליות אלו תשפענה על שיעור הניכיון באופן אשר יקטין באופן מהותי את הסכום בר-ההשבה שלו (שיעור הניכיון משמש תאגידים בעת חישוב שווי השימוש של הנכס נשוא הבחינה). בהקשר זה, מבהיר סגל הרשות, כי על תאגידים לבחון האם מעבר לעלייה בשיעור הריבית חסרת סיכון חלה גם עלייה בפרמיה הנדרשת על ההון (Premium Risk Equity).

בנוסף מתייחס סגל הרשות למצבים בהם בהתאם להוראות IAS 36 ניתן שלא לאמוד את הסכום בר ההשבה של נכס גם אם סביר ששיעור הניכיון ששימש בחישוב שווי השימוש של הנכס יושפע מהעלייה בשיעור הריבית. מדובר במצבים בהם ניתוחי רגישות קודמים מראים שלא סביר שהירידה בסכום בר-ההשבה בשל השינוי האמור בשיעור הניכיון תגרום להפסד מהותי מירידת ערך.  

בהקשר זה סגל הרשות מבהיר כי, כל עוד ניתוחי הרגישות הקודמים של הסכום בר ההשבה (מבלי לאמוד מחדש נתונים שנכללו באותה עבודה) מראים שהשינוי בשיעור הניכיון לבדו (מבלי שהובאו בחשבון שינויים לטובה בתזרים המזומנים) לא צפוי להביא להפסד מהותי מירידת ערך, באופן אשר יאפשר לתאגיד להימנע מהכנת עבודת הערכת שווי חדשה, אזי הבחינה כשלעצמה לא תיחשב להערכת שווי לעניין חובת צירוף הערכת שווי בהתאם לתקנה 8ב לתקנות ניירות ערך (דוחות תקופתיים ומיידיים), התש"ל-1970.

כמובן וכפי שמבקש גם סגל הרשות להבהיר, על תאגידים לבחון בתשומת לב ובזהירות האם אכן מתקיימים התנאים האמורים לעיל, אשר מאפשרים לא לבחון ירידת ערך של נכס, שכן הנסיבות הכלכליות הנוכחיות עשויות להצביע אל התקיימות של סממנים נוספים לירידת ערך וזאת מעבר לעלייה בשיעור הניכיון.

העמדה פורסמה בסמוך לפרסום הדוחות הרבעונים וחציונים של תאגידים למחצית הראשונה של 2022, אולם ברי כי היא רלוונטית גם בעת עריכת הדוחות הכספיים הרבעוניים ל-30 בספטמבר 2022. 


פרסומים שהובאו לתשומת ליבכם בניוזלטר לרבעון הראשון של שנת 2022

  • פניות מקדמיות בנושאים חשבונאיים של רשות ניירות ערך
    ב-20 בפברואר 2022 פרסם סגל הרשות פניות מקדמיות בנושאים החשבונאים שלהלן:

    1. מסים על הכנסה והיטלים - הכרה בנכס מס נדחה
    2. צירופי עסקים, שיטת השווי המאזני ודוחות מאוחדים​ - בחינת ירידה מהשפעה מהותית​​
    3. מידע כספי נפרד​​​ - אי הכללת מידע כספי נפרד בדוחות התקופתיים ובדוחות הביניים
    4. דוחות כספיים, חוו"ד מבקר וגילוי בתשקיפים​ - בקשת ארכה לצירוף דוחות כספיים
    5. פטור מצירוף דוחות כספיים
    6. מידע כספי פרופורמה
    7. אי תלות
  • עמדת סגל - דוח ממצאים (מספר 3) בקשר עם נאותות בחינת הנחת העסק החי שבוצעה על ידי תאגידים מדווחים ורואי חשבון מבקרים ואיכות הגילוי בקשר למצב הפיננסי

    בפברואר 2022 פרסם סגל הרשות את עמדת סגל - דוח ממצאים (מספר 3) בקשר עם נאותות בחינת הנחת העסק החי שבוצעה על ידי תאגידים מדווחים ורואי חשבון מבקרים ואיכות הגילוי בקשר למצב הפיננסי (הפרסום).

מידע אודות הפניות המקדמיות ועמדת סגל הרשות ניתן למצוא בניוזלטר לסיכום הרבעון הראשון של שנת 2022: לחצו כאן.

 

2. פרסומים, החלטות ואירועים נוספים ברשות לניירות ערך הקשורים לדיווח הכספי


עדכון עמדה משפטית מספר 103-37: צירוף דוח אירועים וכתבי הסכמה למסמכי הצעה

במהלך חודש יולי 2022 פרסם סגל הרשות לניירות ערך עדכון לעמדה משפטית מספר 103-37: צירוף דוח אירועים וכתבי הסכמה למסמכי הצעה (העדכון). מידע אודות העדכון הובא בפניכם בניוזלטר לסיכום הרבעון השני של שנת 2022: לחצו כאן.


תיקון תקנות ניירות ערך (דוחות תקופתיים ומיידיים), התש"ל-1970 לעניין המידע הכספי הנפרד ("דוח סולו")

ביוני 2022 פורסם ברשומות התיקון לתקנות ניירות ערך (דוחות תקופתיים ומיידיים), התש"ל-1970 לעניין המידע הכספי הנפרד (התיקון). התיקון שינה את המדרג בהתייחס לחובה החלה על תאגידים מדווחים לפרסום מידע כספי נפרד (דוח סולו). התיקון נכנס לתוקף באופן מיידי ולפיכך יש לבחון את השפעתו על כל חברה החל מהדוחות הכספיים התמציתיים המאוחדים ביניים ליום 30 ביוני 2022. הרחבה לעניין ההוראות וההשלכות האפשריות השונות של התיקון הובאה בפניכם במסגרת הפרק הראשון של הניוזלטר לסיכום הרבעון השני של שנת 2022: לחצו כאן.


ממצאים בקשר עם הערכות שווי נדל"ן והערכות שווי פעילות: ליקויים וכשלים שנמצאו במסגרת בדיקת סגל רשות ניירות ערך - יוני 2022

ביוני 2022 פרסם סגל הרשות את הפרסום: ממצאים בקשר עם הערכות שווי נדל"ן והערכות שווי פעילות: ליקויים וכשלים שנמצאו במסגרת בדיקת סגל רשות ניירות ערך (הפרסום). מידע אודות הפרסום הובא בפניכם בניוזלטר לסיכום הרבעון השני של שנת 2022: לחצו כאן.


iXBRL - מדריך מקצועי

בניוזלטר לסיכום שנת 2021 עדכנו בהתקדמות של הרשות לניירות ערך בפרויקט המעבר לדיווח של הדוחות הכספיים במתכונת iXBRL (לניוזלטר: לחצו כאן). טכנולוגיית iXBRL מאפשרת לתייג את הנתונים בדוחות הכספיים, תחת הגדרות חשבונאיות בינלאומיות קבועות המוגדרות על ידי המערכת לשפות שונות. ב-28 באפריל 2022 פרסמה הרשות לניירות ערך מדריך מקצועי במטרה לסייע לחברות להיערך לפרסום דיווח במתכונת iXBRL. למדריך: לחצו כאן.


דוח ריכוז ממצאים בנושא הכרה בהכנסה בהתאם ל-IFRS 15

בפברואר 2022 פרסמה מחלקת ביקורת והערכה של הרשות לניירות ערך בשיתוף עם מחלקת תאגידים ברשות (סגל הרשות) את דוח ריכוז הממצאים בנושא הכרה בהכנסה בהתאם להוראות תקן דיווח כספי בינלאומי (IFRS) 15 לתאגידים בתחום הנדל"ן היזמי וקבלנות הביצוע (הדוח). מידע אודות הדוח הובא בפניכם במסגרת הניוזלטר לסיכום הרבעון הראשון של שנת 2022: לחצו כאן.

 

3. פרסומים, החלטות ואירועים נוספים ברשות לניירות ערך שבחרנו להביא לתשומת ליבכם


עמדות סגל הרשות בנושאים משפטיים - שאלות ותשובות, פניות מקדמיות ועמדות סגל

סגל הרשות מפרסם מעת לעת פרסומים בנושאים משפטיים שונים. להלן עמדות סגל, פניות מקדמיות ושאלות ותשובות אשר משקפות את החלטות ועמדות סגל הרשות לניירות ערך בנושאים שונים ואשר פורסמו במהלך שנת 2022 ועד לפרסום ניוזלטר זה. באתר הרשות לניירות ערך ניתן למצוא פרסומים נוספים בנושאים משפטיים הקשורים לדיווח תאגידי. פרסומים אלו מתעדכנים מעת לעת על ידי סגל הרשות.

במהלך חודש אוגוסט 2022 פרסם סגל הרשות מספר שאלות ותשובות אשר עוסקות בנושאים הבאים:

  • בעלי שליטה, בעלי עניין ובעלי מניות - השאלה והתשובה דנות בדיווחים המיידיים הנדרשים ביחס לעסקאות עם בעלי עניין בחברות ממשלתיות.
  • דוחות תקופתיים ורבעוניים ודוח דירקטוריון - השאלה והתשובה מתייחסות, בין היתר, להנחות שתאגיד נדרש לפרט בהתאם לתקנה 8ב(ט)(7) לתקנות ניירות ערך (דוחות תקופתיים ומיידיים), התש"ל-1970 ובגילויים הנדרשים ביחס לשמאות מהותית של נכסי נדל"ן. 
  • תשקיפים - השאלה והתשובה דנות בתקופה הנדרשת לתיאור של פעילות התאגיד ועסקיו בפרק תיאור עסקי התאגיד וזאת בהתאם להוראות בפרט 1(א1) לתוספת הראשונה לתקנות ניירות ערך (פרטי התשקיף וטיוטת תשקיף - מבנה וצורה),  התשכ"ט- 1969.

במהלך חודש יולי 2022 פרסמה הרשות לניירות ערך, במסגרת עמדות סגל הרשות בנושאים משפטיים, פניות מקדמיות אשר מתייחסות לנושאי משרה וממשל תאגידי וכן לתשקיפים, הצעה לציבור.

במהלך חודש יוני 2022 פרסמה הרשות לניירות ערך מספר עמדות סגל של הרשות לניירות ערך בנושאים משפטיים אשר הוגשו לבתי המשפט. לעמדות הסגל ולפסקי הדין הרלוונטיים: לחצו כאן.

במהלך חודש מרץ 2022 פורסמו על ידי סגל הרשות שאלות ותשובות בהתייחס לנושאי משרה וממשל תאגידי וכן בהתייחס לדיווחים מיידיים ומערכת מגנא וכן עודכנה שאלה ותשובה מספר 9 בעמדה משפטית 104-18: מתכונת הדיווח של תאגיד קטן פטור אשר דנה בפרסום מידע כספי באופן וולונטרי על ידי תאגיד קטן פטור.

לכלל עמדות סגל הרשות בנושאים משפטיים: לחצו כאן.


הודעת סגל ושאלה ותשובה משפטית  - דרישות הגילוי של חברות בענף האשראי החוץ בנקאי על סיכונים ודרכי ניהולם

ביולי 2022 פרסמה הרשות לניירות ערך את שאלה ותשובה משפטית 105-31 - הגילוי הנדרש על הסיכונים בתחום האשראי החוץ בנקאי (לשו"ת: לחצו כאן). במקביל לפרסום השו"ת פרסם סגל הרשות גם את הודעת סגל הרשות - גילוי על סיכונים בתחום האשראי החוץ-בנקאי (ההודעה). ההודעה והשו"ת מתייחסות לגילויים להן נדרשות חברות אשר פועלות בסקטור האשראי החוץ-בנקאי. מידע אודות ההודעה והשו"ת הובא בפניכם בניוזלטר לסיכום הרבעון השני של שנת 2022: לחצו כאן.


עדכון החלטת מליאה בתחום תאגידים מספר 2013-2: עניינים שיש לציינם על גבי עטיפות תשקיפים של חברות ושותפויות

במהלך חודש יוני 2022 עדכנה הרשות לניירות ערך את החלטת מליאה בתחום תאגידים מספר 2013-2: עניינים שיש לציינם על גבי עטיפות תשקיפים של חברות ושותפויות (ההחלטה). במסגרת ההחלטה התווספו לעניינים שיש לציינם על גבי עטיפת התשקיף, בין היתר, התייחסות לעובדה שהחלה חקירה בעבירה כלכלית או שהחל בירור מנהלי של הרשות לניירות ערך כנגד התאגיד, בעלי השליטה בתאגיד ונושאי משרה בכירה בו.


פרסומים נוספים של הרשות לניירות ערך שבחרנו להביא לתשומת ליבכם בניוזלטר לרבעון הראשון של שנת 2022

להלן פרסומים, החלטות ואירועים נוספים ברשות לניירות ערך אשר פורסמו בתחילת שנת 2022 ולכן הובאו בפניכם במסגרת הניוזלטר לרבעון הראשון של שנת 2022:

  • עמדה משפטית מספר 101-26: הגילוי הנדרש במסגרת דוח זימון אסיפה שעל סדר יומה מינוי רואה חשבון מבקר
  • עמדת סגל משפטית מספר 103-45: דוח ריכוז ממצאים בנושא הצעה לציבור של ניירות ערך
  • פרסום מדריך תהליך הנפקה ראשונה בישראל
  • טיוטת תקנות ניירות ערך (דוחות תקופתיים ומיידיים)(תיקון), התשפ"ב-2022 - דוח "סולו"
  • תקנות ניירות ערך (דוחות תקופתיים ומיידיים)(תיקון), התשפ"ב-2021 - תיקון התוספת השביעית

למידע נוסף אודות פרסומים אלו: לחצו כאן.

 

ליצירת קשר עם המומחים שלנו


פרסום זה נועד למסירת מידע כללי בלבד ואין לראות בו משום ייעוץ או חוות דעת כלשהי. במקרה של סתירה בין האמור בפרסום זה לבין האמור בהוראות החוק ו/או חקיקת משנה, בפרסומי רשות ניירות ערך, בתקינה חשבונאית וכיו"ב, נוסח אחרונים גובר